De hele wereld staat momenteel in het teken van het coronavirus. Het virus vormt een bedreiging voor ons allemaal, maar met name voor de ouderen.

Dit komt doordat ouderen doorgaans een lagere weerstand hebben, waardoor het coronavirus voor hun een grotere bedreiging is.

In dit artikel leggen we uit wat je kunt doen als je de weerstand wilt verhogen van je vader of moeder.

 

Neem extra eiwitten, vitamine D en C

1. Eiwitten

Spiermassa en eiwitten zijn belangrijk voor onze weerstand. Ouderen hebben en eten hier minder van. 

Het lichaam heeft eiwitten onder andere nodig voor:

  • Het produceren van antilichamen voor het immuunsysteem
  • Het produceren van enzymen voor het immuunsysteem

Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, dan breekt je lichaam spiermassa af om afweerstoffen aan te kunnen maken. Het is dus, met het coronavirus, extra belangrijk voor ouderen om voldoende eiwitten te eten.

Plantaardige eiwitten vind je met name in:

  • Fit Green Protein (makkelijk en gezonde eiwitshake)
  • Peulvruchten, zaden en noten
  • Bonen, quinoa en volle granen
  • Spirulina

In dierlijke producten vind je eiwitten terug in:

  • Vlees
  • Vis
  • Ei
  • Zuivel

2. Vitamine D

Vitamine C houdt je weerstand op peil, maar vitamine D speelt een grotere rol bij het al of niet ontstaan van griep of verkoudheid. (1)

Een klein gebrek aan vitamine D maakt je al behoorlijk vatbaar. De meeste vitamine D krijg je binnen via het daglicht op je huid, maar in het winterseizoen is er een gebrek aan licht.

Als je je weerstand een boost wilt geven is het aan te raden om dagelijks wat extra vitamine D te nemen.

3. Vitamine C

Vitamine C is goed om je weerstand op peil te houden. Zorg er daarom voor dat je (of je ouders) dagelijks voldoende vers fruit en groente eten.

Je vindt vitamine C met name in:

  • Sinaasappels
  • Ananas
  • Aardbeien
  • Paprika
  • Broccoli
  • Boerenkool
  • Guave

Veelvoorkomend probleem 

Doorgaans eten ouderen te weinig. Dus automatisch ook te weinig eiwitten, vitamines en mineralen. Dit is een veel voorkomend probleem.

Dit kan komen door een verlaagde eetlust of door het niet eten van de juiste voeding in verzorgingstehehuizen. Voor de weerstand en het immuunsysteem van ouderen kan dit negatieve gevolgen hebben.

Ouderen zijn helaas minder in staat om dagelijks voldoende te bewegen waardoor het eten van de juiste voedingsstoffen erg belangrijk is voor een sterk afweersysteem en een goede gezondheid.

Wat kun je hier aan doen?

Zorg ervoor dat je ouders of jijzelf dagelijks:

  • voldoende eiwitten (1.2 gram p/kg) inneemt
  • extra vitamine D bijslikt 
  • voldoende vitamine C binnen krijgt
  • voldoende vers fruit en groente eet
  • geen sigaretten rookt
  • geen alcohol drinkt

Hebben je ouders of jijzelf last van een verlaagde eetlust, dan kunnen eiwitshakes en maaltijdshakes handige hulpmiddelen zijn om dagelijks de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

We staan voor je klaar

Bij Orangefit is jouw gezondheid onze prioriteit. Heb je na het lezen van dit artikel vragen?

Stuur ons een mail op hallo@orangefit.nl of bel ons tijdens de openingstijden op 072-5822351 en we staan klaar om je te helpen.