Magnesium is een essentieel mineraal en dagelijks nodig voor allerlei processen in ons lichaam. Denk hierbij aan onder andere de overdracht van zenuwprikkels, het functioneren van spieren, het opbouwen van lichaamseiwit en de stevigheid van botten. Je lichaam kan zelf het mineraal magnesium niet aanmaken en is dus afhankelijk van de toevoer uit voeding. Vandaar dat vaak een magnesium tekort ontstaat.

Magnesium tekort, een veel voorkomend probleem

Meer dan 60 % van alle Nederlanders krijgt te weinig magnesium binnen. Daarbij hebben we toenemend met stress te kampen. Een typisch verschijnsel: magnesium is een waar antistress-mineraal, het mineraal speelt een rol bij de ontspanning van je spieren en de hersenen. Een gebrek aan magnesium maakt je gevoeliger voor stress en hoe meer stress, hoe meer magnesium je verbruikt. Een vicieuze cirkel die we graag willen doorbreken. Magnesium beschermt ons lichaam tegen zware metalen en chemische stoffen. Niet zo mooi dus, een tekort aan magnesium. Doordat de landbouwgrond armer wordt maar ook door gebruik van frisdrank, suiker en medicijnen, neemt onze behoefte aan magnesium toe. Veel mensen hebben een te kort aan magnesium zonder het te weten. Dit kan niet alleen leiden tot ernstige lichamelijke- maar ook een tal van psychische klachten. Het herkennen en serieus nemen van de symptomen van magnesium tekort is dan ook belangrijk.

1.    Vermoeidheid

Magnesium is belangrijk om goed te kunnen presteren en geestelijk in balans te blijven. Een magnesiumtekort kan een negatieve invloed hebben op je gemoedstoestand, geheugen, concentratievermogen en leerprestaties. Ook kan een magnesium tekort ervoor zorgen dat je lichaam niet helemaal tot rust kan komen waardoor je ’s nachts niet doorslaapt en regelmatig wakker wordt. Magnesium te kort en slecht slapen worden niet voor niets met elkaar in verband gebracht.

2.    Last van onrust en spanning

Magnesium is een anti-stress mineraal. Het lichaam gebruikt erg veel magnesium in tijden van stress, er kan dus een magnesium tekort door stress ontstaan. Door een tekort aan magnesium kan het ook zijn dat er meer adrenaline vrijkomt, waardoor je lichaam continu in de ’’alert modus’’ blijft staan. Dit kan uiteindelijk paniek- en angstaanvallen en zelfs depressie tot gevolg hebben.   

3.    Duizeligheid

Naast het reguleren van de bloeddruk, is magnesium betrokken bij je vochthuishouding. Een vochttekort kan naast uitdroging ook leiden tot duizeligheid. 

4.    Hoge bloeddruk

Magnesium ontspant en verwijdt de bloedvaten en heeft een bloeddrukverlagend effect. Een magnesium tekort kan een oorzaak zijn van een te hoge bloeddruk, één van de belangrijkste risicofactoren voor hart- en vaatziekten.  

5.    Spierkramp

Magnesium speelt een belangrijke rol voor de spierfunctie en bij de productie en opslag van energie. Naast voldoende rust en vocht is voldoende magnesium voor sporters belangrijk. De rol van magnesium bij sporten wordt vaak onderschat, erg jammer want magnesium is goed voor je spieren en dan vooral voor het ontspannen daarvan. Niet voor niets gaan magnesiumtekort en stijve spieren vaak hand in hand.

Als je last hebt van één of meerdere magnesiumtekort symptomen, maar ook als je bent blootgesteld aan veel stress en/of regelmatig fanatiek aan sport doet, raden wij aan om je magnesiumtoevoer te verhogen. Dit kan door middel van gezonde voeding. 

Magnesium tekort aanvullen

Zet vaker deze magnesiumrijke producten op het menu die het magnesium tekort aanvullen:

  • Bonen
  • Linzen
  • Bananen
  • Amandelen en andere noten
  • Granen
  • Avocado
  • Groene bladgroente
  • Pure chocolade (minstens 70% cacao)

Veel mensen vinden het lastig om consequent de dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium (300 milligram voor vrouwen, 350 voor mannen) uit de voeding binnen te krijgen. Om er zeker van te zijn dat je voldoende magnesium binnen krijgt, adviseren wij in dit geval het nemen van een magnesium supplement. Let er wel op dat je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijdt.

Onze magnesium is één van de best opneembare organische vormen van magnesium (bisglycinaat) en biedt jou de optimale opneembaarheid en ultieme zuiverheid. Ook hebben we extra BioPerine® en vitamine B6 toegevoegd om de opname van magnesium en andere voedingstoffen verder te verbeteren. Zo kun je een magnesium tekort snel aanvullen. Klik op de productafbeelding voor meer informatie over ons magnesium supplement.