Tijdens de coronamaatregelen is er veel veranderd over hoe mensen denken met betrekking tot hun levensstijl, voeding en beweging. Zo is bijvoorbeeld 10% van de mensen gezonder gaan eten.

Wat er nog meer is veranderd lees je hieronder in ons nieuwe artikel.

Belangrijkste en meest opvallende veranderingen

Uit onderzoek van het Voedingscentrum zijn een aantal interessante feiten naar voren gekomen. De belangrijkste en meest opvallende resultaten delen we hieronder met je.

  • 33% van de mensen let nu meer op het gewicht
  • 15% is bewuster gaan letten op voeding. Opmerkelijk is dat dit met name mannen zijn.
  • 12% is meer vitamine supplementen gaan slikken
  • 10% gezonder is gaan eten, minder alcohol gaan drinken en meer gaan bewegen. Opvallend is dat dit vooral Nederlanders onder de 30 jaar zijn.

Ook is gevraagd aan de mensen die gezonder zijn gaan eten (10%) wat de belangrijkste redenen hiervoor waren. Dit waren hun antwoorden:

  • 68% doet het voor het gewicht
  • 56% wilt de algehele gezondheid verbeteren
  • 30% eet gezonder omdat ze nu meer tijd en ruimte hiervoor hebben
  • 30% heeft de behoefte om de weerstand te verhogen

Nederlanders en hun gewicht

Zoals hierboven vermeld let 33% van alle ondervraagden meer op het gewicht. Van deze 33% houdt 29% in de gaten of het gewicht stabiel blijft en 4 tot 5% geeft aan bezig te zijn met afvallen. 

En, hoe zit het met beweging?

  • 25% van de mensen is meer matig intensieve sporten gaan doen
  • 9% is meer intensieve sporten gaan doen
  • 33% geeft aan juist minder intensieve sporten te hebben gedaan

Dit laatste zal gelukkig weer snel veranderen zodra de gyms en sportverenigingen hun deuren weer mogen openen.

Verwachtingen langere termijn

Verder wordt op basis van een wereldwijd onderzoek, verricht door de Euromonitor, verwacht dat:

  • De populariteit van kant-en-klaar maaltijden en maaltijdpakketten door blijft groeien. Sinds de corona uitbraak heeft deze categorie een flinke toevlucht genomen. Omdat verwacht wordt dat veel mensen ook na corona meer thuis zullen werken, is de voorspelling dat deze groeiende populariteit aan blijft houden.
  • De populariteit voor producten met een lange houdbaarheidsdatum zal weer afnemen en plaatsmaken voor een groeiende vraag naar gezonde voeding.
  • Consumenten zullen nog meer op ‘clean label’ en claims als ‘goed voor het immuunsysteem’ gaan letten.

Conclusie

Corona heeft ons bewuster gemaakt van het feit dat een goede gezondheid en een fit lichaam belangrijk zijn. Mensen zijn gezonde voeding, een gezond gewicht en een gezonde levensstijl nog belangrijker gaan vinden.

De verwachting is dat deze ontwikkeling zich de komende jaren door blijft zetten. 

Merk jij deze veranderende behoefte ook al bij jou klanten? We zijn erg benieuwd en zouden het graag van je horen als dit zo is.

Veel succes de komende periode!