Als je wilt bouwen aan een gezond en fit lichaam wil je zo snel mogelijk resultaat zien. Maar moet je eerst afvallen of aankomen? Of is het mogelijk om vet te verliezen en tegelijkertijd spieren op te bouwen?

In dit artikel leggen we uit hoe je dit kunt bepalen en hoe je dit het beste kunt doen.

 

Afvallen of aankomen?

Of je gaat afvallen (vetverlies) of aankomen in spiermassa hangt mede af van jouw lichaam en jouw persoonlijke doel. Er zijn echter wel aantal richtlijnen die we je kunnen geven en die je kunt hanteren als je je lichaamscompositie wilt veranderen.

Je wilt afvallen (vet verliezen) als je:

  • Momenteel niet tevreden bent met je lichaamsvetpercentage en graag wilt afslanken.
  • Je een man bent met meer dan 15-20% lichaamsvet.
  • Je een vrouw bent met meer dan 25-30% lichaamsvet.

Je wilt aankomen (spiermassa opbouwen) als je:

  • Maximaal spiermassa wilt opbouwen en het niet erg vindt aan te komen in gewicht.
  • Je een man bent met minder dan 5-15% lichaamsvet.
  • Je een  vrouw bent met minder dan 15-25% lichaamsvet.

Hoe kun je afvallen?

Als je besluit om af te vallen, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je grotendeels vet kwijtraakt en zo min mogelijk spiermassa verliest. Dit doe je door:

  • Een redelijk calorietekort aan te houden (maar niet te groot) .
  • Volwaardige voeding te eten.
  • Meer eiwitten te eten (1,4 tot 2,2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht).
  • Meerdere keren per week aan intensieve krachttraining te doen.
  • Een aantal keren per week cardiotraining te doen (maar niet teveel) .

[ Lees ook het artikel: 6 tips om af te vallen (die werken) ]

Hoe kun je spiermassa opbouwen?

Als je wilt aankomen in spiermassa, dan wil je zo min mogelijk aankomen in vet. Dit doe je door:

  • Een klein calorieoverschot aan te houden (+200-400kcal)
  • Voldoende eiwitten en koolhydraten te eten.
  • Geen junkfood, maar volwaardige producten te eten.
  • Meerdere keren per week relatief zware krachttraining te doen.

Veel mensen maken tijdens het opbouwen van spiermassa (of bulken) de fout dat ze teveel gaan eten om aan te komen. Spieropbouw is echter een langzaam proces.

Als je te snel aankomt (omdat je teveel eet), dan zal je lichaam alleen maar meer vet opslaan en moet je er meer moeite voor doen om dit vet weer kwijt te raken.

[ Lees ook het artikel: Hoe bouw ik spiermassa op? ]

Kun je spieren opbouwen en tegelijkertijd vet verliezen?

Het is in eerste instantie goed om te weten dat het onmogelijk is om je vetmassa om te zetten in spieren.

Wanneer je veel overgewicht hebt en/of nooit (of heel lang) niets aan sport hebt gedaan, dan kun je wel spieren opbouwen en tegelijkertijd vet verliezen.

Voor de meeste mensen is spieropbouw tijdens het afslanken echter niet mogelijk en je zult al snel een keuze moeten maken om optimale resultaten te behalen.

Conclusie

Wanneer je graag wilt werken aan een gespierd of strak lichaam, dan zijn er een aantal belangrijke factoren die bepalen of je eerst wilt afvallen (vetverlies) of spiermassa wilt gaan opbouwen.

Voor de meeste mensen is het niet mogelijk of zeer lastig om dit tegelijkertijd te doen en je zult dus een keuze moeten maken op basis van jouw eigen situatie.

Het is dan altijd goed om dit ook te overleggen met een diëtist of (online) coach om te beslissen wat voor jou momenteel het beste is.

Hulp nodig met afvallen of aankomen?

Heb je hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel dan nu een Fit Green Hero Pakket of het Fit Green Meal Diet Afslankpakket en je ontvangt GRATIS een compleet en persoonlijk Orangefit voedingsschema dat helemaal afgestemd is op jouw lichaam, jouw voorkeuren en jouw persoonlijke doel.