Veel mensen kampen tegenwoordig met allerlei maag- en darmproblemen als gevolg van een verkeerd voedingspatroon en een ongezonde leefstijl.

Wat veel mensen echter niet realiseren, is dat je darmen voor een heel groot gedeelte je gezondheid bepalen, zowel mentaal als fysiek.

Ongezonde darmen liggen dus vaak aan de basis van veel voorkomende klachten. 

Hieronder geven we 6 signalen die aangeven dat je darmen waarschijnlijk niet in balans zijn en wat je hieraan kunt doen.

1. Heb je vaak maag- of darmklachten?

Klachten als buikpijn, maagkrampen, winderigheid, diarree, een opgeblazen gevoel of obstipatie zijn de duidelijkste aanwijzingen dat je darmen niet naar behoren werken en zetten je immuunsysteem onder druk.

Ook kan een verstoorde darmflora het gevolg zijn van bijvoorbeeld een voedselvergiftiging of het gebruik van medicijnen.

2. Ben je vaak ziek?

Je darmen bepalen voor het grootste gedeelte (ongeveer 80%) je immuunsysteem.

In je darmen bevinden zich namelijk miljoenen "goede bacteriën" die je lichaam beschermen tegen indringers en ervoor zorgen dat de "slechte bacteriën" en andere ziekteverwekkers geen kans krijgen.

Ben je regelmatig ziek of niet lekker? Dan kan het zijn dat je darmen waarschijnlijk wat extra "goede bacteriën" nodig hebben.

3. Heb je pijn in je gewrichten?

Reumatoïde artritis (RA) is een chronische ziekte waarbij gewrichtsontstekingen kunnen ontstaan.

Hoewel de daadwerkelijke oorzaak van deze ziekte nog onbekend is, laat recent onderzoek zien dat mensen met RA vaak beschikken over een minder divers "microbioom" (darmflora).

Dit zorgt voor een verminderde immuniteit en een verhoogde kans op ontstekingen.

Ook word RA vaak geassocieerd met andere auto-immuun aandoeningen als coeliakie (glutenintolerantie) en inflammatoire darmziekten zoals de ziekte van Crohn.

4. Kom je gemakkelijk aan in gewicht?

Er bestaat een vermoeden dat mensen met overgewicht meer calorieën uit hun voeding opnemen en deze gemakkelijker opslaan als vet dan gezonde mensen.

Ook bestaat is er een directe link tussen onze hersenen en onze darmen als het gaat om hongergevoel en verzadiging.

Hoewel het natuurlijk heel gemakkelijk is om te roepen dat het aan je darmen ligt dat je zwaarder bent geworden, is er wel degelijk een verschil tussen de darmflora van slanke mensen en mensen met overgewicht.

Mensen die hun voeding aanpassen en meer gaan bewegen verlagen hun risico op overgewicht en verbeteren hun darmflora en hun gezondheid.

5. Ben je vaak nerveus, onrustig of zelfs depressief?

Je darmen worden ook wel de “tweede hersenen” genoemd.

Er zijn sterke bewijzen dat je darmen en je hersenen onderling communiceren en een verandering van serotonine activiteit (serotonine is een hormoon dat betrokken is bij de signaaloverdracht tussen je darmen en je hersenen) kan stoornissen veroorzaken in zowel je darmen als je hersenen.

Onderzoek laat zien dat mensen die lijden aan angst, depressie of andere psychische aandoeningen vaak een veranderde darmflora hebben en verklaart het verband tussen psychische problemen en darmklachten.

6. Ben je gevoelig voor bepaalde voeding?

Een intolerantie of een (over)gevoeligheid voor bepaalde producten kunnen je darmen behoorlijk ontregelen en zorgen voor verschillende problemen. Denk bijvoorbeeld aan een lactose-intolerantie of bepaalde allergie.

Het is soms lastig vaststellen of het nu je darmen zijn of dat je iets daadwerkelijk niet kan verdragen. Het binnen krijgen van “goede darmbacteriën” en (tijdelijk) vermijden van bepaalde producten kan daarentegen wel helpen om er achter te komen waar je gevoelig voor bent en je klachten aanzienlijk verminderen.

Tips voor gezonde(re) darmen

Hieronder volgen 8 goede tips die helpen om je darmen te versterken:

1. Eet minder suiker en bewerkte voeding

Bewerkte (vlees-) producten, frisdranken, suikerrijke producten en kunstmatige zoetstoffen kunnen zeer belastend zijn voor je darmflora. Je kunt deze producten het beste zoveel mogelijk vermijden.

2. Eet minder zuivel (-producten)

Veel mensen verliezen het vermogen om zuivel (lactose) goed te verteren naar mate ze ouder worden. Door je inname van zuivel te beperken, kun je problemen zoals buikpijn, winderigheid en andere vervelende darmproblemen aanzienlijk verminderen.

Vervang bijvoorbeeld je kwark/yoghurt of whey voor een plantaardige variant of een plantaardige eiwitshake.

3. Eet voldoende vezels

Vezels bevorderen je spijsvertering. Als je momenteel weinig vezels eet, bouw dit dan wel rustig op. Eet dagelijks ongeveer 20 tot 40 gram vezels en haal deze met name uit groenten, fruit, peulvruchten, aardappelen, noten, chiaden, lijnzaad en haver. 

4. Eet gefermenteerde producten

Gefermenteerde producten bevatten goede bacteriën die een gezonde darmflora stimuleren. Dit zijn onder andere zuurkool, augurken, (soja)yoghurt/-kwark, kefir, kombucha, kimchi, miso en tempé.

5. Eet langzaam

Kauwen zorgt ervoor dat je eten als het ware wordt voorverteerd. Door rustig de tijd te nemen om te eten en goed te kauwen verbetert je spijsvertering help je je darmen.

6. Drink voldoende water

Vermijd het drinken van cafeïne en alcohol en zorg ervoor dat je dagelijks voldoende water drinkt.

7. Voldoende lichaamsbeweging

Regelmatig bewegen zorgt voor een goede spijsvertering en bevordert een gezonde darmwerking.

8. Verminder je stress

Veel stress heeft een negatief effect op je spijsvertering en speelt een hele belangrijke rol bij maagklachten en darmproblemen. Wanneer je veel last hebt van je darmen, dan is het goed om hierop te letten en je stress te verminderen.

Conclusie

Maag- en darmproblemen zijn een veelvoorkomend probleem en hebben niet altijd een duidelijke oorzaak. 

Door echter goed te letten op de signalen van je lichaam en goed voor je darmen te zorgen kun je ervoor zorgen dat je darmen beter in balans zijn.

Een goede darmflora is essentieel voor een optimale gezondheid. Met de juiste voeding en het vermijden van bepaalde producten kun je veel lichamelijke en mentale klachten verminderen of zelfs voorkomen en je (darm-)gezondheid aanzienlijk verbeteren.