CrossFit Haarlem legt de nadruk op een persoonlijke aanpak. Kun je ons meer vertellen over jullie visie en het ontstaan?

We zijn gestart met CrossFit Haarlem in 2012 en zoals de meeste gyms zijn we begonnen met het geven van groepslessen.

Begin 2018 hebben we ons aanbod aangepast naar een combinatie van CrossFit groepstraining met persoonlijke begeleiding. Al onze leden krijgen een eigen coach waarmee ze een aantal keer per jaar een privésessie doen. Tijdens deze sessies bespreken we voeding en lifestyle en gaan we in op individuele trainingsdoelen. Hiermee willen we extra toegevoegde waarde leveren aan onze leden.

Deze verandering heeft ons een enorm succes gebracht, maar hiervoor moesten we wel eerst een paar stappen terug doen. De prijzen gingen omhoog en hierdoor raakten we een aantal leden kwijt, waardoor we eind 2017 onder de 100 leden kwamen.

Met dit nieuwe concept, een aantal nieuwe coaches, uitgebreide voedingsbegeleiding, meer persoonlijke aandacht voor de klant en een heldere visie gingen we in 2018 goed van start. Per maand groeiden we met zo’n 40 leden en op dit moment runnen we een gym met zeven coaches. Iedere coach is verantwoordelijk voor ongeveer 60 leden en in totaal hebben we nu (begin 2020) 400 leden.

Ieder lid start met een één op één consult, een privé workshop en een uitgebreid voedingsadvies, voordat ze kunnen deelnemen aan de groepslessen. Hierna vinden er regelmatig terugkerende één op één coachingsgesprekken plaats en wordt er extra personal training geboekt indien wenselijk.

Wat is volgens jullie het meest bepalend voor het succes van een Crossfit Box?

Het succes van een CrossFit gym wordt (denken wij) bepaald door de visie van de eigenaar of eigenaren.

Voor een succesvolle onderneming is het in ieder geval van belang dat de medewerkers en eigenaren op een duurzame manier werken en dat de onderneming een gezonde winst maakt. Met duurzaam werken bedoel ik dat je geniet van je werk, er van kan leven en regelmatig op vakantie kan gaan. Helaas kenken we teveel ondernemers die overuren werken en weinig vrije-tijd hebben.

We vinden het enorm belangrijk dat de leden een hechte band hebben met zowel de coaches als met andere leden in de community. Zo ontstaat er een vertrouwde trainingsplek waar mensen graag komen. Fitter worden en lange termijn gezondheid is een doel, maar de essentie is het creëren van een band tussen mensen. Wij doen dat onder andere door middel van onze persoonlijke coachingsgesprekken.

Elk lid is uniek. Om er toch voor te zorgen dat iedereen in groepsverband traint, maar wel op een eigen niveau, doen we meer dan alleen een “scaling” van de workout. We hebben een vrij uniek groeps-trainingsprogramma, genaamd OrangeWOD, wat uitgesplitst is op drie niveaus en met diverse persoonlijke doelen voor zowel de kracht- als de conditie ontwikkeling.

Tot slot is het belangrijk dat je als ondernemer goed je KPI's (Kritieke Prestatie Indicatoren) kent. Een aantal KPI's die wij monitoren zijn: Is ons ledenbehoud op orde? Hoeveel maandelijkse nieuwe leden hebben we? Wat is de conversie nieuwe aanvragen vs nieuwe leden? Hoe scoren we wat betreft klanttevredenheid? Hoe tevreden zijn onze coaches? Halen onze coaches voldoening uit hun werk en kunnen ze er goed van rond komen?

Wat zijn voor jullie goede manieren om aan nieuwe leden te komen?

Je visie en boodschap is erg belangrijk. Mensen moeten weten waar je voor staat. Daarna kun je kijken welke marketingkanalen je in kunt zetten om onder de aandacht te komen.

Zelf maken we veel gebruik van Facebook advertenties en doen we aan e-mailmarketing. Daarnaast is mond-op-mond reclame natuurlijk nog steeds erg belangrijk en kun je dit zelfs ook sturen. Dit doen wij door gericht naar recensies te vragen en duidelijk te maken waar we voor staat. Zo is het voor leden makkelijker om onze visie en boodschap aan familie en vrienden door te vertellen.

Als potentiële klanten eenmaal bij ons langskomen, dan krijgen ze een uitgebreid kennismakingsgesprek. We geven geen proeflessen, want met zo'n kennismakingsgesprek kunnen we potentiële klanten beter vertellen over ons unieke concept en kunnen we beter ingaan op de wensen.

Spelen jullie in op foodtrends? Zo ja, hoe?

We zijn constant bezig met voeding door middel van het lezen van wetenschappelijke onderzoeken en het volgen van prominente voedingswetenschappers. Op basis hiervan geven we onze klanten extra service, zoals voedingsadvies en voedingsworkshops.

Wat vinden jullie van de stelling “Branding en marketing worden ook binnen CrossFit steeds belangrijker”?

Branding is essentieel. Je moet goed weten waar je voor staat, zodat je je kunt onderscheiden van de andere gyms in jouw omgeving.

Marketing kan in diverse vormen. Mond-op-mond reclame is ook een vorm van marketing die we gebruiken, maar we hebben het meeste succes met marketing via social media. De marketing doen we zelf en we geven ook marketing- en automatiseringsadvies aan andere gyms. Mede dankzij goede marketing campagnes en sales zijn we in twee jaar tijd gegroeid tot 400 leden.

Als je het moeilijk vindt om goede marketing campagnes te bedenken of om advertenties te maken, dan kun je ook bedrijven vinden waar je dit gedeelte aan kunt uitbesteden. Persoonlijk doen we dat liever zelf, omdat we denken dat je daarmee beter leert hoe je jouw boodschap naar buiten brengt op jouw unieke manier.

Hoe zorgen jullie voor zo min mogelijk ‘no shows’?

Omdat onze leden een goede persoonlijke band hebben met hun coach en door hun coach worden gestimuleerd om te komen trainen hebben we weinig no-shows. Dus door een persoonlijke band te hebben tussen coaches en leden, kun je het aantal no-shows op een positieve manier verminderen of voorkomen.

Wat doen jullie naast de WOD’s nog meer om dat echte ‘community gevoel’ te creëren?

We organiseren ieder jaar meerdere waaronder onze Summer Games, de vijf maanden durende CFH Team competitie, Members Day, CrossFit Open, kerstdiner en diverse barbecues. Ook geven we regelmatig workshops op het gebied van training en voeding. Zo ontstaat er een hechte band en leren leden elkaar ook buiten de workouts kennen.

Wat zijn jullie meest pijnlijke maar ook meest leerzame lessen geweest?

De meest pijnlijke lessen waren vooral in 2017 toen we een verandering moesten brengen in ons aanbod om het bedrijf duurzaam te maken voor de toekomst.

Soms moet je eerst een aantal stappen terug doen voordat je weer vooruit kunt. Het runnen van een bedrijf vraagt ontzettend veel van je. Hard werken, lange dagen maken, leren van fouten en onzekerheid, maar de aanhouder wint.

Inmiddels worden alle lessen gegeven door ons coaches team en richten we ons volledig op het runnen van de business.

Steeds meer mensen gaan plantaardiger eten. Wat merken jullie hiervan?

We merken dat mensen heel bewust keuzes willen maken, vaker voor plantaardig willen kiezen, maar ook nog onzeker zijn. Daarom is er veel vraag naar goede begeleiding bij voeding voor zowel het verbeteren van de sportprestaties als de lifestyle en de algemene gezondheid.

Hoe zien jullie abonnementen/pakketten eruit?

Op dit moment bieden we met onze lidmaatschappen een combinatie van groepstraining en privé coaching.

We starten met een privé workshop van 99 euro, daarna een intro programma van 6 weken met voedingsadvies en lifestyle coaching voor 499 euro.

Vervolgens kunnen onze leden kiezen voor een lidmaatschap dat start vanaf 129 euro per maand tot 189 euro per maand. Dit is altijd inclusief een persoonlijke lifestyle coach.

We werken alweer ruim twee jaar samen! Wat vinden jullie het fijnst aan onze samenwerking?

We zijn overtuigd van de kwaliteit van Orangefit en hierdoor is het ook eenvoudig om dit over te brengen aan op leden. De kwaliteit en persoonlijke benadering van Orangefit sluit goed aan bij onze visie en ons aanbod.