Magnesium is een mineraal dat ook vaak het ‘anti-stress mineraal’ wordt genoemd.

Het is nodig voor de opbouw van lichaamseiwit, botopbouw en van belang voor het goed functioneren van ons hart en onze spieren.

Magnesium is één van de belangrijkste mineralen voor ons lichaam en hoewel het hebben van een (klein) tekort niet meteen ernstige gevolgen heeft voor je gezondheid, kan het wel zorgen voor een aantal (veelzijdige) klachten.

Een tekort aan magnesium komt steeds vaker voor en ondanks het feit dat het veel voorkomt in onze voeding halen veel mensen niet altijd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Waarom is magnesium belangrijk?

Magnesium is betrokken bij ten minste 300 processen in ons lichaam. Elk orgaan in ons lichaam (met name ons hart, nieren en onze spieren) heeft magnesium nodig en het zorgt (samen met calcium) voor de opbouw van botten.

Ook zorgt magnesium voor de opbouw van lichaamseiwit en speelt het een belangrijke rol in onze energiestofwisseling, de overdracht van zenuwprikkels, de bloeddrukregulatie, het hartritme en (i.c.m. voldoende vitamine D) voor een betere werking van ons immuunsysteem. [1]

Magnesium wordt vaak het anti-stress mineraal genoemd, omdat het ook betrokken is bij het samentrekken en ontspannen van onze spieren.

Veel stress en spanning zorgen ervoor dat je behoefte aan magnesium toeneemt. Bij meer stress gebruikt het lichaam meer magnesium en heb je dus meer magnesium nodig.

Hierbij maakt het overigens niet uit of dit lichamelijke stress is (bijvoorbeeld omdat je veel sport of zwaar lichamelijk werk doet) of mentale stress, omdat je je druk maakt om je werk, je school, je relatie(s) of andere zaken.

Ervaar je veel stress? Dan verhoogt dit je risico op een magnesiumtekort. [2]

Klachten bij een magnesiumtekort

Hieronder een lijst met mogelijke symptomen en aandoeningen die in meerdere of mindere mate gerelateerd zijn aan het hebben van een magnesiumtekort: [3]

  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheidsklachten
  • Stijve spieren en spierkrampen
  • Menstruatieklachten
  • Lusteloosheid
  • Hoofdpijn en migraine
  • Hoge bloeddruk
  • Hartkloppingen
  • Hartritmestoornissen
  • Depressie
  • Diabetes type II

Mocht je nu een of meerdere symptomen hebben, dan wil dit overigens nog niet zeggen dat je daadwerkelijk een magnesiumtekort hebt.

Omdat de functie van magnesium in ons lichaam zo veelzijdig is, is het soms erg lastig te bepalen of een magnesiumtekort ook daadwerkelijk het probleem is.

Het voedingscentrum stelt dat een magnesiumtekort niet vaak voorkomt, omdat het in heel veel voedingsmiddelen zit.

Toch wordt een magnesiumtekort naar onze mening onderschat, omdat we tegenwoordig veel stress ervaren en dit een oorzaak kan zijn van minder magnesium in je lijf. [4]

Ook hebben veel mensen lang geen volwaardig voedingspatroon en lopen daardoor wel degelijk het risico op een tekort. [5,6,7]

De risico's op een magnesiumtekort

Gemiddeld hebben we zo’n 280 mg (vrouwen) tot 350 mg (mannen) magnesium per dag nodig. Sommige mensen hebben echter een verhoogd risico op een magnesiumtekort of hebben door bepaalde omstandigheden meer magnesium nodig.

Het is niet eenvoudig om een magnesiumtekort vast te stellen, maar de volgende factoren kunnen er onder andere voor zorgen dat je mogelijk meer magnesium nodig hebt:

  • Overgewicht
  • Veel stress
  • Veel sporten (o.a. verlies van magnesium door zweet)
  • Veel koffie drinken
  • Veel of dagelijks alcohol drinken
  • Veel zuivelproducten (te veel calcium)
  • Gebruik van medicijnen
  • Borstvoeding/zwangerschap

Heb je klachten en behoor je tot een risicogroep, dan is het niet verkeerd om aanpassingen te maken in je voeding en eventueel een extra supplement te gebruiken.

Maar overleg dit altijd met een huisarts, als je ook medicijnen gebruikt.

Goede bronnen van magnesium

Magnesium komt veelvuldig voor in veel van onze voedingsmiddelen en een gezond dieet levert (in principe) alle magnesium die je nodig hebt. Goede en gevarieerde voeding is dan ook altijd de beste manier om voldoende magnesium binnen te krijgen.

Magnesium zit met name in (donker-) groene bladgroenten, noten en zaden, volle granen en peulvruchten. Hieronder 8 goede natuurlijke bronnen van magnesium:

  • Bonen
  • Linzen
  • Bananen
  • Amandelen en andere noten
  • Granen
  • Avocado
  • Groene bladgroenten
  • Pure chocolade (minstens 70% cacao)

Conclusie

Magnesium is onmisbaar voor een goede gezondheid. Het is betrokken bij honderden processen en na zuurstof en water één van de belangrijkste stoffen voor je lichaam.

Het is daarom essentieel dat je dagelijks voldoende magnesium binnen krijgt.

Een hogere inname van magnesium is in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen, zoals; een lager risico op hartaandoeningen, minder migraine, verminderde symptomen van depressie [8,9], een betere bloeddruk [10,11] bloedsuikerspiegel [12] en een betere slaap. [13]

Deze klachten en aandoeningen kunnen echter vele verschillende oorzaken hebben en er is op dit moment nog meer onderzoek nodig om definitief te bepalen of een magnesiumtekort hiervan de oorzaak is of het gevolg, en of magnesiumsuppletie hierbij een verschil kan maken.

Het is nog altijd het beste om magnesium zoveel mogelijk uit je voeding te halen. Mensen die veel te maken hebben met stress of veel aan (top) sport doen hebben over het algemeen meer magnesium nodig en kunnen eventueel een supplement gebruiken.

Er zijn heel wat verschillende vormen van magnesium, maar de beter opneembare vormen van magnesium zijn: (bis-) glycinaat, citraat, malaat, gluconaat en tauraat. Oxides worden nauwelijks opgenomen door het lichaam.

Onze magnesium bevat één van de best opneembare vormen van magnesium (bisglycinaat) en biedt jou de optimale opneembaarheid en ultieme zuiverheid. Ook hebben we extra BioPerine® (zwarte peper) en vitamine B6 toegevoegd om de opname van voedingsstoffen te verbeteren.