Voedingsvezels zijn bestanddelen die overblijven na de vertering van voedsel en zijn essentieel voor een goede spijsvertering, een vlotte stoelgang en een goede gezondheid. Ook dragen ze bij aan een verzadigd gevoel na het eten van een maaltijd.

Wanneer we niet voldoende voedingsvezels eten kan dit niet alleen leiden tot een tragere stoelgang, maar zelfs leiden tot andere klachten die nadelig zijn voor onze gezondheid.

vezels

Waarom zijn vezels belangrijk?

Vezels zijn belangrijk en waanzinnig goed voor je lichaam. Hieronder 6 belangrijke redenen om voldoende vezels te eten:

  1. Vezels remmen de opname van suiker in het bloed en zorgen dus voor een stabiele bloedsuikerspiegel.
  2. Vezels zorgen voor een vol, verzadigd gevoel en verlagen daarmee de kans op overgewicht.
  3. Vezels zorgen voor een goede reiniging van het lichaam en voor een goede ontlasting. Dit verkleint de kans op obstipatie en kan mogelijk je risico op verschillende darmaandoeningen verlagen.
  4. Vezels (in het bijzonder uit fruit en volkoren granen) hebben een cholesterolverlagende werking en verlagen het risico op hart- en vaatziekten. 
  5. Vezels lijken ook een rol te spelen bij het verlagen van de bloeddruk.
  6. Vezels zorgen ervoor dat ons eten goed gekauwd moet worden en zorgen daarmee ook voor een sterk gebit.

Hoeveel vezels moet je eten per dag?

Een gezond dieet zou uit een ruime hoeveelheid vezels moeten bestaan. Een gemiddeld persoon heeft ongeveer tussen de 30-40 gram vezels per dag nodig.

Bronnen van vezels

Vezels vinden we hoofdzakelijk in plantaardige producten zoals:

  • Groenten
  • Fruit
  • Erwten
  • Bonen, linzen
  • Noten en zaden
  • Volle graanproducten
  • Volkoren brood
  • Fit Bar