Welke vitamines passen het beste bij jou?

30 augustus 2020|Voeding|Leestijd: 4 min

Door gezond en gevarieerd te eten krijg je in principe alle vitamines binnen die je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Maar soms wil je net dat beetje extra. En ook bij een bepaald dieet of levensstijl kan je wel een vitamineboost gebruiken. 

In dit artikel leggen we voor verschillende soorten vitamines uit voor wie een supplement van toegevoegde waarde is. 

Vitamine C

Vitamine C wordt niet door het lichaam zelf aangemaakt. Het komt voornamelijk in groenten en fruit voor en is essentieel om onze weerstand op peil te houden. Daarnaast is het nodig voor de bouw van cellen, de vorming van bindweefsel en de genezing van wonden.

Een tekort aan vitamine C kan leiden tot een verminderde weerstand, vermoeidheid, ijzertekort, bloedarmoede, bloedend tandvlees en gewrichtspijn. Dit komt vooral voor bij mensen die niet genoeg groente en fruit eten.

Last van één van bovenstaande symptomen? Misschien heb je dan wel baat bij een vitamine C supplement.

[ Lees verder: Wat is vitamine C en waarom is het belangrijk? ]

Vitamine D3

Ons lichaam kan (met behulp van de zon) zelf vitamine D aanmaken, maar we kunnen het ook uit supplementen halen. Het wordt steeds bekender dat Vitamine D3 een belangrijke rol speelt bij ons immuunsysteem. Waarschijnlijk nog belangrijker dan vitamine C. Ook is vitamine D nodig voor de groei en opbouw van onze botten en tanden en een goede werking van onze spieren en het immuunsysteem.

Mensen met een vitamine D3 tekort kunnen last hebben van minder energie, neerslachtigheid of depressie, zwakke spieren, slecht gebit, verminderde weerstand of slaapproblemen. Vooral wanneer je weinig zon ziet, is hier een verhoogd risico op. Bijvoorbeeld in de winter of wanneer je vaak ‘s nachts werkt.

Komen bovenstaande symptomen je bekend voor? Probeer eens een vitamine D supplement.

[ Lees verder: Wat is vitamine D3 en waarom is het belangrijk? ]

Vitamine B12

Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof. Ons lichaam heeft een voorraadje, maar deze moeten we aanvullen door middel van de juiste voeding. Vitamine B12 komt alleen voor in vis, vlees, eieren en zuivel. 

Als je veel plantaardig eet krijg je weinig tot geen vitamine B12 binnen en zal je dit dus moeten aanvullen door middel van een supplement. Een mogelijk tekort kan je herkennen aan vermoeidheidsklachten, duizeligheid, depressie en zelfs geheugenverlies en coördinatiestoornissen. 

[ Lees verder: Wat is vitamine B12 en waarom is het belangrijk? ]

Ook belangrijk!

Naast vitamines zijn ook bepaalde mineralen, bacteriën en vetzuren belangrijk. Zoals magnesium, probiotica en omega 3. Lees hieronder voor of deze voedingsstoffen iets voor jou zijn.

Magnesium

Bij magnesium denk je misschien aan het witte poeder dat je vroeger gebruikte tijdens de gymles om meer grip te krijgen in de ringen of op de rekstok. Maar magnesium is ook de naam van een belangrijke mineraal dat essentieel is voor de opbouw van eiwitten en botten en het goed functioneren van hart en spieren. 

Het lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je moet het dus binnenkrijgen door middel van voeding: volkoren graanproducten, groene groenten, noten, melkproducten en vlees.

Symptomen die bij een magnesium-tekort horen, zijn: vermoeidheid, last van onrust en spanning, duizeligheid, hoge bloeddruk en/of spierkramp. Fanatieke sporters en mensen met veel stress wordt aangeraden om hun magnesiumtoevoer te vergroten. Door gerichte voeding of door middel van een magnesium supplement.

[ Lees verder: 5 belangrijke signalen van een magnesiumtekort ]

Omega 3

Omega 3 vetzuren (DHA en EPA) zijn goed voor je hart, ogen en hersenen en hebben nog veel meer gezonde voordelen. Lange tijd werd omega 3 vooral gewonnen uit visolie, maar tegenwoordig zijn er ook plantaardige manieren. Bijvoorbeeld door het te halen uit algenolie

Door middel van voeding is het vooral uit vette vis te halen. Voor vegetariërs en veganisten is het dus belangrijk om een supplement te slikken om het toch binnen te krijgen. En ook voor zwangere vrouwen is het verstandig om wat meer omega 3 binnen te krijgen. Het stimuleert de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van de baby namelijk.

[ Lees verder: Waarom zijn omega-3 vetten zo belangrijk? 

Probiotica

In je darmstelsel leven miljoenen goede en slechte bacteriën. Wanneer deze met elkaar in balans zijn, spreken we van een gezond darmstelsel en kun je rekenen op een goede weerstand. Probiotica zijn een voorbeeld van goede bacteriën. Het binnenkrijgen van probiotica kan gelinkt worden aan verschillende gezondheidsvoordelen. Onderzoekers zeggen: “levende micro-organismen die bij toediening in voldoende hoeveelheden gezondheidsvoordelen opleveren” (1).

Om gezondheidsclaims te mogen maken, moet nog meer onderzoek gedaan worden. Maar er worden al veelbelovende resultaten geboekt waar voordelen uit blijken voor de spijsvertering en het immuunsysteem. Ook op huidaandoeningen, darmproblemen en psychische klachten lijkt het een gunstig effect te hebben. 

Er zijn geen bijwerkingen of negatieve effecten bekend bij het gebruik van probiotica (2). Heb je last van darmklachten? Dan kan het dus geen kwaad om eens naar probiotische voeding te kijken of probiotica supplementen.

[ Lees verder: Wat is probiotica en wat doet het? ]

Doe de test!

Met de informatie uit dit artikel heb je een beter inzicht in mogelijke tekorten en waar je op moet letten bij een bepaalde levensstijl. Nog meer inzicht? Doe dan de Orangefit Vitaminetest!