Is een plantaardige lifestyle de oplossing tegen hart- en vaatziekten?

13 november 2020|Voeding|Leestijd: 3 min

Minder vlees, vis en zuivel eten heeft verschillende voordelen voor mens en milieu. Plantaardige voeding bevat een rijke bron aan voedingsstoffen, helpt bij het afvallen en is beter voor onze planeet. Maar een plantaardige lifestyle lijkt ook positieve effecten te hebben voor onze gezondheid. Zo verlaagt het mogelijk het risico op hart- en vaatziekten. We leggen uit hoe dat zit!

Over hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn een verzamelnaam voor ziekten aan het hart en de bloedvaten. Denk aan aandoeningen waardoor een slechte bloedtoevoer naar hart en hersenen ontstaan, spataderen of hartritmestoornissen (1). Mogelijke gevolgen van hart- en vaatziekten zijn een hartaanval of een herseninfarct (ook wel een ‘beroerte’).

Ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders hebben een chronische hart- en vaatziekte. Gemiddeld sterven er dagelijks 103 mensen aan (2). Het is daarmee één van de meest voorkomende ziektes en belangrijkste doodsoorzaak in Nederland.

Hart- en vaatziekten voorkomen

Wie onze blog af en toe leest, weet dat wij regelmatig schrijven over de voordelen van gezond leven. Een gezonde levensstijl verkleint onder andere de kans op hart- en vaatziekten (3). Een gezond gewicht, niet roken, voldoende beweging en gezond eten en drinken dragen allemaal bij aan een verlaagd risico. 

TMAO mogelijke boosdoener

Een andere oorzaak kan mogelijk in het metaboliet trimethylamine N-oxide (TMAO) gevonden worden. Dit wordt geproduceerd in de darmen. 

Uit steeds meer onderzoek wordt een verband duidelijk tussen hoge TMAO-waardes en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten (4). 

Vlees als oorzaak voor meer TMAO

In je darmen leven 100 biljoen verschillende bacteriën (5). Deze bacteriën zetten de voeding die je eet om in stoffen die vervolgens door je lichaam gebruikt kunnen worden. Uit verschillende voeding worden verschillende stoffen gehaald. Zo worden uit gezonde voeding bijvoorbeeld veel vitaminen en mineralen gehaald waar je lichaam energie van krijgt. Suikers en verzadigde vetten doen daarentegen weinig goeds voor je lijf.

Van verschillende plantaardige en dierlijke producten maken je darmbacteriën trimethylamine (TMA). Maar vleesrijke producten (en met name rood vlees) bevatten daarnaast ook hoge niveaus van choline en carnitine-precursors voor de vorming van TMAO (6).

Recent onderzoek wijst dit uit (6). In een studie uit 2019 volgden 113 deelnemers eerst twee weken lang een normaal dieet. Daarna werden ze opgedeeld in drie groepen die een maand lang een ander dieet volgden: voornamelijk rood vlees, vooral wit-vlees of vleesloos. Het meest opvallende resultaat was de groep die vooral rood vlees at: zij hadden maar liefst een drie keer zo hoog TMAO-niveau dan deelnemers uit de andere groepen!

Ga voor plantaardig!

Ook al kiezen steeds meer mensen voor een volledig plantaardig dieet; voor velen is deze stap nog te groot. Is dat bij jou ook het geval? Begin dan eens door geen rood vlees (zoals varkensvlees, rundvlees en kalfsvlees) meer te eten. Onderzoek wijst namelijk uit dat vooral rood vlees zorgt voor hogere TMAO-niveaus. En dát lijkt weer een verhoogd risico op hart- en vaatziekten met zich mee te brengen.

Een andere simpele manier is om je voedingssupplementen en vitaminen te vervangen door plantaardige producten. Bij Orangefit produceren we alles 100% plantaardig. Kijk bijvoorbeeld eens naar onze plantaardige eiwitshakes of onze plantaardige vitamines.