Er is nog steeds veel verwarring en verkeerde informatie als het gaat om training en eiwitten voor vrouwen. Veel vrouwen zijn namelijk in de veronderstelling dat eiwitten alleen bedoeld zijn voor gespierde mannen en bodybuilders en dat vrouwen geen eiwit(shakes) nodig hebben omdat ze ‘niet zo groot en gespierd’ willen worden.

In dit artikel 5 redenen waarom je als vrouw niet te gespierd wordt van eiwitten en waarom je juist je droomlichaam kan behalen door middel eiwitten en de juiste training.

vrouwen-eiwitten-2

1. Te weinig  testosteron

Om spieren op te kunnen bouwen heeft je lichaam testosteron nodig, een geslachtshormoon dat erg belangrijk is voor spierontwikkeling. Mannen hebben zo’n 10 tot 15 keer meer testosteron in hun lichaam dan vrouwen en zelfs voor mannen is het lastig om een grote hoeveelheid spiermassa op te bouwen. De kans dat je als vrouw té gespierd wordt is dus vrijwel onmogelijk en zal zeker niet gebeuren als je dagelijks een eiwitshake neemt.

2. Minder spiermassa

Een gespierd lichaam is voor zowel mannen als vrouwen geen gemakkelijke opgave en je moet er een lange tijd heel hard en gedisciplineerd trainen om meer spiermassa op te bouwen. Vrouwen hebben over het algemeen veel minder spiermassa dan mannen. Dit wil niet zeggen dat je als vrouw geen spieren op kunt bouwen, maar wel dat de grens van het ontwikkelen van maximale spiermassa bij vrouwen veel lager ligt dan bij mannen.

3. Krachttraining

Tijdens krachttraining worden je spieren afgebroken en heeft je lichaam voldoende eiwitten nodig om te kunnen herstellen en zal uiteindelijk leiden tot meer spiergroei. Doe je regelmatig aan krachttraining dan resulteert dit in vollere spieren en een hogere vetverbranding. Je bouwt als vrouw dus wel spieren op, met als resultaat een mooi en strak lichaam in plaats van ‘te grote spieren’.

4. Negatieve energiebalans

Omdat de meeste vrouwen over het algemeen weinig werken aan het opbouwen van spieren, kunnen veel vrouwen een negatieve energiebalans (minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt) hebben en toch spieren opbouwen. Door voldoende eiwitten te eten en je calorieën in de gaten te houden, stel je jouw lichaam instaat om toch spieren op te bouwen zonder dat je hiervan aankomt in vet!

5. Meer eiwitten, minder eten

Veel vrouwen hebben het doel om af te vallen. Een portie eiwitten zorgt niet alleen voor spieropbouw en herstel, het zorgt ook voor een goede verzadiging. Dit houdt in dat je de hele dag door minder snel honger hebt en minder snel grijpt naar ‘verkeerde dingen’. Het verhoogt bovendien je stofwisseling, wat helpt bij de vetverbranding zodat je nog strakker in je vel komt te zitten.

Conclusie

Veel vrouwen zijn in de veronderstelling dat krachttraining en eiwitten alleen zijn weggelegd voor mannen. Veel vrouwen willen echter een ‘strakker lichaam’ en krachttraining in combinatie met het eten van voldoende eiwitten is juist dé manier om dit te realiseren.

Je hoeft als vrouw niet bang te zijn dat je hierdoor ‘te gespierd’ wordt. Het opbouwen van spiermassa vereist jaren van intensieve training en het is voor vrouwen fysiek onmogelijk om overdreven veel spieren op te bouwen. Je zult er juist betere vormen door krijgen.

Wil jij een mooi, strak, atletisch lichaam? Dan raad ik je aan om regelmatig iets aan krachttraining te doen. Combineer dit met voldoende eiwitten, goede voeding en een flinke dosis discipline en je verbetert niet alleen je lichaam, maar ook nog eens je gezondheid.

 

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van jouw doel? Bestel nu een persoonlijk voedingsschema en ik help je graag op weg!

Persoonlijk voedingsschema

AUTEUR