Cacao heeft met name vanwege de rijke hoeveelheid antioxidanten die het bevat vele voordelen voor je gezondheid.

Om deze reden worden er de laatste jaren steeds meer onderzoeken gedaan naar de krachtige potentiele werking van chocola voor het verminderen van oxidatieve stress (wat bijdraagt ​​aan ziektes en veroudering), ontstekingen, depressie, hyperglycemie en insulineresistentie.

voordelen-chocola

Ben jij ook zo gek op chocola? Geen probleem!

Hieronder volgen namelijk 9 wetenschappelijk onderbouwde redenen om meer chocola te eten:

1. Het houdt je hart gezond

Studies laten zien dat het eten van (donkere) chocolade helpt bij het verlagen van je bloeddruk en lijkt daarmee het risico op hart-en vaatziekten te verminderen. Ook kan cacao de hoeveelheid HDL (goede) cholesterol verhogen, wat de kans op hart-en vaatziekten verlaagd.

2. Het boost je humeur

Dit Australisch onderzoek laat zien dat er een verband is tussen de consumptie van cacao en rust en tevredenheid bij volwassenen. Ook kan het eten van chocola je mentale prestaties verbeteren en helpen bij vermoeidheid.

3. Helpt bij het behouden van een gezond gewicht

Geloof het of niet, maar deze studie van de Universiteit van San Diego, toonde aan dat volwassenen die regelmatig chocolade eten zelfs een lager BMI hebben dan degenen die dat niet doen.

4. Helpt tegen veroudering

Recente studies tonen aan dat flavanolen uit chocola afnemende geheugenfuncties door ouderdom kan verminderen.

5. Het houd je hersenen scherp

Het drinken van twee kopjes van warme chocolade per dag kan ouderen helpen hun hersenen gezond te houden en scherp te blijven.

6. Het verlicht stress

Uit dit Zwitsers onderzoek is gebleken dat dagelijks donkere chocolade eten de aanmaak van stresshormonen vermindert.

7. Het helpt beroerte te voorkomen

Zweedse en Finse wetenschappers toonden aan dat het eten van een kleine hoeveelheid chocolade het risico op een beroerte bij mannen kan verlagen.

8. Het vermindert het risico op diabetes

Britse onderzoekers ontdekten dat de flavonoïden uit chocolade bescherming kunnen bieden tegen diabetes type 2 door het verlagen van de insulineresistentie en het verbeteren van de bloedsuikerspiegel regulatie..

9. Het geeft je meer energie

Volgens deze studie, verbetert donkere chocolade de inspanningscapaciteit en de mitochondriale functie (mitochondriën zijn de energiecentrales van onze cellen) bij oudere volwassenen.

Dit artikel in 3 woorden: Eet meer chocola! ;)

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR