Plantaardige voeding en een betere darmgezondheid

20 oktober 2020|Voeding|Leestijd: 3 min

Plantaardiger eten wordt steeds populairder. Milieu en dierenwelzijn zijn veelgehoorde argumenten voor een plantaardige lifestyle. Maar ook op ons lichaam heeft plantaardige voeding een positief effect! In dit artikel leggen we uit wat het bijvoorbeeld met je darmen doet.

Gezonde darmen

Onze darmgezondheid vinden we steeds belangrijker. Niet zo raar eigenlijk, want voor een groot deel onze darmen hoe we in onze energie zitten, hoe we ons voelen en hoe het met onze weerstand gesteld staat.

In het kort zit dat zo: in je darmen leven 100 biljoen goede en slechte bacteriën (1). De slechte bacteriën veroorzaken ziektes en infecties en de goede bacteriën zorgen dat ze daar de kans niet voor krijgen. Zolang deze goede en slechte bacteriën met elkaar in balans zijn, is je weerstand op orde. We spreken dan van een gezonde darmflora.

Ongezond eten, verkeerde voeding en stress voeden de slechte bacteriën. Door veel ongezonde voeding of de verkeerde voeding (intoleranties) te eten, kunnen de slechte bacteriën dus de overhand nemen. Minder energie en een lagere weerstand zijn directe gevolgen. 

Lees ook: Meer energie en weerstand door gezonde darmen

Voeding en darmgezondheid

Het voedsel dat we eten komt in onze darmen terecht. Daar worden de voedingsstoffen eruit gehaald om ons lichaam van energie te voorzien. Tenminste, wanneer je gezond eet. In ongezonde voeding zit namelijk maar weinig voedingsstoffen die omgezet kunnen worden in energie.

Op de korte termijn kan je last krijgen van een opgeblazen gevoel en last van je darmen. Maar op de lange termijn zet je de deur open voor ziekten en infecties. Hierdoor word je ook vatbaarder voor verkoudheid en ernstigere ziekten. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Gelukkig is de oplossing simpel: gezond eten.

Lees ook: Minder trek in junkfood door vaker plantaardig te eten

Positieve effecten van plantaardige voeding op de darmen

Gezond eten houdt ons darmstelsel gezond. En plantaardige voeding is super gezond! Het zit boordevol gezonde vitamines en mineralen. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat plantaardige producten veel rijker zijn aan magnesium, foliumzuur en vitamine A, C en E (2) dan niet-plantaardige voeding.

Plantaardige voeding heeft de volgende positieve effecten op de darmen:

  • Betere weerstand - Plantaardige voeding is rijk aan gezonde voedingsstoffen. Dit vergroot het aantal goede bacteriën in je darmen, houdt je darmflora in balans en zorgt zo voor een goede weerstand.
  • Meer energie - Van gezonde voedingsstoffen krijgt het lichaam energie. En plantaardige voeding zit er vol mee! Bovendien wordt de binnenste cellaag van de darmen elke paar dagen vernieuwd (3). Bij een gezonde darmflora merk je daar niets van, maar bij een disbalans is hier energie voor nodig uit een ander deel van het lichaam.
  • Minder TMAO - De afvalstof TMAO wordt in de darmen geproduceerd en wordt gelinkt aan een verhoogd risico op hartziekten. Door veel rood vlees te eten, worden je TMAO-niveaus verhoogd (4). Planteneters hebben hier uiteraard geen last van.
  • Minder darmziekten - Er zijn aanwijzingen dat plantaardige voeding een positief effect heeft op darmziekten, zoals de ziekte van Crohn. In recent onderzoek zien we bijvoorbeeld dat een plantaardig dieet de darmen geheel kan herstellen (5).

Lees ook: Jezelf van ziek naar gezond eten met plantaardige voeding. Kan dat?

Een plantaardige toekomst

Zoals je ziet, heeft een plantaardige lifestyle niet alleen positieve effecten op het milieu en dierenwelzijn, maar ook op onze eigen gezondheid. Des te meer reden om wat vaker plantaardig te eten.

Bij Orangefit geloven we ook in de positieve effecten van plantaardige voeding. Daarom produceren we al onze producten 100% plantaardig.

Wil je graag op een plantaardige manier je energie- en vitaminehuishouding op peil houden? Ontdek dan onze plantaardige eiwitshakes, ons Dagelijks Vitaminepakket en al onze andere producten!