Eiwitten zijn een essentiële voedingsstof voor het lichaam. Of je nu wilt afvallen (vet verbranden), spieren op wilt bouwen of goed wilt herstellen na een training, het binnen krijgen van voldoende eiwitten speelt hierbij een belangrijke  rol.

Veel mensen weten vaak wel het belang van eiwitten, maar er is ook nog wel enige verwarring en onzekerheid rondom dit belangrijke macronutriënt.

In dit artikel geven we daarom antwoord op een aantal veel voorkomende vragen over eiwitten.

orangefit-fit-green-protein-fb

1. Zijn dierlijke eiwitten beter dan plantaardige eiwitten?

Als we het hebben over eiwitten, dan bedoelen we eigenlijk aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwstenen van eiwit en vormen de basis van onze cellen. Ons lichaam kan zelf aminozuren aanmaken, maar er zijn 9 essentiële aminozuren die ons lichaam niet kan maken en dus binnen moet krijgen via voeding.

Veel van onze dagelijkse levensmiddelen bevatten eiwit. Dierlijke producten (eieren, zuivel, vlees en vis) bevatten over het algemeen meer eiwitten en meer essentiële aminozuren dan plantaardige bronnen en er heerst daarom vaak de misvatting dat plantaardige eiwitten niet ‘compleet’ zijn en niet alle essentiële aminozuren bevatten. Dit is echter niet juist. 

Plantaardige eiwitten bevatten namelijk ook alle aminozuren, alleen in een andere samenstelling ten opzichte van dierlijke eiwitten.

Dierlijke eiwitten hebben een ruime hoeveelheid aan essentiële en niet-essentiële aminozuren, terwijl plantaardige eiwitten vaak minder essentiële aminozuren bevatten. Granen bevatten bijvoorbeeld veel methionine en weinig lysine en bij (de meeste) peulvruchten is het net weer andersom.

Een uitzondering hierop zijn o.a. erwteneiwit, hennepzaad, quinoa en producten gemaakt van sojabonen (sojayoghurt, sojamelk, tofu en tempé). Dit zijn namelijk complete plantaardige eiwitbronnen die net als vlees en zuivel een hoge hoeveelheid aan essentiële aminozuren bevatten. [1,2]

Maar ook (een combinatie van) peulvruchten (bonen, linzen), volle granen, noten, zaden, verschillende groenten en paddenstoelen zijn rijk aan eiwitten en leveren zo alle essentiële aminozuren.

Waar het om gaat, is dat je voldoende eiwitten binnen krijgt en je lichaam van alle essentiële aminozuren voorziet. Of deze aminozuren nu uit dierlijke of uit plantaardige producten komen, maakt niet uit.

2. Hoeveel eiwitshakes moet ik nemen om af te vallen?

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat het drinken van een eiwitshake er voor gaat zorgen dat ze afvallen. Om af te vallen draait het echter altijd om een negatieve energiebalans waarbij je lichaam dagelijks minder calorieën binnen krijgt dan je verbruikt. Het toevoegen van een eiwitshake is dus geen magisch middel dat er automatisch voor zorgt dat je meer vet verbrand!

Eiwitshakes of eiwitrijke tussendoortjes kunnen je wel helpen tijdens het afvallen. Eiwitten zorgen bij veel mensen vaak voor een goede verzadiging en het kost je lichaam ook meer energie om eiwitten te verbranden. Hierdoor zal je minder snel trek krijgen en verbrand je meer calorieën. Een eiwitshake is dan een gemakkelijke, lekkere en een goedkope bron van eiwitten.

3. Is eiwitpoeder een goede maaltijdvervanger?

Het is belangrijk dat je het grootste gedeelte van je eiwitten zoveel mogelijk haalt uit ‘echte voeding’. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk niet alleen eiwitten, maar ook heel veel andere voedingsstoffen. Vervang je een hele maaltijd door een eiwitshake (bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen), dan krijg je weliswaar heel snel minder calorieën binnen, maar je loopt ook het risico op een tekort aan andere nutriënten zoals vitamines, mineralen en vezels.

Wil je toch een hele maaltijd vervangen? Hou het dan bij één of twee shakes per dag en doe dit niet langer dan een aantal weken achter elkaar.

Zelf gebruik ik eiwitpoeder als gemakkelijk tussendoortje of als ingrediënt. Je kunt het bijvoorbeeld toevoegen aan je yoghurt of je havermout, een gezonde eiwitrijke smoothie maken met groente en vers fruit of gebruiken in allerlei lekkere eiwitrijke recepten!

4. Word je dik van te veel eiwitten?

Of je aankomt of niet heeft (net als bij het afvallen) alles te maken met de energiebalans. Eet je dagelijks meer calorieën dan je nodig hebt dan zal je lichaam deze overtollige energie opslaan als vet. Het is belangrijk om te weten dat het hier om de totale hoeveelheid calorieën gaat en het niet uitmaakt of deze calorieën uit vet, koolhydraten of eiwitten komen.

5. Zorgen meer eiwitten voor meer spiergroei?

Eiwitten helpen bij het herstel en de opbouw van spieren (eiwitsynthese) na een training. De gedachte die met name bij veel krachtsporters heerst, is dat het eten van meer eiwitten zorgt voor meer spiergroei. Dit is echter niet het geval en uit onderzoeken blijkt dat het eten van meer eiwitten (meer dan 1.8 gr per/kg lichaamsgewicht) niet zal zorgen voor meer spiergroei.

Conclusie

Dat eiwitten belangrijk zijn voor een fit en sterk lichaam en een goede gezondheid is inmiddels wel duidelijk. Ook zijn er een aantal goede richtlijnen te geven als het gaat om onze dagelijkse eiwitinname. Eiwitten kunnen we het beste zo veel mogelijk halen uit goede nutriëntrijke voeding

Hoeveel eiwitten je precies nodig hebt en waar jij je eiwitten uithaalt is zeer persoonlijk en hangt ook heel erg af van jouw doel, voorkeur en persoonlijke leefstijl.

 

AUTEUR