Het 'keto-dieet' is een term die we de laatste tijd regelmatig teruglezen in artikelen en blogs.

Volgens de voorstanders is het keto-dieet de beste manier om af te vallen en ook in de fitness wereld zijn koolhydraatarme diëten een populaire manier om vet te verbranden.

Maar is het keto-dieet de beste manier om af te vallen? En is een keto-dieet gezond?

Wat is een keto-dieet?

Een keto of ketogeen dieet is een koolhydraatarm dieet waarbij je extreem weinig koolhydraten eet (eigenlijk alleen nog maar groenten) en met name het grootste gedeelte van je caloríeën uit vetten haalt.

Wanneer je heel weinig koolhydraten eet, dan gaat je lichaam in “ketose” en schakelt helemaal over op het verbranden van vetten en een reserve brandstof genaamd ketonen. Ketose is als het ware een noodvoorziening voor je lijf om toch aan energie te komen. Dit zou er voor zorgen dat je lichaam meer vet gaat verbranden, waardoor je sneller afvalt.

De theorie achter een keto-dieet is veelbelovend. De reden dat mensen in het begin goede resultaten behalen, komt echter grotendeels omdat koolhydraten in het lichaam worden opgeslagen met een hoeveelheid vocht.

Het eten van minder koolhydraten zorgt er dus voor dat het lichaam minder koolhydraten opslaat en dus minder vocht vasthoudt, waardoor je gewicht omlaag gaat. Zo kan het lijken alsof je afvalt, maar in werkelijkheid verlies je gewoon vocht en sommige gevallen zelfs vetvrije massa (spieren), wat nadelig is voor je gezondheid.

Is een keto-dieet gezond?

Ketose is niet direct ongezond, maar voor de meeste mensen is het geen langdurige oplossing en ook lastig om vol te houden. Ons lichaam heeft nu eenmaal behoefte aan energie.

Koolhydraten (glucose) zijn een belangrijke energiebron voor ons lichaam en voor onze hersenen en zeker voor sporters zijn koolhydraten van groot belang.

Het weglaten van gezonde koolhydraatrijke producten kan er ook toe leiden dat je dagelijks niet voldoende vezels binnen krijgt en niet voldoende andere voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen.

Veelvoorkomende klachten en symptomen bij het volgen van een keto-dieet zijn: slechte adem, gebrek aan energie, vermoeidheid en spierafbraak.

Voor- en nadelen

Een reden waarom een keto-dieet wordt omschreven als iets magisch, is omdat er redelijk overtuigende bewijzen zijn dat het kan helpen tegen epilepsie en een effectieve (korte termijn) methode kan zijn om te ondersteunen bij verschillende metabole ziektes zoals diabetes type 2, inflammatie en hypertensie.

We weten echter nog te weinig over de langere termijn effecten ervan en het gaat hierbij bovendien om een hele kleine doelgroep die over het algemeen meer nodig heeft (medische hulp en interventie), dan alleen maar een ketogeen dieet.

Kortom, voor de meeste mensen is een keto-dieet niet de oplossing en zitten er meer nadelen dan voordelen aan. De belangrijkste nadelen ervan zijn:

  • Voor de meeste mensen heeft het weinig tot geen extra effect, zeker niet op de langere termijn.
  • Nadelig voor blijvend gewichtsverlies.
  • Nadelig voor sporters, vanwege een gebrek aan energie.
  • Nadelig voor vrouwen, vanwege een hogere gevoeligheid voor (langdurige) calorie-restrictie.
  • Risico op tekort aan voedingsstoffen.
  • Lastig om vol te houden.

Je lichaam heeft over het algemeen een aantal dagen nodig om helemaal “over te schakelen” en in ketose te komen. Dit is de reden dat je nagenoeg geen koolhydraten kan/mag eten, omdat je lichaam anders weer uit ketose gaat.

Een glas bier of een stukje fruit kan er al voor zorgen dat je lijf niet meer in ketose is. Dit maakt dat het voor de meeste mensen ook sociaal niet is vol te houden.

Wanneer je plantaardig eet, dan wordt het sowieso al lastig om een keto-dieet te gaan volgen. Gezonde plantaardige producten als: fruit, aardappelen, peulvruchten, quinoa, havermout en andere volle granen passen namelijk niet in een keto-dieet, maar zijn juist wel ontzettend goed voor je lichaam en je gezondheid.

Conclusie

Een keto-dieet is met name een populair koolhydraatarm dieet, omdat het er op de korte termijn voor zorgt dat je snel afvalt. Gewichtsverlies is echter geen vetverlies en het kan bovendien nadelig zijn voor je gezondheid en het risico op tekorten verhogen.

Minder koolhydraten eten kan voor sommige mensen uitstekend werken, maar helemaal geen koolhydraten meer eten is voor de meeste mensen niet vol te houden.  

In de praktijk blijkt dat het op de langere termijn helemaal niets uit maakt of je veel of weinig koolhydraten eet. Het vermijden van bepaalde voeding kan er zelfs voor zorgen dat je niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt of dat je zelfs spieren verbrandt.

Vele onderzoeken laten zien dat het bij aankomen of afvallen (in tegenstelling tot wat veel mensen willen geloven), gaat om de totale hoeveelheid calorieën en niet de verhouding van koolhydraten, eiwit en vetten in je dieet.

Gezond afvallen

Wil je op een verantwoorde manier afvallen en af en toe een maaltijd vervangen terwijl je lichaam toch alles binnen krijgt wat het lichaam nodig heeft?

Probeer dan onze Fit Green Meal Diet. Fit Green Meal Diet is een complete en plantaardige maaltijdshake die uitstekend past binnen een volwaardig voedingspatroon.

Ideaal voor op de dagen dat je weinig tijd hebt en voor een paar uur goed verzadigd wilt zijn.