Je huid kan veel zeggen over je gezondheid. Onze huid is ons grootste orgaan dat ook een signaal afgeeft als er iets in onze voeding niet helemaal goed zit. Iedereen heeft vast wel eens een probleem met zijn huid (gehad). Veelvoorkomende huidproblemen zoals puistjes, acne, psoriasis, dermatitis, netelroos of andere huiduitslag kunnen echter voor een groot gedeelte verbeteren of zelfs voorkomen worden door het eten van de juiste voeding. Symptomen als roodheid, ontstekingen, een droge huid, broze nagels en droog haar zijn signalen die kunnen wijzen op een tekort aan antioxidanten, mineralen, vetzuren en het eten van verkeerde dingen. In dit artikel geven we 5 voedingstips voor het verbeteren en gezonder maken van je huid en wat je het beste kunt vermijden. charlie-gezonde-huid

Zink

Dit mineraal is onderdeel van een groot aantal enzymen en betrokken bij de opbouw van eiwitten, de stofwisseling, het immuunsysteem en de groei en ontwikkeling van nieuw (huid)weefsel. Zink helpt bij de aanmaak van nieuw collageen en helpt zo tegen ontstekingen (acne), rimpels, striae, schade door de zon, wratten en haaruitval. Goede plantaardige bronnen van zink zijn o.a. pompoenzaden, zonnebloempitten, sesamzaadjes, cashewnoten, kikkererwten, bonen en spinazie.

Antioxidanten

Je huid is gek op antioxidanten. Voeding dat rijk is aan antioxidanten (vitamine A, C en E) houdt je huid gezond, gaat rimpels tegen en zorgt dat je huid minder snel verouderd. Vitamine A: Ons lichaam kan zelf vitamine A aanmaken uit betacaroteen, wat ook wel provitamine A wordt genoemd. Je vind het vooral  in: zoete aardappel, wortel en pompoen. Vitamine C: Groenten (aardappelen, koolsoorten) en met name fruit (kiwi, (water-)meloen, sinaasappel, mango, papaja, ananas en bessen) zijn de allerbeste bronnen van vitamine C. Vitamine E: Groene groenten, avocado, amandelen, zonnebloempitten en volle granen als havermout bevat over het algemeen veel vitamine E.

Zwavel

Zwavel heeft een antibacteriële, ontstekings- en schimmelwerende werking en wordt succesvol gebruikt bij de behandeling van verschillende huidaandoeningen zoals o.a. acne vulgaris, rosacea, dermatitis, roos, schurft en wratten. Zwavel zit in groene bladgroenten (rucola, spinazie, waterkers), kruisbloemige groenten (koolsoorten, broccoli, radijs, spruiten), hennepzaad en eieren.

Goede vetten

Het eten van de juiste vetten met een goede balans tussen omega-3 en omega-6 vetten zijn een belangrijk onderdeel van een goede huidverzorging. Het heeft een beschermende werking en houdt je huid zacht, soepel en elastisch. Natuurlijke bronnen van omega 3 en 6 zijn o.a. walnoten, amandelen, lijnzaad, chiazaden, avocado en vette vis.

Groene thee

Groene thee bevat catechinen (krachtige antioxidanten) en tal van andere ontstekingsremmende stoffen die niet alleen de veroudering van je huid tegen gaan, maar ook je gezondheid kunnen verbeteren.

Wat je het beste kunt vermijden

Niet alleen het toevoegen, maar ook het verminderen of weglaten van bepaalde producten kan je huid én je gezondheid een enorme boost geven!
  • Bewerkte producten Een zogenaamd ‘Westers dieet’ met overmatig gebruik van bewerkte (onvolwaardige) voeding, dierlijke eiwitten, verzadigde (trans-)vetten, toegevoegde suikers en kunstmatige zoetstoffen en te weinig fruit, groenten, vezels en voldoende plantaardige eiwitten, verstoort je darmflora en heeft niet alleen een negatief effect op je huid, maar het verhoogt ook je risico op allerlei gezondheidsaandoeningen.
  • Gluten en tarweproducten Auto-immuunziekten, allergieën, psoriasis en andere aandoeningen zijn inmiddels gelinkt aan een glutenintolerantie. Hoewel een glutenintolerantie zelden voorkomt in mensen, zien we dit getal echter wel toenemen. Tarwe(-gluten) wordt veel gebruikt door voedingsfabrikanten en het zit tegenwoordig in heel veel producten zoals: soepen, sauzen, snoep, koek, gebak, kant-en-klaar maaltijden, smaakmakers, kruiden, vleeswaren, vruchtendranken en ga zo maar door. Dit kan ervoor zorgen dat mensen gevoeliger worden voor gluten en kan op langere termijn wel degelijk huidproblemen en andere klachten in de hand werken. Veel mensen zouden kunnen profiteren van een (grotendeels) glutenvrij dieet.
  • Minder zuivel(-producten) Een van de bekendste huidaandoeningen is acne. Acne is een ontstekingsziekte (van de talgklieren) die met name veel voorkomt bij jonge volwassenen. Hoewel de daadwerkelijke oorzaak ervan nog niet bekend is (genetische aanleg blijkt een grote factor), is er mogelijk wel een relatie met het drinken van (magere) melkproducten en acne.Er zijn steeds meer aanwijzingen dat whey-proteïnen en niet-geslachtshormonen en groeifactoren die in melk aanwezig kunnen zijn (zoals groeihormoon en IGF-1) de ontwikkeling van acne kunnen bevorderen. Het beperken van zuivel kan een enorme impact hebben op het voorkomen van acne en andere westerse ziekten als obesitas, diabetes, kanker en neurodegeneratieve ziekten.
  • Alcohol Ons lichaam ziet alcohol als vergif. Een hoge inname van alcohol is gerelateerd aan meer dan 60 verschillende medische aandoeningen, waaronder huidkanker, en kun je dus het beste zoveel mogelijk vermijden.

Conclusie

Huidklachten voor veel mensen een veelvoorkomend probleem. Door echter te luisteren naar je lichaam, bepaalde voedingsmiddelen te beperken of te vermijden en je te focussen op de juiste voeding, kun je jouw huid aanzienlijk verbeteren. Uiteraard zijn er nog veel meer factoren die van invloed kunnen zijn (o.a. genetische aanleg, hormoonveranderingen, puberteit, de pil, steroïden, medicatie, cosmetica, leefstijl, stress) maar met deze bovenstaande tips ben je al een heel eind op weg!