Mineralen zijn essentiële voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in onze voeding. Ze zijn onmisbaar voor een goede werking van ons lichaam en een goede gezondheid.

Daarom hebben we ervoor gezorgd dat alle vitamines en mineralen in onze producten Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zitten. Zo weet je in ieder geval dat je lichaam alles binnen krijgt wat het nodig heeft, als je eens een maaltijd wilt vervangen. 

In deze serie van artikelen lichten we de mineralen één voor één voor je uit en geven we aan wat eventueel de gevolgen kunnen zijn van een tekort of een teveel aan deze mineralen.

In dit artikel bespreken we het belang van calcium.

Wat is calcium?         

Calcium (kalk) is een mineraal dat onder andere voorkomt in zuivelproducten, groenten en peulvruchten en zorgt met name voor sterke botten, een gezond gebit en een goede werking van je spieren.

Voldoende calcium voorkomt een verstoorde botontwikkeling op jongere leeftijd en vermindert het risico op botontkalking (osteoporose) naar mate je ouder wordt.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je dagelijks voldoende vitamine D binnenkrijgt, omdat dit de opname van calcium in je lichaam bevordert.

Waarom is calcium belangrijk?

Calcium heeft een belangrijke functie in je lichaam en is met name nodig voor het opbouwen en onderhouden van je botten en je gebit.

Ook zorgt calcium voor een goede werking van spieren en zenuwen en speelt het een belangrijke rol bij de stolling van het bloed en het transporten van andere mineralen (natrium, kalium en magnesium) in je lichaam.

Wat gebeurt er bij een tekort aan calcium?

Een langdurig tekort aan calcium kan na verloop van tijd leiden tot zwakkere botten en botontkalking. Met name ouderen en mensen die niet genoeg vitamine D binnen krijgen hebben een verhoogd risico op een calciumtekort.

Wanneer je helemaal geen melk of zuivelproducten neemt, is de kans groter dat je te weinig calcium binnen krijgt. Wees ook matig met je gebruik van alcohol, cafeïne en zout, omdat dit ervoor zorgt dat je lichaam meer calcium verliest.

Een tekort aan calcium kan onder andere spierkrampen, gewrichtspijn, tandbederf en een hoge bloeddruk veroorzaken.

Wat gebeurt er bij een teveel aan calcium?

Overmatige inname van calcium kan leiden tot misselijkheid, obstipatie, nierstenen en de verkalking van weefsels en de bloedvaten.

Alleen bij het gebruik van hoog gedoseerde calciumtabletten kun je teveel calcium binnen krijgen en kan mogelijk je risico op hart- en vaatziekten verhogen.

Een teveel aan calcium uit voeding komt over het algemeen niet voor.

Waar zit calcium in?

Calcium zit onder andere in melk, yoghurt, kaas en andere zuivelproducten. Wanneer je deze producten vermijdt, dan is het belangrijk om er op te letten dat je wel voldoende calcium binnen krijgt.

De beste plantaardige bronnen van calcium zijn met name; groene bladgroenten, bonen, tofu, gedroogde vijgen, sesamzaden, amandelen en plantaardige melkvervangers verrijkt met calcium.

Wil jij er 100% zeker van zijn dat jouw lichaam alle mineralen in de juiste doseringen binnen krijgt? 

Fit Green Hero en Fit Green Meal Diet zijn uitgebalanceerde maaltijdvervangers die alle vitamines en mineralen bevatten die je lichaam dagelijks nodig heeft. Ideaal als ontbijt, lunch, avondeten of verantwoord tussendoortje!

Op een gezonde manier alle vitamines en mineralen binnen krijgen?