Als je aan (kracht)sport doet heeft je lichaam voldoende eiwitten nodig om spieren op te bouwen en goed te kunnen herstellen. Een makkelijke manier om aan deze eiwitten te komen is het gebruik van een eiwitsupplement. Een populair eiwitsupplement dat veel gebruikt wordt door sporters en door velen gezien wordt als het beste eiwitsupplement op de markt is whey eiwit.

Maar, is whey daadwerkelijk zo goed voor je? Of zijn er gelijkwaardige of zelfs betere alternatieven, zoals bijvoorbeeld erwten-eiwit?

 



Whey eiwit

Whey (of wei) komt uit de zuivelindustrie en is een restproduct dat overblijft bij de productie van kaas. Dit restproduct is (mede door goede marketing) in de afgelopen jaren uitgegroeid tot het best verkochte en meest gebruikte eiwitsupplement in de fitnessindustrie. Maar is dit eiwit daadwerkelijk zo goed voor je? Hoewel whey eiwit bij sommige mensen snel wordt opgenomen door het lichaam, bevat het wel lactose (melksuiker) waar een groot deel (75%) van de wereldwijde bevolking intolerant voor is.

Mensen met een (lichte) intolerantie kunnen whey eiwit daarom niet goed verdragen en het wordt dan ook minder goed opgenomen door het lichaam. Winderigheid, huiduitslag en opgeblazen gevoel zijn hierbij vaak het gevolg. Steeds meer mensen vermijden daarom zuivelproducten en zullen dus op zoek moeten naar een vervanger voor whey eiwit. Maar is er zoiets? Is er een ander eiwit dat minstens zo goed (of misschien zelfs beter werkt) dan whey eiwit? En wat als je geen dierlijke eiwitten wilt gebruiken? Wat is dan het beste alternatief?

No whey? No problem!

In een recent onderzoek gepubliceerd in The Journal of the International Society of Sports Nutrition hebben wetenschappers aangetoond, dat zowel het gebruik van erwten-eiwit als het gebruik van whey hetzelfde resultaat geeft voor spieropbouw [1,2]. Tijdens een dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie werden 161 mannen willekeurig ingedeeld in drie groepen: whey protein, pea protein (erwten-eiwit) en een placebogroep. Alle mannen deden vervolgens 12 weken lang aan krachttraining.

Aan het einde van het onderzoek bleek dat alle groepen baat hadden bij de krachttraining met weinig verschil tussen de drie groepen. Focus op de zwakste deelnemers gaf echter een veelzeggend verschil tussen de groep met het erwten-eiwit en die met een placebo…

Mannen in de groep met het erwten-eiwit hadden een 20.2% toename in spierdikte van de biceps brachii ten opzichte van 8.6% in de placebogroep, terwijl de whey-groep een toename liet zien van 15.6%. Tussen de groep met whey en de groep met erwten-eiwit zat geen statistisch verschil en de wetenschappers van dit onderzoek kwamen daarom tot de volgende conlusie:

"Since no difference was obtained between the two protein groups, vegetable pea proteins could be used as an alternative to whey-based dietary products".

Maar er is meer

Er zitten nog meer voordelen aan erwten-eiwit. Erwten-eiwit is niet alleen een perfecte bron van eiwitten voor spieropbouw en herstel, maar heeft ook nog vele andere goede gezonde eigenschappen:

  • Het bevat geen cholesterol en verzadigde vetten
  • Het helpt bij verzadiging [3]
  • Het kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk [4]
  • Het kan bijdragen aan verlaging van cholesterol en triglyceridenwaarden in het bloed [5]
  • Het geeft je geen opgeblazen gevoel
  • Het geeft je geen onrustige huid
  • Het geeft je geen buikkrampen
  • Het geeft je minder of geen last van winderigheid

 

En nu?

Erwten-eiwit is een uitstekende vervanger voor whey eiwit. Als we whey eiwit en erwten-eiwit met elkaar vergelijken dan zien we geen duidelijk verschil tussen deze twee eiwitten als het gaat om spieropbouw en herstel.

Ondanks het feit dat veel mensen whey eiwit gebruiken is het nog maar de vraag of deze goed wordt opgenomen door het lichaam. Veel mensen kampen ook met intoleranties wat kan zorgen voor allerlei nare problemen. Erwten-eiwit geeft deze problemen niet en heeft naast de gelijkwaardige spieropbouwende werking nog vele andere voordelen ten opzichte van whey.

Erwten-eiwit is dan ook een uitstekende, gebruiksvriendelijker en hoogst vergelijkbare vervanger voor whey eiwit en het is volkomen terecht dat erwten-eiwit steeds vaker wordt gebruikt als alternatief voor whey en ook bij (kracht-)sporters steeds populairder wordt.