Van antibiotica heb je vast wel eens gehoord. Maar wat is probiotica dan? Probiotica zijn goede bacteriën die ons darmstelsel gezond houden. Het gebruik van probiotica wordt gelinkt aan meerdere gezondheidsvoordelen. In dit artikel lees je hoe dat zit!

Wat zijn probiotica?

Bij bacteriën denken we meestal meteen aan viezigheid. Toch kunnen we onderscheid maken tussen goede en slechte bacteriën. Probiotica zijn een voorbeeld van goede bacteriën.

De darmen zitten vol met goede en slechte bacteriën. Wanneer deze met elkaar in balans zijn, spreken we van een gezonde darmflora.

Door ziekte of behandeling met antibiotica kan de balans tussen goede en slechte bacteriën verstoord worden. Bacteriën worden vernietigd, waardoor de slechte bacteriën de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen (1). Deze disbalans kan nare gevolgen hebben zoals een slechte stoelgang, verminderde spijsvertering en andere ongemakken.

Om je darmflora gezond te houden, doe je er goed aan om de balans op peil te houden. Dat doe je door probiotische voeding te eten of door probiotica supplementen te slikken.

Ook wordt het binnenkrijgen van probiotica gelinkt aan verschillende gezondheidsvoordelen. Onderzoekers beschrijven probiotica als “levende micro-organismen die bij toediening in voldoende hoeveelheden gezondheidsvoordelen opleveren” (2).

Er moet nog meer research gedaan worden om gezondheidsclaims te mogen doen, maar meerdere onderzoeken tonen al interessante voordelen. Meer hierover verderop in dit artikel.

Waar zitten probiotica in?

Laten we eerst eens kijken hoe we dit interessante goedje binnen kunnen krijgen. Voor veel mensen is dat gemakkelijk te doen door middel van de juiste voeding. Enkele voorbeelden van probiotica-rijke voedingsmiddelen zijn:

  • Zuurkool
  • Augurken
  • Tempeh
  • Yoghurt
  • Hüttenkäse

Kook je niet graag met bovenstaande ingrediënten? Dan zijn probiotica supplementen een goede manier om het alsnog binnen te krijgen. Bekijk bijvoorbeeld eens onze 100% vegan-friendly probiotica capsules met Digezyme®.

Wat doet probiotica voor je gezondheid?

Ondanks veelbelovend onderzoek mogen er in Nederland nog geen gezondheidsclaims gemaakt worden over de voordelen van probiotica. Meer onderzoek is nodig, maar we willen jullie de resultaten tot nu toe toch niet onthouden.

Spijsvertering

Meerdere onderzoeken tonen de voordelen van probiotica op de spijsvertering aan. Zo lijkt het gebruik een positief effect te hebben op de preventie en behandeling van antibiotica-gerelateerde diarreeklachten (4) en worden er goede resultaten behaald bij de behandeling van Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) (5) en de Ziekte van Crohn (6).

Immuunsysteem

Onderzoek aan het UMCG toonde aan dat probiotica een direct effect heeft op het verbeteren van het immuunsysteem (7). De barrièrefunctie van de darm zou namelijk aantoonbaar verbeterd worden, wat positieve gevolgen heeft voor ons algehele immuunsysteem.

Gunstig effect bij darmontsteking

In onderzoek bij muizen (8) werd aangetoond dat probiotische bacteriën een gunstig effect hebben bij ontstekingen aan de darm. Ondanks dat muizen en mensen genetisch sterk op elkaar lijken, is aanvullend onderzoek nodig om te bepalen in hoeverre dit opgaat voor mensen.

Psychische klachten

Er zijn onderzoeken die een connectie leggen tussen de gezondheid van het darmstelsel en de gezondheid van je hersenen en zenuwstelsel (9, 10). Probiotica supplementen zouden op die manier een positieve bijdrage leveren aan de behandeling van mentale aandoeningen als depressie, angst en compulsieve stoornissen.

Huidaandoeningen

Tot slot lijkt probiotica ook een positief effect te hebben op huidaandoeningen als eczeem. Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat baby’s met eczeem baat hadden bij een melk verrijkt met probiotica (11). Uit een ander onderzoek bleek dat kinderen van vrouwen die tijdens hun zwangerschap probiotica namen minder vaak eczeem ontwikkelden in de eerste twee jaren van hun leven (12).

Probiotica nemen?

Er zijn geen bijwerkingen of negatieve effecten bekend bij het gebruik van probiotica (13). Heb je last van darmklachten? Dan kan het geen kwaad om eens naar probiotische voeding te kijken of probiotica supplementen. Neem bij serieuze klachten natuurlijk wel contact op met je huisarts.