Vermoeidheid en een futloos gevoel kan verschillende oorzaken hebben.

Te weinig bewegen, slaapschuld en overmatige stress zijn hierbij belangrijke oorzaken, maar ook het eten van de verkeerde voeding kan je lichaam behoorlijk ontregelen en een negatieve impact hebben op je energielevels gedurende de dag.

Hieronder hebben we 9 voedingstips voor je op een rij gezet waar je lichaam zich lekker bij voelt.

Voeding en energie

De juiste voeding geeft je lichaam voldoende energie en zorgt ervoor dat je alert blijft en de hele dag kan blijven presteren. 

Heb je de laatste tijd last van dipjes, moeite met concentreren of behoefte aan een energieboost voor het sporten? Dit kan komen doordat je niet de juiste of niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.

Voeg onderstaande producten toe aan je dagelijkse voeding (of eet er meer van) en check of je energie verbetert!

1. Spinazie

Spinazie is een uitstekende bron van ijzer, vitamine A en vitamine C en bevat nitraat dat bijdraagt aan een betere energiestofwisseling en goede werking van je spieren.

Je kan spinazie verwerken in je salade of gemakkelijk toevoegen aan een eiwitrijke smoothie met je favoriete fruit en een schepje plantaardige eiwitten.

2. Blauwe bessen

Blauwe bessen geven je niet alleen meer energie, maar ze bevatten ook ontzettend veel voedingsstoffen en zijn rijk aan antioxidanten.               

Zoek je iets dat je meer energie geeft, maar ook bijdraagt aan je gezondheid? Dan zijn blauwe bessen en ander rood fruit zoals frambozen, bessen en aardbeien het beste om te eten.

3. Appels

Appels bestaan net als vele andere fruitsoorten uit fructose dat door je lichaam snel gebruikt kan worden als energie. Omdat appels ook veel vezels bevatten kun je een energiedip, die je vaak krijgt na het eten van vezelarme en suikerrijke tussendoortjes, voorkomen.

4. Bananen

Een banaan is een geweldige keuze als je behoefte hebt aan meer energie. De fructose in een banaan zorgt voor snelle(re) energie, wat handig is als je bijvoorbeeld gaat sporten en al een tijdje niets gegeten hebt.

Bananen zijn daarbij een goede bron van magnesium en kalium en bevatten ook complexe koolhydraten die zorgen voor langdurige energie en een stabiele bloedsuikerspiegel.

5. Avocado

Avocado is een bijzonder soort fruit dat in tegenstelling tot andere fruitsoorten gezonde onverzadigde vetten bevat. Met name omega-3 vetten spelen een belangrijke rol bij de werking van onze hersenen en de opname van voedingsstoffen in ons lichaam.

Voeg avocado toe aan je salade, maak er verse quacamole van of verrijk je smoothie met een avocado en je hebt een energiebom vol goede vetten, plantaardige eiwitten en gezonde koolhydraten.

6. Matcha

Matcha is een groene thee soort dat cafeïne (theïne) bevat. Het bevat ongeveer een kwart van de cafeïne die in een kopje koffie zit, maar doordat theïne geleidelijk wordt vrijgegeven heeft een kopje Matcha een langduriger effect. Vaak wel drie tot zes uur!

7. Studentenhaver

Deze combinatie van rauwe noten en gedroogd fruit is dé oplossing als je even in een energiedip zit. Gedroogd fruit en noten zitten namelijk boordevol met vezels en gezonde voedingsstoffen. 

Pas echter wel op dat je er niet teveel van eet, want studentenhaver bevat ook relatief veel calorieën. Een paar kleine handjes (20-30g) studentenhaver is genoeg om je de nodige energie te geven en voorkomt dat je niet in één keer een hele berg calorieën naar binnen werkt. 

8. Pure chocola

Donkere chocola en rauwe cacao zijn uitstekende bronnen van magnesium, dat bijdraagt aan je energiestofwisseling en een goede werking van je spieren.

Het eten van pure chocola geeft je extra energie en kan niet alleen helpen bij vermoeidheid, maar ook je mentale prestaties verbeteren.

9. Meer energie door supplementen

Zoals vermoeidheid veroorzaakt kan worden door een tekort aan Vitamine D van de zon, kunnen ook andere tekorten een laag energieniveau veroorzaken.

Zoals eerder benoemd helpt gezonde voeding je om dit op peil te houden. Maar ook supplementen zijn een goede manier om je energie op peil te houden. Bekijk bijvoorbeeld eens ons nieuwe Dagelijks Vitaminepakket, bestaande uit Magnesium, Omega-3, Vitamine C en Vitamine D.