Lijnzaad is met recht een veelgebruikt superfood en zit niet voor niets in onze Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet. Deze krachtige zaden zijn een uitstekende bron van vezels, vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen die bijdragen aan je gezondheid.

In dit artikel geven we uitleg over lijnzaad, geven we 7 redenen waarom wij lijnzaad gebruiken in onze producten en vertellen we je hoe je lijnzaad het beste kunt toevoegen aan je dagelijkse voeding.

Wat is lijnzaad?

Lijnzaad is het zaad van vlas (linum usitatissimum) en wordt daarom ook wel vlaszaad genoemd. Lijnzaden komen voor als gele en bruine zaden en worden gebruikt als grondstof voor lijnzaadolie waarvan het restproduct (lijnkoek) vaak gebruikt wordt als veevoer.

Lijnzaden zijn rijk aan nutriënten. Ze bevatten een hoog percentage aan gezonde omega-3 vetten en vitamines en mineralen, waaronder: vitamine B1, vitamine B2, calcium, magnesium, zink en kalium.

Waarom gebruiken wij lijnzaad?

Lijnzaad is een veelzijdig en voedzaam ingrediënt en ontzettend goed voor je gezondheid. Hieronder zetten we de gezondheidsvoordelen van lijnzaad voor je op een rij.

1. Goede bron omega-3 vetten

Lijnzaad is de beste plantaardige bron van alfa-linoleenzuur (ALA), een essentieel omega-3 vetzuur dat ons lichaam niet zelf aan kan maken. Omega-3 vetten zijn essentieel voor je lichaam en beschermen onder andere tegen hart- en vaatziekten en verlagen het risico op een hersenaandoeningen of een beroerte.

2. Goede bron van antioxidanten

Lijnzaden bevatten lignanen. Lignanen zijn plantaardige stoffen (fyto-oestrogenen) die een gunstig effect hebben op je gezondheid. Ze hebben een ontstekingsremmende werking en kunnen onder andere helpen om je lichaam te beschermen tegen verschillende vormen van kanker.

3. Goed voor je darmen

Lijnzaad is een geweldige bron van verschillende voedingsvezels. Voedingsvezels dragen bij aan een gezonde darmwerking en een goede ontlasting. De vezels in lijnzaden trekken vocht aan in je darmen. Dit verminderd de kans op obstipatie en verlaagt het risico op darmaandoeningen. Lijnzaad is een rijke bron van vezels en bevat bijna 30 gram vezels per 100 gram.

4. Goed voor je cholesterol

Lijnzaad kan ook helpen bij het verlagen van je cholesterol. Een aantal eetlepels lijnzaad per dag kan je HDL (goede) cholesterol verhogen en helpt de hoeveelheid LDL (slechte) cholesterol verlagen.

5. Goed voor je bloeddruk

Een hoge bloeddruk (hypertensie) vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Lijnzaad verlaagt dit risico omdat de vetzuren, lignanen en vezels in lijnzaad een gunstige invloed hebben op het verlagen van je bloeddruk.

6. Goed voor je bloedsuikerspiegel

Een stabiele bloedsuikerspiegel helpt bij het voorkomen van diabetes type 2. Met name de vezels in lijnzaad remmen de opname van suikers in je bloed en heeft zo een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel.

7. Goed voor je gewicht

Vezelrijke voeding vertraagt je maaglediging en draagt bij aan verminderde eetlust en een betere verzading na het eten van een maaltijd. Door lijnzaad toe te voegen aan je dagelijkse voeding krijg je meer vezels binnen. Dit houdt je hongergevoel beter onder controle en kan je helpen bij gewichtsbeheersing tijdens het afvallen.

Hoeveel lijnzaad per dag?

Het is beter om dagelijks niet meer dan 50 gram lijnzaad te nemen, omdat lijnzaad ook fytinezuur (dit remt mogelijk de opname van ijzer en zink) en cyanogenen bevat die je lichaam om kan zetten in de gifstof cyanide (blauwzuur).

Een aantaleetlepels (20 tot 30 gram) lijnzaad per dag is echter geen probleem en heeft zoals we al hebben aangegeven een positief effect op je gezondheid.

In onze Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zit 11 gram gebroken lijnzaad per 100 gram. Hiermee blijf je dus ruim binnen deze marges en zijn ze een ideale aanvulling op je dagelijkse voedingspatroon.

Omdat lijnzaad veel vocht opneemt, kun je eventueel in het begin wat last krijgen van je darmen. Wanneer je niet gewend bent om veel vezels te eten, kun je dit het beste rustig opbouwen.

Hoe kun je lijnzaad het beste gebruiken?

Je kunt lijnzaad op verschillende manieren gebruiken. Het zit standaard in onze Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet, maar het is ook op verschillende manieren verkrijgbaar in natuurwinkels en de meeste supermarkten. Je kunt lijnzaad heel kopen, gebroken of als lijnzaadolie.

Gebroken lijnzaad wordt het beste opgenomen door je lichaam. Daarom kiezen wij voor deze variant in onze producten.

Lijnzaadolie is een uitstekende bron van omega-3 vetten, maar bevat verder niet alle andere gezonde eigenschappen van lijnzaad. Wanneer je alle gezonde voordelen van lijnzaad wilt benutten, kun je dus beter gewoon (gebroken) lijnzaden gebruiken en deze niet verhitten om te voorkomen dat de voedingsstoffen verloren gaan.

Lijnzaad heeft een nootachtige smaak en is eenvoudig toe te voegen aan je dagelijkse voeding.

Je kunt lijnzaad toevoegen aan je havermout, (soja-) kwark of yoghurt, strooien over maaltijden en salades, toevoegen aan shakes en smoothies en zelfs gebruiken als ei-vervanger in allerlei recepten. 

Gebroken lijnzaad zit standaard in onze gezonde maaltijdshakes