Magnesium is een van de belangrijkste mineralen die het lichaam nodig heeft. Het komt over het algemeen veel voor in onze voeding en dat is maar goed ook, want je lichaam gebruikt er ontzettend veel van.

Magnesium is betrokken bij honderden processen in ons lichaam en speelt een belangrijke rol bij o.a. de stofwisseling, bloeddrukregulatie, botopbouw, de opbouw van lichaamseiwit en het functioneren van onze spieren.

Hoewel een ernstig tekort aan magnesium niet snel voor zal komen, zijn er wel een aantal belangrijke factoren waar je op kunt letten en die je kunnen helpen om te voorkomen dat je niet genoeg magnesium binnen krijgt.

Een tekort aan magnesium gaat gepaard met een behoorlijke lijst aan klachten en symptomen, dus het is beter om te voorkomen dan te genezen. In dit artikel zetten we 5 belangrijke signalen van een mogelijk magnesiumtekort voor je op een rij.

1. Vermoeidheid

Vermoeidheid is een veelvoorkomend probleem dat niet altijd te maken heeft met een tekort aan magnesium, maar waarbij magnesium wel heel erg kan helpen. Magnesium heeft een belangrijke functie binnen ons centrale zenuwstelsel en heeft een grote invloed als het gaat om ontspanning.

Een tekort aan magnesium kan er dus voor zorgen dat je lichaam niet helemaal tot rust kan komen waardoor je ’s nachts niet doorslaapt en regelmatig wakker wordt.

Om dit te voorkomen kun je eventueel voordat je gaat slapen een magnesiumsupplement nemen.

2. Stress

Stress is tegenwoordig lastig te vermijden. Ons lichaam heeft dagelijks een gezonde dosis stress nodig om  goed te kunnen functioneren., maar te veel stress is vaak een oorzaak die heel erg nauw verbonden is met een tekort aan magnesium.

Magnesium wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd, omdat het lichaam erg veel magnesium gebruikt in tijden van (te) veel stress. Denk hierbij aan lichamelijke stress zoals veel sporten en arbeidsintensief werk en ook bij veel mentale stress kan je lichaam wel wat extra magnesium gebruiken.

Ervaar je momenteel veel stress? Sport je regelmatig? Dan is het verstandig om meer magnesiumrijke producten te eten zoals bijvoorbeeld een lekkere smoothie van banaan, spinazie, avocado en plantaardige eiwitten!

3. Duizeligheid

Duizeligheid kan te maken hebben met te weinig magnesium. Magnesium is één van de mineralen die betrokken is bij je vochthuishouding (elektrolyten) en een vochttekort kan leiden tot uitdroging en duizeligheid.

Ben jij vaak duizelig of licht in je hoofd? Dan kan een magnesiumsupplement helpen om je klachten te verminderen en zorg er ook voor dat je dagelijks voldoende water drinkt.

4. Hoge bloeddruk

Magnesium ontspant en verwijdt de bloedvaten en heeft daardoor een bloeddrukverlagend effect. Een magnesiumtekort kan daarom één van de oorzaken van zijn van een verhoogde bloeddruk, wat één van de belangrijkste risicofactoren is voor hart- en vaatziekten.

Een hoge bloeddruk is vaak het resultaat van een ongezonde leefstijl met verkeerde (grotendeels bewerkte) voeding. Een gezonde leefstijl met voldoende beweging en een dieet dat regelmatig peulvruchten, noten, zaden en volle granen bevat, verhoogt je inname van magnesium en andere gezonde voedingsstoffen en verkleint je kans op een verhoogde bloeddruk aanzienlijk.

5. Spierkrampen

Magnesium is een belangrijk mineraal voor sporters. Het speelt namelijk o.a. een belangrijke rol bij de productie van energie, energieopslag en spierfunctie. Veel sporters nemen daarom regelmatig magnesium om spierkrampen te voorkomen of te verminderen.

Hoewel er nog geen direct verband is tussen een magnesiumsupplement en het verminderen van spierkramp, kan het voor veel mensen zeker geen kwaad om meer groenten, noten en peulvruchten te eten.

Spierkramp is overigens niet alleen een probleem van een tekort aan magnesium, dus zorg er ook voor dat je voldoende rust en genoeg drinkt rondom je training.

Conclusie

In dit artikel hebben we een aantal belangrijke signalen aangeven die mogelijk de oorzaak kunnen zijn van een tekort aan magnesium. Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij veel processen in ons lijf en het is daarom van belangrijk om dagelijks voldoende ervan binnen te krijgen en aan te vullen.

Magnesium komt veel voor in de natuur en het zit in veel natuurlijke voedingsmiddelen. Met name groene bladgroenten, avocado, bananen, bonen, linzen, volle granen, noten, zaden en cacao bevatten ruime hoeveelheden.

Omdat veel mensen toch nog niet aan hun dagelijkse magnesiumbehoefte komen, nemen ze vaak een magnesium supplement. In plaats daarvan kan je beter onze Fit Green Hero of Fit Green Meal Diet nemen.

Dan krijg je niet alleen de best opneembare vorm van magnesium binnen (magnesiumcitraat), maar ook veel meer andere gezonde voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten, koolhydraten, omega-3 vetten en andere vitaminen en mineralen. 
  

De best opneembare magnesium binnen krijgen?