Vitamine B12 is een erg belangrijke vitamine voor onze gezondheid. Waarom vitamine B12 zo belangrijk is, wat de symptomen zijn van een tekort en waarom onze Vitamine B12 zo goed wordt opgenomen leggen we in dit artikel graag aan je uit.

Wat is vitamine B12 ?

Vitamine B12 of cobalamine is een essentiële vitamine die met name zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van ons zenuwstelsel.

Het is een in wateroplosbare vitamine die (in tegenstelling tot andere wateroplosbare vitamines) ook kan worden opgeslagen in ons lichaam. Met name in de lever.

Ons lichaam kan zelf ook B12 aanmaken. Wij mensen kunnen dit, in tegenstelling tot dieren, niet opnemen en we moeten vitamine B12 dus binnen krijgen door middel van onze voeding.

Vitamine B12 wordt uitsluitend gemaakt door bacteriën en komt hoofdzakelijk voor in dierlijke producten. Als je plantaardig eet of dagelijks weinig dierlijke producten consumeert dan wordt het aangeraden om voldoende B12 binnen te krijgen door middel van een B12 supplement.

Waarom is vitamine B12 belangrijk?

Vitamine B12 is met name nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen die nodig zijn voor het transporteren van zuurstof in je lichaam. De zuurstof wordt in de longen aan de rode kleurstof in de rode bloedcellen gebonden en in de weefsels weer afgegeven.

Zuurstof is een onmisbaar gas voor bijna alle cellen van het lichaam. Zonder zuurstof kan het lichaam geen koolhydraten en vetten verbranden om de noodzakelijke energie vrij te maken. Deze energie is noodzakelijk om de celprocessen goed te laten verlopen.

Vitamine B12 is ook betrokken bij de aanmaak van andere belangrijke lichaamscellen en draagt bij aan een goede werking van het zenuwstelsel.

Wat gebeurt er bij een tekort aan vitamine B12?

Een tekort aan B12 kan ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid. Het kan bloedarmoede veroorzaken en leiden tot vermoeidheidsklachten, duizeligheid, depressie en zelfs neurologische gevolgen hebben zoals geheugenverlies en coördinatiestoornissen.

Omdat vitamine B12 hoofdzakelijk in dierlijke producten voorkomt is het een aandachtspunt voor wanneer je plantaardig eet.

Opname van B12 in het lichaam

Vitamine B12 is niet alleen belangrijk voor veganisten. Een B12-tekort komt namelijk ook steeds vaker voor bij mensen die niet grotendeels plantaardig eten en dit is vaak het gevolg van een opname probleem.

Vitamine B12 wordt in ons lichaam gekoppeld aan de intrinsic factor. De intrinsic factor is een eiwit dat gemaakt wordt in onze maag en noodzakelijk is voor de opname van vitamine B12 in onze (dunne) darm.

Mensen die niet genoeg intrinsic factor aanmaken (bijv. als gevolg van maagzweren, maagproblemen, stress of overmatig gebruik van alcohol) kunnen hierdoor problemen hebben met de opname van vitamine B12.

Ouderen, mensen met darmproblemen, vrouwen die een anticonceptiepil gebruiken en alcoholisten hebben vaak meer moeite met de opname van B12 en een verhoogd risico op een tekort.

Wat gebeurt er bij een teveel aan vitamine B12?

Ons lichaam zorgt ervoor dat er niet teveel B12 wordt opgenomen. Er zijn dan ook geen nadelige gevolgen bekend van een teveel aan B12 uit voeding of supplementen.

Waar zit vitamine B12 in?

Vitamine B12 wordt uitsluitend gemaakt door bacteriën. Deze bacteriën bevinden zich in de maag en darmen van dieren en ook kunnen mensen zelf vitamine B12 aanmaken.

In tegenstelling tot andere dieren kunnen mensen het echter niet opnemen en we moeten B12 daarom binnen krijgen door middel van een B12-supplement.

Vitamine B12 zit voornamelijk in dierlijke producten. Met name zuivelproducten, vlees, vis, eieren en lever bevatten veel vitamine B12.

Vitamine B12 komt ook voor plantaardige voedingsmiddelen zoals tempé, algen en gedroogd zeewier. Dit is echter een niet-actieve variant van B12 die niet wordt opgenomen door ons lichaam. De enige uitzondering is Nori (Japans zeewier), dat wel een goede opneembare vorm van B12 bevat.

Verder wordt vitamine B12 toegevoegd aan onder andere zuivelvervangers, ontbijtgranen, vegetarische producten, vleesvervangers en supplementen.

Wil je er 100% zeker van zijn dat je voldoende vitamine B12 binnen krijgt, neem dan dagelijks, of een paar keer per week, zoals bijvoorbeeld ons vitamine B12-supplement.

Waarom Orangefit - Vitamine B12?

Als je een vitamine B12-supplement neemt dan wil je uiteraard dat deze zo goed mogelijk wordt opgenomen. Dat begrijpen we heel goed. Daarom hebben we met onze Vitamine B12 gekozen voor een combinatie van methylcobalamine en adenosylcobalamine zodat jij zeker bent een geweldige opneembaarheid.

Deze twee vormen van B12 hoeven namelijk niet meer omgezet te worden in de maag. Hierdoor kan je lichaam meteen beginnen met het opnemen. Ook hebben we onze Vitamine B12 verrijkt met Quatrefolic®, de best opneembare biologisch actieve vorm van foliumzuur.

De combinatie van foliumzuur en Vitamine B12 helpt met het verminderen van de vermoeidheid en helpt tegelijkertijd ook met het versterken van het immuunsysteem, de vorming van rode bloedcellen en het homocysteïne metabolisme. Ook zorgt Vitamine B12 mede voor het goed functioneren van het zenuwstelsel.

Vitamine B12 zie je vaak als zuigtabletten en in capsulevorm. Wij hebben gekozen voor kleine zuigtabletjes. Een zuigtablet zorgt ervoor dat de mondslijmvliezen meteen beginnen met de opname, zodat de B12 en het foliumzuur snel en optimaal in het lichaam kunnen worden opgenomen.

Heb je nog vragen over vitamine B12 of ons vitamine B12-supplement? Dan kan je altijd contact opnemen met onze klantenservice.