Wat zijn de 2021 trends op het gebied van gezondheid en duurzaamheid?

9 december 2020|Lifestyle|Leestijd: 4 min

Orangefit heeft als missie om een fittere wereld te maken. Gezondheid en duurzaamheid zijn daarbij belangrijke pijlers. Wat zijn de trends op dit gebied voor volgend jaar? Wat staat ons in 2021 allemaal te wachten? We zochten het uit!

Populariteit plantaardig blijft groeien

Plantaardig eten wordt elk jaar weer populairder. Helemaal plantaardig is voor velen nog een stap te ver, maar steeds meer mensen in Nederland kiezen al voor een vegetarische of flexitarische levensstijl. 

Uit onderzoek van de Vegetariërsbond (1) blijkt dat:

  • 3,9% van de Nederlanders eet elke dag vegetarisch
  • 1,5% van de Nederlandse bevolking is veganist
  • Het aantal mensen dat vegetarisch eet is de afgelopen twee jaar met 50% gegroeid

En er is hoop voor de toekomst: vooral bij mensen onder de 40 jaar is plantaardig eten populair. 7% geeft aan elke dag vegetarisch te eten. Om die reden verwachten we dat de percentages de komende jaren alleen maar verder zullen toenemen!

Lagere vleesconsumptie

Meer mensen eten plantaardig, dus minder vraag naar vlees. Logisch toch? Nou, niet helemaal. Ondanks dat vleesvervangers een steeds groter deel van het koelvak in supermarkten innemen, steeg de gemiddelde vleesconsumptie de afgelopen jaren. In 2019 werd er meer vlees gegeten dan in 2018. Maar de horeca-uitgaven stegen ook, dus waarschijnlijk speelt dat een rol (2).

Door corona was de horeca in 2020 voor een groot deel gesloten. De cijfers voor 2020 zijn nog niet bekend, maar er wordt nu al een flinke daling verwacht. De FAO (de landbouw- en voedselorganisatie van de Verenigde Naties) voorspelt een afname van 3% (3). 

Door de toenemende populariteit van plantaardige voeding en het feit dat we nog niet van corona af zijn, verwachten we dat deze trend zich in 2021 doorzet!

Focus op gezonde leefstijl

Cijfers liegen niet: tussen de 65 en 80% van de coronapatiënten op de intensive care, heeft overgewicht (4). Dit heeft een hernieuwde interesse in gezond eten en bewegen veroorzaakt onder de bevolking. 18% van de consumenten geeft aan gezonder te zijn gaan eten dan voor de coronacrisis (5).

Een goede ontwikkeling wat ons betreft! Door de voordelen van een gezonde levensstijl verwachten we dat meer mensen zullen volgen.

Foodtrends

De belangrijkste trends volgens Innova Market Insights voor 2021 zijn: meer plantaardig, transparant over waar eten vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt en gepersonaliseerd naar de specifieke levensstijl van een individu (6). 

Onder onze eigen achterban merken we dat supplementen steeds meer een vast plekje krijgen in een dieet of een bepaald eetpatroon. Mensen zijn steeds drukker, waardoor er niet altijd tijd is om uitgebreid en gezond te koken. Om toch alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen, kiezen mensen daarom voor vitamines en mineralen supplementen.

Veganisten moeten hun tekort aan voedingsstoffen natuurlijk sowieso in de gaten houden. Gelukkiger is dat makkelijker dan je denkt.  Om zeker te zijn dat je alles binnenkrijgt wat je lichaam nodig heeft, gebruik je onze Orangefit Hero.

Thuiswerken is een blijvertje

Het World Economic Forum doet elk jaar een grootschalig onderzoek naar de toekomst van banen en werken (7). 44% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat zij in de toekomst (ook na de coronacrisis) thuiswerken zullen blijven faciliteren. Door de lockdowns en het vele thuiswerken stoten we met zijn allen een stuk minder CO2 uit (8). Een mooi voordeel voor het milieu!

Wel kan het lastig zijn om gezond te blijven leven in een lockdown. Het Voedingscentrum heeft een handige handleiding geschreven om gezond te blijven terwijl je thuis werkt.

Plantaardig collageen nog populairder

De ontwikkeling van supplementen staat ook niet stil. Waar collageen supplementen vroeger alleen gewonnen werd uit dierlijke producten, ontstaan er nu ook plantaardige alternatieven zoals de Orangefit Collageen booster. De combinatie van plantaardige stoffen in de collageen boosters helpt het lichaam om zelf natuurlijke collageen te produceren.

Onze fans zijn enthousiast over het product en er wordt steeds meer bekend over de voordelen van collageen. We verwachten daarom dat de populariteit de komende jaren nog meer toe zal nemen!

Orangefit in 2021

Zelf staan we natuurlijk ook niet stil: we zijn nu al met verschillende nieuwe producten bezig! Maar welke dat zijn, houden we nog even voor onszelf. Verder zullen we met onze 100% recyclebare verpakkingen en onze Eco Bottle blijven verduurzamen. Let’s create a fitter world!