Veel mensen zouden maar wat graag een strakkere buik willen hebben. Vrouwen willen daarnaast ook minder vet op hun heupen of billen, terwijl het bij mannen vaak de zogenaamde ‘love handles’ zijn die weg mogen.

Als je sommige advertenties en tijdschriften mag geloven, zijn er allerlei (buikspier)oefeningen die je kunt doen of supplementen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat jij vet verliest op de plaatsen waar jij dat graag wilt.

Maar is dit wel mogelijk? Kun je daadwerkelijk plaatselijk vet verbranden?

lokaal-verbranden

Vetopslag

Vet is belangrijk voor je lichaam. Het fungeert onder andere als isolatie, beschermlaag, bouwstof en als energiereserve. Hoeveel vet je lichaam opslaat is afhankelijk van verschillende factoren, maar de belangrijkste oorzaak van de opslag van vet is een calorieoverschot.

Een calorieoverschot (positieve energiebalans) betekent dat je lichaam meer energie binnen krijgt dan je verbruikt en deze overgebleven energie wordt opgeslagen in de vorm van lichaamsvet.

Waar het meeste vet wordt opgeslagen is grotendeels bepaald door onze genen, maar wordt ook beïnvloed door onze hormonen. Zo kan teveel cortisol (stresshormoon) leiden tot meer vet op je buik en zorgt oestrogeen voor meer vet op je billen en benen.

Om waar dan ook vet kwijt te raken moet je ervoor zorgen dat je totale lichaamsvetpercentage naar beneden gaat. Dit doe je door middel van een negatieve energiebalans, waarbij je je lichaam minder energie geeft dan het nodig heeft en zo je vetreserves moet gaan verbranden waardoor je afvalt.

Kun je plaatselijk vet verbranden?

Veel mensen denken dat ze het vet in bepaalde ‘probleemgebieden' aan kunnen pakken door middel van het trainen van bepaalde spieren in dit gebied.

Intensieve (kracht)training kan je er weliswaar voor zorgen dat je lichaam meer spieren krijgt, meer energie nodig heeft en dus meer vet verbrand, maar je lichaam bepaalt zelf waar deze energie vandaan komt.

Het is dus niet mogelijk om alleen op bepaalde lichaamsdelen af te vallen en plaatselijk vet te verbranden!

Hoe graag je het ook zou willen, de verbranding van vet is genetisch bepaald en vindt plaats over het hele lichaam en sommige delen gaan minder snel dan anderen. Veel mensen verliezen eerst het vet in hun gezicht, armen en benen en vaak als laatste pas op hun buik en rond hun heupen.

Spieren en vetverbranding

Spieren zijn steviger en harder dan vetmassa, waardoor alles strakker aanvoelt. Dit is echter het gevolg van het trainen van een bepaalde spiergroep. Het heeft niets te maken met de vetverbranding en het heeft dus geen zin om alleen maar één bepaalde spiergroep te trainen.

Het is belangrijk om je hele lichaam te trainen. Zo bouw je meer spiermassa op wat uiteindelijk een gunstig effect heeft op je stofwisseling en het verhogen van je vet verbranding.

Conclusie

Om af te vallen is het belangrijkste dat je een calorietekort aanhoudt, waardoor je lichaam in staat is om vet te verbranden.

Waar het vet verbrandt bepaalt je lichaam zelf en kun je (helaas) niet beïnvloeden door middel van het trainen van bepaalde spieren. Je kunt nog zoveel buikspieroefeningen doen, maar het zal je niet sneller helpen naar je doel.

Het zijn vaak de lichaamsdelen die je als eerste slanker wilt hebben, waar het vet als laatste verdwijnt. Hier is jammer genoeg niets aan te doen. Het is een kwestie van volhouden en doorgaan, dan verdwijnen de laatste ‘randjes’ uiteindelijk vanzelf!

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR