Veel mensen krijgen te maken met een verhoogd cholesterolgehalte. Cholesterol is niet altijd slecht, je lichaam heeft het zelfs nodig, maar als je lichaam teveel cholesterol aanmaakt dan heeft dit wel nadelige gevolgen voor je gezondheid.

Om een verhoogd cholesterol aan te pakken kun je naar een diëtist of dokter gaan, maar nu blijkt uit recent onderzoek dat de inname van plantaardige eiwitten het cholesterolgehalte kan verlagen.

Hieronder hebben we de belangrijkste resultaten van dit onderzoek voor je samengevat en geven we je extra tips om je cholesterol met behulp van voeding te verlagen.

Vervang dierlijke eiwitten voor plantaardige eiwitten

In een meta-analyse van in totaal 112 studies werd gekeken naar wat er gebeurt als je voor drie weken dierlijke eiwitten vervangt voor plantaardige eiwitten.

Uit de resultaten blijkt dat het dagelijks vervangen van één tot twee porties dierlijke eiwitten door plantaardige eiwitten ervoor zorgt dat het cholesterolgehalte met ongeveer 5% daalt.

Hierbij gaat het voornamelijk om plantaardige eiwitten uit sojaproducten, noten en peulvruchten. Het onderzoek is gepubliceerd in ‘The Journal of American Heart Association’.

De gezondheidsvoordelen zijn het grootst als plantaardige eiwitten worden gecombineerd met andere cholesterolverlagende voedingsmiddelen zoals omega 3 vetzuren of plantensterolen.

Plantaardige bronnen van omega 3 vetzuren zijn onder andere algenoliesupplementen, lijnzaad, chiazaad, walnoten en koolzaadolie.

Cholesterol niet altijd slecht

Cholesterol wordt vaak als slecht gezien maar dit is niet helemaal terecht. Ons lichaam heeft cholesterol namelijk nodig als:

  • Bouwstof voor je cellen
  • Bouwstof voor je hormonen
  • En voor de aanmaak van Vitamine D

Cholesterol is dus een belangrijk stofje voor ons, maar als we teveel cholesterol aanmaken of binnenkrijgen heeft dit een nadelig effect op onze gezondheid.

Nadelen te hoog cholesterol

Wanneer je cholesterol jarenlang te hoog is, dan:

  • Kan het gaan ophopen in de wand van je bloedvaten
  • Kunnen je bloedvaten nauwer worden en daardoor dichtslippen

Dit kan problemen geven met je hart en bloedvaten. Je kunt last gaan krijgen van:

  • Angina pectoris (pijn op de borst)
  • Nierschade
  • Hartinfarct
  • Beroerte

Probeer dus te zorgen voor een gezonde cholesterolwaarde.

Wil je weten wat je cholesterolwaarde is, dan kun je dit met behulp van een bloedonderzoek te weten komen.

Wil je je cholesterol verlagen? Dan hebben we hieronder een aantal voedingstips die hierbij helpen.

Voedingstips voor een lager cholesterolgehalte

Om je cholesterol te verlagen hoef je niet minder vet te eten. Waar je wel op moet letten is het soort vet je binnen krijgt.

Probeer maximaal 10% van je energie uit verzadigd vet te halen en vervang het zo veel mogelijk door onverzadigde vetten.

Producten rijk aan verzadigd vet zijn:

  • Vet vlees
  • Roomboter
  • Harde margarine
  • Kokosolie en producten hiervan gemaakt

Over het algemeen bevatten dierlijke producten verzadigd vet met uitzondering van vette vis.

Producten rijk aan onverzadigd vet zijn:

  • Vloeibare vetten (zoals olijfolie)
  • Noten, zaden en pitten
  • Avocado
  • Vette vis

Andere voedingstips:

  • Eet meer peulvruchten. Peulvruchten verlagen het LDL-cholesterol.
  • Eet dagelijks havermout. Havermout kan helpen het cholesterol te verlagen omdat het beta-glucanen bevat.
  • Vezels kunnen het LDL-cholesterol verlagen. Dit is goed voor de bloedvaten. Dit effect is aangetoond voor b-glucanen en pectine, soorten fermenteerbare vezels die onder andere voorkomen in haver, gerst en fruit.