Er wordt vaak gezegd dat een goed ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Maar waarom is het belangrijk om ’s ochtends goed te ontbijten? En hoe maak je snel een gezond en voedzaam ontbijt?

Het antwoord op deze vragen geven we hieronder en ook hebben we 5 praktische tips voor het klaarmaken van een snel en gezond ontbijt.

Waarom is het belangrijk goed te ontbijten?

Mensen die dagelijks ontbijten zijn vaak slanker en gezonder dan mensen die dit niet doen. Dit komt uiteraard niet alleen omdat ze ’s ochtends ontbijten, maar er zitten zeker veel voordelen aan het eten van een goed ontbijt.

Een voedzaam ontbijt is een goed begin van je dag. Het geeft je energie en zorgt ervoor dat je minder geneigd bent om te snacken of later op de dag te overeten.

Je lichaam houdt bovendien van routine. Dagelijks ontbijten is een goede manier om meer regelmaat te creëren en je hormoonhuishouding, als het gaat om honger en verzadiging, beter onder controle te houden.

Wanneer je ’s ochtends geen honger hebt, dan is het geen probleem om je ontbijt nog even uit te stellen. Het tijdstip waarop je ontbijt maakt namelijk over het algemeen niet veel uit en hangt met name af van jouw voorkeur en jouw situatie.

Het is vooral belangrijk dat je nastreeft om op een vast tijdstip te eten. Heb je weinig tijd om te ontbijten, maar wil je wel graag iets goeds eten?

Ga dan niet ontbijten met bewerkte ontbijtgranen of andere suikerrijke tussendoortjes, maar neem een compleet en eiwitrijk ontbijt dat goed verzadigd.

Hoe maak je snel en eenvoudig een gezond ontbijt?

Hieronder hebben we 5 snelle en gezonde ontbijttips voor je om je dag goed mee te beginnen.

1. Kwark met noten en zaden

Gelukkig hebben we tegenwoordig steeds meer plantaardige opties als het gaat om zuivel en vervangers. Een kom sojakwark of sojayoghurt met noten en zaden is een eenvoudig en eiwitrijk ontbijt waar je de hele ochtend op kan teren.

Heb je behoefte aan meer energie? Voeg dan nog wat extra fruit en/of een paar eetlepels havermout toe.

2. Havermout

Havermout is ontzettend gezond en voedzaam en dit is ook de reden dat wij havermout gebruiken in onze plantaardige maaltijdshakes. Havermout is bovendien veelzijdig en eenvoudig klaar te maken.

De makkelijkste manier om dit te doen zijn overnight oats. Zet een bak havermout met bessen of rozijnen en wat plantaardige melk en een schepje plantaardige eiwitten een nachtje in de koeling, voeg wat zaden toe en je hebt de volgende ochtend een compleet ontbijt dat prima verzadigd en vol zit met gezonde voedingsstoffen.

3. Smoothie

Eiwitrijke smoothies zijn supersimpel om te maken en een must voor iedereen die behoefte heeft aan een snel en gezond ontbijt. Je kunt er bovendien eindeloos mee variëren en extra groenten of andere superfoods aan toevoegen voor een energy boost.

Maak bijvoorbeeld een mango/ananas smoothie met een schepje eiwitpoeder, havermelk, spinazie en wat kokosmelk of avocado en je hebt een heerlijke romige smoothie boordevol gezonde voeding die enorm goed vult.

4. Avocado en toast

In volkoren brood zitten goede koolhydraten en andere belangrijke vitamines en mineralen zoals B-vitamines, magnesium en ijzer. Avocado’s bevatten met name gezonde vetten die er ook voor zorgen dat je langer vol zit en minder snel trek krijgt.

Prak een avocado fijn met een vork en rooster ondertussen een aantal volkoren boterhammen. Smeer deze in met avocado en beleg met sla en plakjes komkommer en bestrooi met wat hennep- en/of sesamzaadjes.

5. Gezonde maaltijdshake

Heb je ’s morgens moeite met ontbijten of helemaal weinig tijd om een maaltijd klaar te maken? Dan zijn onze plantaardige maaltijdshakes een perfecte oplossing!

Doe een aantal schepjes van onze Fit Green Hero of Fit Green Meal Diet in een shakebeker met water of je favoriete plantaardige melk. Zo maak je eenvoudig een lekker snel en gezond ontbijt die vol zit met eiwitten, vezels, vitamines en mineralen en krijgt je lichaam alles binnen voor een gezonde start van je dag.