Je zou elke 2-3 uur iets moet eten om je stofwisseling op gang te houden, om je lichaam meer vet te laten verbranden en meer spieren op te kunnen bouwen. Maar is dit waar of is dit inmiddels een achterhaalde mythe?
 


Hoewel het klopt dat het eten van een maaltijd je stofwisseling (metabolisme) tijdelijk verhoogt, maakt het over een hele dag niet uit of je nu 2 keer op een dag eet of dat je 6 maaltijden op een dag naar binnen werkt.
 
maaltijdfrequentie

Waarom het niet uit maakt hoe vaak je eet

De reden dat het niet uitmaakt hoeveel maaltijden je eet, heeft alles te maken met de thermogenese of het thermische effect van voeding (TEF). Dit is de energie die je lichaam nodig heeft om je eten te verbranden en een gemiddelde TEF ligt ongeveer op 10% van je totale calorie inname per dag. Het is hierbij belangrijk om te weten dat een grotere maaltijd zorgt voor een hogere stofwisseling, terwijl een kleinere maaltijd juist zorgt voor een minder hoge TEF.

De energie die je lichaam nodig heeft om een maaltijd af te breken stijgt evenredig met het aantal calorieën dat je per maaltijd binnen krijgt. 

Voorbeeld: Stel ik eet 3000 kcal per dag en verdeel deze over 1 maaltijd, 3 maaltijden of over 6 maaltijden per dag. Met de gemiddelde TEF van 10% is het resultaat dan als volgt:

Optie 1: 3000 x 10% x 1 = 300 kcal Optie 2: 1000 x 10% x 3 = 300 kcal Optie 3: 500 x 10% x 6 = 300 kcal

Het nettoresultaat over een gehele dag is hetzelfde.

Hoe vaak je eet heeft dus geen enkele invloed op de TEF en het eten van meerdere maaltijden per dag zal er niet voor zorgen dat je lichaam meer gaat verbranden.

Waarom zou je wel regelmatig moeten eten?

Hoewel het voor je stofwisseling niet uitmaakt hoeveel maaltijden je dagelijks eet, kan het eten van meerdere kleine maaltijden per dag wel helpen bij het bereiken van jouw doel. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je tijdens het afvallen minder snel trek krijgt en minder snel zal overeten wanneer je een maaltijd overslaat.

Ook kan het tijdens het aankomen (bulken) lastig zijn om hele grote maaltijden te moeten eten en kun je deze misschien beter verdelen over meerdere maaltijdmomenten.

Zelf heb ik gemerkt dat ik niet echt vol zit na het eten van kleine maaltijden en eet daarom liever 2 tot 4 grotere maaltijden per dag. Andere mensen vinden het echter fijn om iedere paar uur iets te eten en de hele dag te ‘grazen’ en dit is ook prima. Doe vooral wat voor jou het prettigst voelt.

Conclusie

Het maakt voor je stofwisseling of je vetverbranding niet uit hoeveel maaltijden je per dag eet. Veel belangrijker is het om te kijken naar je totale dagelijkse calorie inname en macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, vetten).

Hoe je deze het beste kunt verdelen hangt voornamelijk af van jouw leefstijl, doel en persoonlijke voorkeur. Als jij liever 6-7 keer per dag eet dan is dat geen probleem. Eet je liever een aantal grote maaltijden op een dag, dan doe je dat.

Maak je vooral niet te druk. Waar het om gaat is dat jij je er goed bij voelt en op zoek gaat naar wat jij het langste vol kunt houden. Dit zorgt uiteindelijk voor de minste stress en het beste resultaat!