Heb je wel eens de behoefte om iets zoets te eten? Dat is natuurlijk geen probleem, mits je jezelf onder controle kan houden. 

Vind je dit echter lastig en heb je er moeite mee om je "snoepbuien" te weerstaan, dan volgen hier 6 voedingstips die je suiker cravings tegen gaan en je bloedsuikerspiegel onder controle houden.

1. Groenten

Groenten zijn niet direct de oplossing wanneer je acuut trek hebt in iets zoets, maar kunnen wel helpen om je hongergevoel onder controle te houden en suiker cravings te voorkomen.

Heb jij vaak last van honger of trek?  Eet dan meer groenten bij je dagelijkse maaltijden. Op deze manier ben je langer verzadigd en het voorkomt dat je trekt krijgt in suikerrijke tussendoortjes.

2. Fruit

Fruit wordt door veel mensen nog wel eens (onterecht) vermeden, maar als je echt trek hebt in iets zoets of behoefte hebt aan snelle energie, dan is fruit een van de beste opties om te eten.

Bevroren fruit (mango, kersen of druiven) is een uitstekend optie en ook kun je fruit combineren met wat notenpasta voor een complete voedzame snack. Denk bijvoorbeeld aan een aantal verse dadels met amandelpasta of stukjes appel met een eetlepel pindakaas om je suiker craving tegen te gaan.  

3. Donkere chocola

Heb je vaak trek in chocola, maar de neiging om in één keer een hele reep op te eten? Ga dan voor een donker(der)e variant. Pure chocola (75%>) bevat meer gezonde voedingstoffen dan andere varianten en minder suiker waardoor je minder snel geneigd bent om door te eten.

4. Chiazaden

Chiazaden zijn een goede bron van vezels en gezonde omega-3 vetten. Ze bestaan voor een groot gedeelte uit oplosbare vezels die bijdragen aan een goede verzadiging en remt je hongergevoel.

Chiazaden zijn eenvoudig toe te voegen aan je sojayoghurt, smoothies en andere recepten.

5. Amandelen

Amandelen zijn een geweldige voedzame snack die helpen om suiker cravings tegen te gaan. Ze zitten vol goede vetten die ervoor zorgen dat je langer verzadigd bent en minder snel trek krijgt in verkeerde dingen.

Op zoek naar een compleet en voedzaam tussendoortje? Probeer dan ook eens onze Fitbar gemaakt van amandelen, dadels, pure cacao, chiazaden en plantaardige eiwitten.  

6. Eiwitrijke smoothie

Smoothies zijn een geweldige manier om je hongergevoel onder controle te houden en suikercravings tegen te gaan.

Een eiwitrijke ontbijtsmoothie gemaakt met (vers/ bevroren) fruit, bladgroenten en plantaardige eiwitten geeft je lichaam een boost aan vitaminen en mineralen en houd je bloedsuikerspiegel onder controle.

Zo zit je de hele ochtend vol en heb je geen drang om te gaan snoepen of behoefte aan suikerrijke tussendoortjes.