Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, beter voor je gezondheid en je ontbijt overslaan zou je risico op overgewicht aanzienlijk verhogen. Dit wordt althans vaak beweerd, maar klopt dit wel?

Zou je elke dag moeten ontbijten? En hoe slecht is het voor je als je ’s ochtends niet ontbijt?



In dit artikel over maaltijdfrequentie heb ik al aangegeven dat het voor je lichaam helemaal niet uitmaakt hoeveel keer per dag je eet. Een hardnekkige mythe die hierbij aansluit, en die ik nog regelmatig te horen krijg, is de ontbijtmythe, die stelt dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is.

ontbijt-overslaan-hoe-slecht-is-het

De ontbijtmythe

Uit onderzoeken is naar voren gekomen dat mensen die dagelijks ontbijten vaak slanker en gezonder zijn dan de mensen die dit niet doen. Aan de hand hiervan zou je dus kunnen stellen dat als je elke dag ontbijt, je niet snel dik(ker) zal worden.

Hoewel men wel heeft aangetoond dat het beter kan zijn om dagelijks te ontbijten, is er echter geen enkel bewijs dat het ook beter is.

Het gaat hier namelijk om observationele studies die aangeven dat er wel een verband is (correlatie), maar geen enkel onderzoek heeft daadwerkelijk een directe oorzaak (causaal verband) aangetoond tussen niet ontbijten en overgewicht.

Dat mensen die ontbijten veel slanker zijn en minder overgewicht hebben komt niet omdat ze dagelijks ontbijten, maar omdat ze doorgaans een gezondere leefstijl en betere gewoontes hebben dan mensen die regelmatig hun ontbijt overslaan en ’s ochtends beginnen met een kop koffie en een sigaret!

Waarom het niet uitmaakt of je wel of niet ontbijt

Je lichaam gebruikt de hele dag door energie. Deze energie kan komen uit een maaltijd die je zojuist gegeten hebt (bijv. ontbijt) of uit opgeslagen energie uit een eerdere maaltijd (bijv. diner). Het is dus niet noodzakelijk om te ontbijten, omdat je lichaam in principe altijd over voldoende energie beschikt.

Om aan te komen of af te vallen moet je lichaam meer of minder energie binnen krijgen dan het verbruikt. Dit noemen we de energiebalans en wordt bepaald door je totale energie inname per dag.

Hoe vaak je eet of wanneer je eet (wel of geen ontbijt) maakt hierbij niets uit. Waar het omgaat is je totale dagelijkse calorie inname.

Als jouw lichaam over een hele dag meer energie binnen krijgt dan het verbruikt, dan zal je aankomen. Zo simpel is het.

Waarom je wel zou moeten ontbijten

Er zijn mensen die ’s morgens echt honger hebben en behoefte hebben aan energie. Dagelijks goed ontbijten geeft die energie, zorgt voor regelmaat en kan met name voorkomen dat je later op de dag naar ‘verkeerde’ (calorierijke) dingen grijpt.

Merk jij dat je in de loop van de ochtend meer trek hebt? Dan kan het beter zijn om je dag te beginnen met een goed (eiwitrijk) ontbijt.

Conclusie

Ontbijten is veel minder belangrijk dan men denkt. Dat je iedere dag zou moeten beginnen met een goed ontbijt is een mythe die onder andere ontstaan is in de media en graag in stand wordt gehouden door ontbijtgranenfabrikanten.

Wel of niet ontbijten maakt weinig uit voor je gezondheid en het één is niet beter of slechter dan het ander. Je wordt niet automatisch zwaarder als je niet ontbijt en je hoeft echt niet je motor 's ochtends 'aan te zetten' om te kunnen functioneren.

Waar het uiteindelijk om draait is de energiebalans en de hoeveelheid calorieën die je over een hele dag naar binnen werkt. Niet op welke tijdstippen je dat doet.

Zelf ontbijt ik al jaren niet meer. Ik train in de ochtend op een nuchtere maag en mijn lichaam is hier inmiddels aan gewend. Mijn ‘ontbijt’ (of eerste maaltijd van de dag) eet ik vaak 1-2 uur na mijn training en dit werkt voor mij uitstekend.

Of je nu wel of niet ontbijt hangt, net als hoe vaak je eet, helemaal af van jouw doelstelling en jouw persoonlijke voorkeur.

Luister gewoon naar je lichaam. Heb je ’s ochtends honger en hou je ervan om te ontbijten? Ga je gang. Krijg jij echter geen hap door je keel na het opstaan, dan hoef je echt niet met tegenzin een ontbijt weg te werken!