Je stopt een hoop passie en energie in je bedrijf. Het geeft een heerlijk gevoel als je klanten en leden tevreden zijn, maar hoe zorg je er voor dat tevreden klanten ambassadeur worden zodat ze hun ervaring en enthousiasme met hun vrienden en familie gaan delen?

Oftewel: hoe zorg je er voor dat klanten positief over jouw bedrijf en alles wat je doet praten? Hoe zorg je ervoor dat klanten jouw aanbevelen?

Hieronder hebben we vier tips voor je die hierbij helpen.

1. Laat zien waar je voor staat

Zorg ervoor dat je als bedrijf een duidelijke missie en visie hebt. Je klanten en leden moeten weten wat je verhaal is en waar je voor staat.

Als het voor je klanten duidelijk is waar je voor staat dan kunnen ze zich pas identificeren met je en fan (ambassadeur) worden van je merk.

Is je boodschap niet duidelijk, heb je geen verhaal of is het voor je klanten onduidelijk waar je in uitblinkt, dan wordt het enorm lastig om een sterke binding met je klanten te creëren.

2. Luister oprecht naar je klanten

Vraag periodiek, bijvoorbeeld 2 á 3 keer per jaar om feedback van je klanten en doe hier écht wat mee.

Door feedback te vragen aan je klanten hoor je ideeën of krijg je tips waar je misschien zelf nog niet aan hebt gedacht.
Als je vervolgens ook écht verbeteringen doorvoert op basis van de gekregen feedback, dan voelen je klanten zich belangrijk en misschien zelfs wel een beetje ‘part of the team’.

Het zit ‘m vaak in de kleine dingen. Hoe fijn is het als je een felicitatie krijgt tijdens je verjaardag? Of als je een keer een belletje krijgt met de vraag of je blij bent met de service? Hele normale dingen met een groot effect die je als bedrijf richting je klanten kunt doen.

Wanneer klanten zich onderdeel van iets voelen dan zul je merken dat ze vaker met leuke ideeën komen en dat ze enthousiaster over je winkel, gym of praktijk gaan praten.

3. Lever toegevoegde waarde

Klanten houden ervan als er een stap extra voor ze wordt gezet. Probeer eens een lijstje op te stellen met dingen waarvan jij denkt wat je klanten leuk vinden.

Heb je een winkel, dan kan dit bijvoorbeeld zijn: workshops over voeding, beter slapen, smoothies maken of een proeverij waar je klanten verschillende producten uit je winkel kunnen proeven.

Heb je een sportschool, personal training studio of CrossFit Box dan zou je workshops kunnen geven over hoe je je techniek kunt verbeteren, wat voor voeding je het beste rondom het trainen kunt eten of verzorg een clinic door een bekende atleet.

Door een stap extra te zetten en je klanten te verrassen met dingen die zij leuk vinden, versterk je de binding met je klanten en leden.

4. Zet klanten in de spotlights

Begin eens bij je enthousiaste en meest tevreden klanten die ervoor open staan om in de spotlights te treden.

Zo kun je met elkaar kijken naar een leuke en informatieve manier om vanuit een andere invalshoek meer te vertellen over wat jou als bedrijf onderscheidend maakt.

Zo geef je enthousiaste klanten een blijk van waardering en maak je echte ambassadeurs van ze.

Veel succes met bovenstaande tips! Vind je dit een leuk artikel en is er een ander onderwerp waar je wilt dat we tips over geven?

Laat het ons weten via zakelijk@orangefit.nl.