Veel mensen kampen tegenwoordig met allerlei maag- en darmproblemen als gevolg van een verkeerd voedingspatroon en een ongezonde leefstijl. Wat men zich echter niet realiseert, is dat onze darmen voor een heel groot gedeelte onze gezondheid bepalen.

Ben je vaak verkouden, heb jij veel last van buikkrampen, winderigheid of een opgeblazen gevoel? Dan heb je te maken met een slechte darmwerking en een verminderde darmgezondheid.

Dit is niet alleen behoorlijk ‘vervelend’, het kan uiteindelijk gaan zorgen voor allerlei andere lichamelijke (en zelfs geestelijke) klachten.

In dit artikel geven we 6 signalen die aangeven dat je darmen waarschijnlijk niet in balans zijn en wat je hieraan kan doen.

1. Heb je vaak maag- of darmklachten?

Klachten als buikpijn, maagkrampen, winderigheid, diarree, een opgeblazen gevoel of obstipatie zijn uiteraard de duidelijkste aanwijzingen dat je darmen niet naar behoren werken en zetten je immuunsysteem onder druk.

Ook kan een verstoorde darmflora het gevolg zijn van bijvoorbeeld een voedselvergiftiging of het gebruik van medicijnen.

2. Ben je vaak ziek?

Je darmen bepalen voor het grootste gedeelte (80%) het immuunsysteem. In je darmen bevinden zich namelijk miljoenen ‘goede’ bacteriën die ons beschermen tegen indringers en ervoor zorgen dat ‘slechte’ bacteriën en andere ziekteverwekkers geen kans krijgen.

Ben je regelmatig ziek of niet lekker? Dan kan het zijn dat je darmen waarschijnlijk wat extra ‘goede’ bacteriën nodig hebben.

3. Heb je pijn in je gewrichten?

Reumatoïde artritis (RA) is een chronische ziekte waarbij gewrichtsontstekingen kunnen ontstaan. Hoewel de daadwerkelijke oorzaak van deze ziekte nog onbekend is, laat recent onderzoek zien dat mensen met RA vaak beschikken over een minder divers ‘microbioom’ (darmflora), een verminderde immuniteit hebben en daarmee een verhoogde kans hebben op ontstekingen.

Ook word RA vaak geassocieerd met andere auto-immuun aandoeningen als coeliakie (glutenintolerantie) en inflammatoire darmziekten zoals de ziekte van Crohn.

4. Kom je gemakkelijk aan in gewicht?

Er bestaat een vermoeden dat mensen met overgewicht meer calorieën uit hun voeding opnemen en deze gemakkelijker opslaan als vet ten opzichte van gezonde mensen. Ook bestaat is er een directe link tussen onze hersenen en onze darmen als het gaat om honger en verzadigingsgevoel.

Hoewel het natuurlijk iets te makkelijk is om te roepen dat het aan je darmen ligt dat je weer een kilo zwaarder bent geworden, is er wel degelijk een verschil tussen de darmflora van slanke mensen ten opzichte van mensen met overgewicht. Mensen die hun voeding aanpassen en meer gaan bewegen verbeteren ook hun darmflora en daarmee hun gezondheid.

5. Ben je vaak nerveus, onrustig of zelfs depressief?

Je darmen worden ook wel de “tweede hersenen” genoemd.

Er zijn sterke bewijzen dat je darmen en je hersenen onderling communiceren en een verandering van serotonine activiteit (een hormoon dat betrokken is bij de signaaloverdracht tussen darm en hersenen) kan stoornissen veroorzaken in zowel je darmen als je hersenen.

Onderzoek laat zien dat mensen die lijden aan angst, depressie of andere psychische aandoeningen vaak een veranderde darmflora hebben en verklaart het verband tussen psychische problemen en darmklachten.

6. Ben je gevoelig voor bepaalde voeding?

Een intolerantie of een (over)gevoeligheid voor bepaalde producten is een geval apart. Het is vaak lastig vaststellen of het nu je darmen zijn of dat je iets daadwerkelijk niet kan verdragen.

Het binnen krijgen van “goede darmbacteriën” kan daarentegen wel helpen en je klachten aanzienlijk verminderen.

Conclusie

Een goede darmflora is essentieel voor een optimale gezondheid.

Door goed voor je darmen te zorgen kun jij je immuunsysteem versterken en kun je heel veel lichamelijke klachten verminderen of zelfs voorkomen.

Dit geldt niet alleen voor lichamelijke klachten, maar ook voor je mentale gezondheid is het belangrijk om je darmen te beschermen.

En nu?

Hieronder volgen een aantal goede tips die helpen om je darmen te versterken:

  • Eet minder suiker, (bewerkt) vlees en fabrieksproducten; deze zijn zeer belastend voor je darmen.
  • Drink voldoende water
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Dit bevordert een gezonde darmwerking.
  • Eet voldoende vezels. Eet meer groente, fruit en volle granen. Vezels bevorderen je spijsvertering. Eet daarom 20 tot 40 gram vezels per dag. Als je momenteel weinig vezels eet, bouw dit dan wel rustig op.
  • Eet vaker gefermenteerde producten zoals zuurkool, yoghurt of tempé (soja).
    Deze producten bevatten goede bacteriën en stimuleren een gezonde darmflora.
  • Eet langzaam. Door je tijd te nemen en rustig te kauwen wordt je eten als het ware voorverteerd. Dit verbetert je spijsvertering.

darmen