eiwitten-voor-ouderen

Eiwitten zijn essentieel voor een goede gezondheid. Ze zijn onderdeel van elke cel in het lichaam en ons lichaam gebruikt dagelijks eiwitten om allerlei belangrijke functies uit te kunnen voeren.

De meeste mensen krijgen over het algemeen wel voldoende eiwitten binnen om de eiwitten die ons lichaam dagelijks gebruikt weer aan te vullen en het is dan ook erg zeldzaam dat een volwassen persoon die voldoende, gezond én gevarieerd eet een eiwittekort zal op lopen.

Maar hoe zit op latere leeftijd? Hoe belangrijk zijn eiwitten voor ouderen? Heeft ons lichaam meer eiwitten nodig naar mate we ouder worden?

In dit artikel bespreken we het belang van eiwitten bij ouderen mensen.

Verlies van spiermassa

Naar mate we ouder worden zal de hoeveelheid spiermassa en spierkracht die we hebben langzaam afnemen. Dit noemen we ook wel sarcopenie. Het is een proces dat al begint vanaf ons 30e  levensjaar en (als je er niets tegen doet) met name op latere leeftijd kan zorgen voor allerlei gezondheidsproblemen. (bijv.: hart- en vaatziekten, ontregeling van de stofwisseling, insulineresistentie, hoge bloeddruk en andere chronische aandoeningen)

De oorzaken

De oorzaak van sarcopenie en de vermindering van spiermassa op latere leeftijd is nog niet helemaal duidelijk. Het heeft waarschijnlijk te maken met meerdere factoren waarbij een minder actieve leefstijl en slechte voeding een grote rol spelen. Belangrijke factoren zijn o.a.:
  • Hormonale veranderingen (bijv. minder IGF-1 en testosteron die bijdragen aan spieropbouw en spierbehoud)
  • Vermindering van satellietcellen (spelen een belangrijke rol bij de opbouw van spiercellen)
  • Verminderde eiwitsynthese (ons lichaam gaat ook minder efficiënt om met eiwitten als we ouder worden)
  • Minder actieve leefstijl / minder beweging
  • Ondervoeding / beperkte inname van eiwitten

Meer eiwitten voor ouderen?        

De minimale hoeveelheid eiwitten voor volwassenen (en ook voor ouderen) ligt momenteel op 0.8 gram per kg lichaamsgewicht per dag.

De laatste jaren is er echter steeds meer aandacht ontstaan voor de eiwitinname bij ouderen waarbij o.a. wordt gekeken naar de eiwitbehoefte en de relatie tussen een hogere eiwitinname en het behoud van spiermassa bij senioren.

Op dit moment zijn er officieel nog geen adviezen om de dagelijkse eiwitinname voor ouderen te verhogen. Wel zijn er steeds meer aanwijzingen dat ons lichaam naar mate we ouder worden extra eiwitten kan gebruiken en meer eiwitten (1.2 gram p/kg) nodig heeft dan het huidige advies.

Met name een hogere inname van eiwitten in combinatie met krachttraining van het lichaam blijkt een gunstig effect te hebben op het behoud van spiermassa en spierkracht. Dit kan een goede strategie zijn om het verlies van spiermassa bij ouderen tegen te gaan.

Conclusie

Naar mate we ouder worden zal ons lichaam langzaam spierkracht en spiermassa verliezen. Dit noemen we ook wel sarcopenie en gaat vaak gepaard met allerlei gezondheidsklachten.

Het is daarom belangrijk om je spiermassa zo lang mogelijk te behouden en er zijn steeds meer aanwijzingen dat ouderen meer eiwitten nodig hebben om dit te kunnen realiseren.

Eiwitten stimuleren namelijk de aanmaak van eiwitten in het lichaam (eiwitsynthese), de opbouw van onze spieren, en gaat de afbraak van spierweefsel tegen.

Voldoende lichaamsbeweging (met name krachttraining) in combinatie met eiwitrijke voeding lijkt dan ook zeer effectief om spiermassa in stand te houden en kan het risico op sarcopenie en de gevolgen ervan aanzienlijk verlagen.

Het eten van meer hoogwaardige eiwitten en wekelijkse krachttraining is dus niet alleen goed voor het verbeteren van je huidige gezondheid, maar ook uitstekend voor een gezond en fit lichaam op latere leeftijd!