Vitamines en mineralen zijn essentiële voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een goede gezondheid.

In deze serie van artikelen zetten we de functies van alle essentiële vitamines en mineralen voor je op een rij en geven we aan wat eventueel de gevolgen kunnen zijn van een teveel of een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen.

In dit artikel bespreken we het belang van vitamine A.

Wat is vitamine A?

Vitamine A (retinol) is één van de in vet oplosbare vitamines. Deze vitamines (A,D,E,K). zijn oplosbaar in vetten en kunnen gedeeltelijk worden opgeslagen in het lichaam.

Vitamine A zit met name in dierlijke producten, maar je lichaam kan zelf ook vitamine A aanmaken uit carotenoïden (provitamines) uit plantaardige producten. De belangrijkste provitamine van vitamine A is bètacaroteen (B-caroteen).

Een teveel aan vitamine A kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Plantaardige (provitamine) A is echter niet schadelijk, omdat je lichaam niet meer bètacaroteen omzet dan het nodig heeft.

Waarom is vitamine A belangrijk?

Vitamine A is met name belangrijk voor je ogen en je huid. Verder is vitamine A nodig voor de aanmaak en groei van je cellen en slijmvliezen (ogen, mond, keel, longen, blaas, darmen) en draagt het bij aan je weerstand en een goede werking van je immuunsysteem.

Wat gebeurt er bij een tekort aan vitamine A?

Een tekort aan vitamine A kan zorgen voor een ruwe en droge huid, dof haar, blaasontsteking, verminderde weerstand, verminderd zicht, nachtblindheid en het kan zelfs blindheid veroorzaken.   

Wat gebeurt er bij een teveel aan vitamine A?

Een teveel aan vitamine A (uit dierlijke producten) kan vergiftiging veroorzaken en gepaard gaan met klachten als misselijkheid, hoofdpijn, vermoeidheid, verminderde eetlust, duizeligheid en een droge huid.

Ook zorgt teveel vitamine A voor problemen tijdens de groei van kinderen en verhoogt het de kans op aangeboren afwijkingen. Zwangere vrouwen en kinderen kunnen daarom het beste geen supplementen met veel vitamine A nemen en lever(producten) beter vermijden.

Een teveel aan vitamine A komt over het algemeen zelden voor tenzij je hoog gedoseerde supplementen slikt en/of veel lever(producten) eet.

Waar zit vitamine A in?

Vitamine A zit in dierlijke producten (vleeswaren, ei, kaas en zuivel) en als toevoeging in margarine, halvarine en bakproducten. Met name lever en leverproducten bevatten veel vitamine A.

De beste plantaardige bronnen van (pro)vitamine A zijn: wortel, pompoen, cantaloupe, zoete aardappel, abrikozen, perzik, sinaasappels, mandarijnen, paprika en groene (blad)groenten.

Wil jij er 100% zeker van zijn dat jouw lichaam alle essentiële vitamines en mineralen in de juiste doseringen binnen krijgt? 

Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zijn uitgebalanceerde maaltijdvervangers die alle vitamines en mineralen bevatten die je lichaam dagelijks nodig heeft. Ideaal om in te zetten als ontbijt, lunch, avondeten of verantwoord tussendoortje!

Alle vitamines en mineralen binnen krijgen?

 

Gezond afvallen

 

Plantaardige alles-in-1-shake