Als we het hebben over eiwitrijke voeding of eiwitsupplementen denken mensen vaak nog aan bodybuilders en andere (kracht)sporters. Wat veel mensen echter niet weten is dat eiwitten van groot belang zijn voor ieder lichaam. 


Of je nu jong of oud, man of vrouw, sporter of geen sporter bent, ervoor zorgen dat je dagelijkse voldoende eiwitten binnen krijgt kent vele voordelen.

In dit artikel zetten we de 5 belangrijkste voordelen voor je op een rij.

waarom-eiwitten

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam die bestaan uit zogenaamde aminozuren. Sommige van deze aminozuren worden gemaakt in het lichaam en worden de niet-essentiële aminozuren genoemd, andere aminozuren noemen we de essentiële aminozuren. Deze essentiële aminozuren maakt het lichaam niet zelf en moeten we dus halen uit onze voeding.

Hieronder de 5 belangrijkste voordelen van het binnen krijgen van voldoende eiwitten.

1. Je lichaam kan niet zonder eiwitten

Wist je dat eiwitten door elke levende cel in het lichaam wordt gebruikt? Eiwitten worden onder andere gebruikt voor de aanmaak van huid- en spierweefsel, organen, enzymen, hormonen en neurotransmitters voor onze hersenen. Dagelijks voldoende eiwitten binnen krijgen zorgt er dus voor dat je lichaam alle aminozuren heeft om al deze belangrijke functies uit te kunnen voeren.

2. Je verliest meer vet en minder spieren

Mensen die willen ‘afvallen’ denken hierbij vaak aan gewichtsverlies. Wil je echter gezond afvallen, dan kun je je beter focussen op vetverlies. Het doel is namelijk om vet te verbranden en spieren te behouden. Een dieet dat rijk is aan eiwitten zorgt er voor dat je meer vet verbrandt, maar je spiermassa behouden blijft tijdens het afvallen.

3. Je bent goed verzadigd en hebt minder honger

Om ervoor te zorgen dat je lichaam vet gaat verbranden, moet je zorgen voor een calorietekort. Dit kan echter gepaard gaan met een hongergevoel en lekkere trek tijdens het afvallen, wat het vaak erg lastig maakt. Het eten van meer eiwitten kan hierbij helpen. Eiwitten verzadigen goed en geven je sneller een vol gevoel na een maaltijd. Dit alles zorgt ervoor dat je het beter vol houdt en gedurende de dag vaak minder eet.

4. Je wordt sterker en bouwt meer spiermassa op

Meer spierweefsel betekent meer kracht. Tijdens een krachttraining beschadig je je spierweefsel en heeft het lichaam extra eiwitten nodig om dit beschadigde spierweefsel te herstellen. Spieren bestaan voor een heel groot gedeelte uit eiwitten en het eten van voldoende eiwitten stelt je lichaam in staat om meer spiermassa en dus meer kracht op te bouwen.

5. Je behoudt meer spieren naar mate je ouder wordt

Het is bewezen dat hoe meer spiermassa behouden blijft, hoe kleiner het risico op allerlei aandoeningen. Naar mate we ouder worden neemt onze spiermassa langzaam af en kunnen we eiwitten minder efficiënt benutten. Een eiwitrijk dieet kan helpen dit te voorkomen en zo bijdragen aan een betere gezondheid.

Conclusie

Eiwitten zijn belangrijk voor iedereen. Het zijn de bouwstoffen van het lichaam en een dieet dat bestaat uit voldoende eiwitten zorgt voor een goede gezondheid, gezond gewichtsverlies en betere prestaties.

Eiwitten komen voor in zowel dierlijke als plantaardige producten en hoewel veel mensen bij eiwitten nog steeds hoofdzakelijk denken aan vlees, vis en eieren, zijn er ook heel veel plantaardige bronnen die niet alleen voldoende eiwitten bevatten, maar ook beter zijn voor je algehele gezondheid en het voorkomen van ziektes.

Uitstekende bronnen van eiwitten zijn onder andere: erwten(eiwit), peulvruchten (soja, bonen, linzen), tofu, tempé, seitan, havermout, volle granen, noten(pasta's), eieren, kwark, mager (biologisch) vlees en wilde vis.