De kracht van kruiden en specerijen

28 november 2020|Voeding|Leestijd: 3 min

De Nederlandse keuken kent niet veel kruiden en specerijen. Peper en zout is vaak het enige wat we toevoegen aan ‘de Hollandse pot’. Maar na onze tips niet meer, want naast een lekkere smaak hebben kruiden en specerijen ook extra gezondheidsvoordelen!

Over kruiden en specerijen

Kruiden en specerijen worden gemaakt van planten. Je kent ze waarschijnlijk van de kleine potjes die je in de supermarkt koopt. Ieder kruidenpotje heeft een andere specifieke geur en je gebruikt ze om smaak toe te voegen aan je gerechten. 

Het verschil tussen kruiden en specerijen is niet altijd even duidelijk. Meestal worden kruiden gewonnen uit de bladeren en stengels van groene planten. Deze groeien meestal in landen met een gematigd klimaat. Denk aan basilicum, peterselie en selderij.

Specerijen worden gemaakt van gedroogde delen van planten. Van de wortel, vrucht of de schors bijvoorbeeld. Specerijen zijn over het algemeen wat exotischer en afkomstig uit landen met tropische klimaten. Denk aan gember, kaneel en kruidnagel.

Bron van antioxidanten

Kruiden en specerijen zitten (net als zogenaamde ‘superfoods’) vol antioxidanten. Dit is een verzamelnaam voor verschillende soorten vitamine B, C en E en zink, selenium, koper, ijzer en chroom. Ook al zijn de hoeveelheden maar klein, ze zijn toch van waarde voor jouw gezondheid.

Tijdens het sporten gebruikt het lichaam onder andere veel zuurstof. Dit noem je het oxidatieproces. Hierbij komen afvalstoffen vrij, die we ook wel vrije radicalen noemen. Ondanks dat dit een natuurlijk proces is, kunnen ze toch schade aanbrengen aan het lichaam. Antioxidanten vallen deze vrije radicalen aan en zorgen dat ze hier de kans niet toe krijgen (1).

Vrij radicalen ontstaan niet alleen tijdens het sporten, maar ontstaan ook bij een normale stofwisseling en het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Antioxidanten die via gezond eten het lichaam binnenkomen maken vrije radicalen onschadelijk, en dragen er zo aan bij dat dit niet gebeurt. 

Gezonde kruiden en specerijen

Verschillende kruiden en specerijen kunnen gelinkt worden aan gezondheidsvoordelen. We zetten er vijf voor je op een rij.

1. Kaneel

Denk je aan kaneel, dan denk je aan appeltaart, pepernoten en speculaas. Maar wist je dat kaneel veel gezonde kenmerken bezit (2)? Het zit onder andere vol antioxidanten en kent ontstekingsremmende eigenschappen. Uit onderzoek blijkt dat kaneel zelfs de bloedsuikerspiegel van diabetespatiënten tot 29% kan verlagen (3). 

Onze gezonde recepten met kaneel:

2. Kurkuma

Dit gele specerij ken je waarschijnlijk van de heerlijke Indiase curries. Vooral het onderdeel curcumine bevat gezondheidsvoordelen (4): het zit vol antioxidanten en onderzoek wijst uit dat het kan helpen bij hartproblemen (5) en reuma (6).

Onze gezonde recepten met kurkuma:

3. Rozemarijn

Een bekend keukenkruid met een sterke smaak. Zoals andere kruiden bezit ook rozemarijn veel antioxidanten. Onderzoek onder 29 deelnemers wijst bovendien uit dat het allergie-symptomen mogelijk kan onderdrukken (7). Verder zien onderzoekers zelfs een mogelijke samenhang tussen het gebruik van rozemarijn en een hogere levensverwachting (8).

Wist je dat onze Omega 3 capsules ook rozemarijn extract bevatten?

4. Gember

Lekker om een kop thee van te trekken. En nog gezond ook! Zo zit het natuurlijk tjokvol met antioxidanten en wijst onderzoek uit dat het vooral een positief effect kan hebben op misselijkheid (9).

Onze gezonde recepten met gember:

5. Knoflook

Het smaakt en ruikt heerlijk en met een teentje in huis ben je ook nog eens beschermd tegen vampieren ;-) Ook heeft knoflook nog een aantal interessante gezondheidsvoordelen. Uit onderzoek bleek dat deelnemers die een dagelijks knoflooksupplement ontvingen 63% minder vaak verkouden werden ten opzichte van de controlegroep (10). Werden ze toch verkouden, dan waren de verkoudheidsklachten vaak een stuk milder. 

Onze gezonde recepten met knoflook:

Conclusie

Kruiden en specerijen zijn lekker én gezond. Ze bevatten weinig calorieën, maar bezitten wel veel antioxidanten. Voeg ze daarom eens wat vaker toe aan je voedingspatroon!