Heb je de laatste tijd meer last van stress? Pijn in je gewrichten? Presteer je minder? Heb je weinig energie of ben je vermoeid zonder dat je hier echt een reden voor hebt? Dit kan een teken zijn dat je lichaam om hulp vraagt. Je lichaam geeft altijd een signaal als het uit balans is en er iets niet klopt.

In dit artikel geven we daarom 5 belangrijke signalen die je lichaam kan geven en hoe je deze kunt verbeteren.

5-signalen

Verhoog je eiwitinname

Eiwitten zijn belangrijk. Eiwit is een essentiële voedingsstof die de primaire bouwstenen levert aan iedere cel in je lichaam. Eiwitten helpen je lichaam ook bij het herstellen en opbouwen van spieren na een training en het behouden van (vetvrije) spiermassa.

Hoeveel je lichaam nodig heeft verschilt per persoon, maar hier zijn een aantal lichaamssignalen die aangeven dat je wellicht wat meer eiwitten nodig hebt:
  • Veel spierpijn en langzaam herstel na een training
  • Meer vermoeidheid na een training
  • Verhoogd hongergevoel en slechte verzadiging
  • Langzame wondgenezing
Goede eiwitbronnen zijn o.a. erwten (eiwit), peulvruchten (soja-, bonen, linzen), tofu, tempeh, volle granen, noten en zaden, magere zuivel, ei, mager vlees en wilde vis.

Eet niet te veel eiwitten

Hoewel eiwitten erg belangrijk zijn voor je lichaam, kan een teveel aan eiwitten zorgen voor een belasting voor je lichaam en daarmee zorgen voor een negatief effect.

Genoeg is genoeg. Het kan je nieren onnodig belasten en er bovendien voor zorgen dat er minder ruimte in je voeding overblijft voor andere gezonde voedingsstoffen als koolhydraten en gezonde vetten.

Te veel eiwitten gegeten? Ook nu zal je lichaam signalen gaan geven:
  • Je hebt extreem veel dorst
  • Meer honger (een teveel aan eiwitten in je voeding kan er voor zorgen dat je juist veel meer trek krijgt)
  • Last van winderigheid (met een zeer onaangename geur, als gevolg van de verbranding van een teveel aan eiwitten)
  • Huidklachten (onrustige huid, acne)

Zorg voor voldoende magnesium

Magnesium wordt ook wel het stressmineraal genoemd en is één van de belangrijkste mineralen voor je lichaam dat betrokken is bij heel veel processen. Belangrijke signalen van een magnesiumtekort zijn o.a.:
  • Slaapproblemen en verminderde nachtrust
  • Vermoeidheid, hoofdpijn, futloos en prikkelbaar
  • Kou en slechte doorbloeding
Heb je deze klachten? Luister dan naar je lichaam door aanpassingen te maken in je voeding en eventueel een extra supplement te gebruiken. (Lees hier meer over het belang magnesium).

Drink meer water

Je lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Dit water raak je gedurende de dag kwijt en het is dan ook niet raar dat je lichaam regelmatig vraagt om vocht om uitdroging (dehydratie) te voorkomen.

Zeker als je regelmatig sport (en dus meer zweet) is het belangrijk om goed te blijven drinken, omdat een klein tekort aan vocht in het lichaam al zorgt voor verminderde prestaties. Goede hydratatie voorkomt signalen als:
  • Hoofpijn, kramp en pijnlijke gewrichten
  • Misselijkheid (tijdens sporten)
  • Verminderde conditie en kracht
  • Slaperig of duizeligheid
Uiteraard betekenen deze symptomen niet altijd dat je uitgedroogd bent, maar dagelijks voldoende water drinken kan veel van deze klachten voorkomen en ervoor zorgen dat je lichaam optimaal presteert.

Het is tijd voor rust

Slaap en rust zijn essentieel voor je lichaam, maar wordt helaas nog te vaak onderschat en/of genegeerd. Goede slaap zorgt onder andere voor herstel, meer energie, een betere stofwisseling en minder behoefte aan snelle suikers. Signalen van je lichaam:
  • Verminderde slaap, onregelmatig slaappatroon en midden in de nacht wakker worden.
  • Moeite met trainen. Slechtere prestaties, ondanks dat je (voor je gevoel) harder traint.
  • Hongergevoel en meer ‘lekkere trek’.
Als dit je bekend voorkomt, dan is het tijd om naar je lichaam te luisteren en meer rust te nemen om te herstellen.

En nu?

Je kunt nu een aantal belangrijke signalen van je lichaam herkennen. Je lichaam wil net als jij optimaal kunnen presteren en het is belangrijk om te luisteren naar je lichaam en de signalen die je krijgt.

Zorg voor de juiste eiwitbalans, drink voldoende water, slaap goed en neem af toe eens een pauze om bij te laden.

Je voelt je dan niet alleen beter, maar haalt ook betere resultaten. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR