Omega-3 zijn essentieel voor een goede werking van je lichaam en kunnen bijdragen aan het verlagen van vele gezondheidsrisico’s.

Omega-3 vetten beschermen onder andere tegen hart- en vaatziekten, beroerte en depressie en kunnen zelfs bijdragen aan een beter herstel na het sporten en verbeterde vetverbranding tijdens het afvallen.  

In dit artikel bespreken we wat omega-3 vetten zijn en waarom omega-3 vetten belangrijk zijn voor je gezondheid.

Wat zijn omega-3 vetten?

Omega-3 vetten zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Er zijn meerdere omega-3 vetten, maar de bekendste en belangrijkste omega-3 vetten in onze voeding zijn: alfalinoleenzuur (ALA) en de zogenaamde visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

Omega-3 vetten zijn essentieel. Dit betekent dat je lichaam deze vetzuren niet zelf aan kan maken. Ons lichaam kan zelf EPA en DHA aanmaken uit ALA, maar dit is vaak niet efficiënt en gaat slechts om kleine hoeveelheden. Het is daarom belangrijk om voldoende omega-3 vetten binnen te krijgen via onze voeding.

Alfalinoleenzuur (ALA) komt hoofdzakelijk voor in plantaardige producten. Met name lijnzaadolie en (gemalen) lijnzaad bevat veel alfalinoleenzuur.

EPA en DHA vetten komen oorspronkelijk uit algen en zitten vooral in vette vis en schaal- en schelpdieren. EPA en DHA worden daarom ook vaak visvetzuren genoemd.

Wens je liever geen dierlijke producten te eten dan zijn er tegenwoordig ook omega-3 supplementen op basis van  die een goede hoeveelheid EPA en DHA bevatten.

Waarom zijn omega-3 vetten belangrijk voor je gezondheid?

Omega-3 vetten zijn belangrijk voor je hart, je bloedvaten, je ogen en je hersenen. Ze zijn nodig voor de opbouw van je (hersen-)cellen en spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van hormonen en goede werking van je zenuwstelsel en je immuunsysteem.

De gezondheidseffecten van omega-3 vetten zijn indrukwekkend. Hieronder zetten we de gezonde voordelen van omega-3 vetten voor je op een rij.

Omega-3 vetten:

  • Verminderen het risico op hart- en vaatziekten
  • Verminderen symptomen van depressie
  • Verminderen de kans op dementie
  • Helpen bij het verlagen je bloeddruk
  • Helpen bij de ontwikkeling van de hersenen van kinderen en (pasgeboren) baby’s
  • Houden je hersenen gezond
  • Houden je huid gezond
  • Beschermen je ogen
  • Verbeteren je slaap
  • Verbeteren je sportprestaties en herstel
  • Remmen ontstekingen in je lichaam
  • Stimuleren je vetverbranding en helpen bij het afslanken

Hoeveel omega-3 vetten heb je nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ALA is vastgesteld op zo’n 2 (vrouwen) tot 3 gram (mannen) ALA per dag.

Ook adviseert De Gezondheidsraad volwassenen om per dag minimaal 200 mg omega-3 vetzuren (EPA en DHA) binnen te krijgen. Dit kun je halen door dagelijks een omega-3 supplement, bij voorkeur op basis van algenolie.

Waar zitten omega-3 vetten in?

ALA
Alfalinoleenzuur (ALA) komt hoofdzakelijk voor in zaden, noten en andere plantaardige producten. De beste plantaardige bronnen van ALA zijn:

  • lijnzaad(olie)
  • walnoot(olie)
  • chiazaad(olie)
  • hennepzaad(olie)
  • zeewier en algen

ALA zit ook in raapzaadolie, soja(olie) en groene bladgroenten en wordt vaak toegevoegd aan plantaardige (dieet)margarines.

* Zorg er overigens wel voor dat je lijnzaad en chiazaden eerst fijnmaalt om van de omega-3 vetten te kunnen profiteren.

EPA en DHA
Eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) zit met name in (wilde) vette vis en schaal- en schelpdieren en in beperkte mate ook in witte vis, wild vlees en eieren (afhankelijk van het gebruikte veevoer). EPA en DHA vind je in de volgende bronnen:

  • zalm
  • forel
  • makreel
  • haring
  • sardines
  • vis- en krillolie
  • plantaardige algen(olie)

Vette vissoorten zijn goede bronnen van EPA en DHA. De visstand wordt echter enorm bedreigd en de druk op onze visstand is tegenwoordig ontzettend hoog.

Bovendien bevatten veel grote vissoorten ook schadelijke stoffen zoals zware metalen, pcb’s en dioxines die je liever wilt vermijden.

Vissen kunnen omega-3 vetten net als de mens niet zelf aanmaken, maar halen deze uit de algen die ze eten. We kunnen omega-3 vetten dus ook direct uit algen halen.

Voor mensen die geen vis kunnen of willen eten zijn verrijkte voedingsmiddelen en een plantaardig omega-3 supplement, zoals onze omega-3 algenolie, een heel goed (en veel duurzamer) alternatief.

Conclusie

Omega-3 vetten zijn essentiële vetzuren die je lichamelijke en mentale gezondheid verbeteren. Ze beschermen onder andere tegen hart- en vaatziekten en hebben daarbij ook nog heel vele andere gezonde voordelen voor je lichaam en je prestaties.

Wanneer je geen vis eet, maar wel wilt profiteren van alle gezonde voordelen van omega-3 vetten, dan kun je ervoor kiezen om dagelijks 250-500 mg EPA en DHA te nemen uit een omega-3 supplement.

Dit kan door middel van een supplement gemaakt van vis- of krillolie, maar veruit het beste en duurzaamste alternatief is een plantaardig omega-3 supplement op basis van algen.

Dit is een zeer effectieve en eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat je lichaam alle belangrijke omega-3 vetten binnen krijgt die bijdragen aan een optimale gezondheid.