Dit weekend (3 en 4 oktober) staan onze toppers Sarah Dinkelaar-Postema en Stephan Bes (team Orangefit) in de finale van de Lowlands Throwdown 2015. De Lowlands Throwdown is het evenement waar de fitste mannen en vrouwen van de BeNeLux zullen uitmaken wie zich de aller-allerfitste man/vrouw/master mag noemen. Inmiddels is de Lowlands Throwdown uitgegroeid tot één van de grootste CrossFit competities van Europa. Vandaag de dag doen er niet alleen deelnemers mee vanuit de BeNeLux, maar ook uit landen als Duitsland, Frankrijk, Engeland, etc. Deze editie beloofd dus spannender dan ooit te worden en wij zullen uiteraard aanwezig zijn om onze toppers aan te moedigen. Hieronder lees je hoe Sarah en Stephan zich hebben voorbereid op deze naderende epische finale.

stephan-sarah-lowlands-throwdown-finale

1: Hoe gingen de kwalificaties?

Sarah: Ondanks dat ik de week voor de kwalificaties een kneuzing opliep in mijn middelvinger en muis van m'n duim, ging het goed. Op de handstand pushup's van WOD3 na, heeft de blessure me gelukkig niet belemmerd. De handstand pushup's waren even doorbijten, want deze deden best pijn. Toen de score bekend werd en ik zag dat ik als negende was gekwalificeerd, stond er een grote glimlach op mijn gezicht!

Stephan: De kwalificaties gingen wel oké, niet helemaal zoals ik had gehoopt, maar ook die dagen zitten er helaas af en toe tussen.

2: Wat verwacht je dit jaar van het deelnemersveld?

Stephan: Ik durf geen voorspelling te doen, het niveau gaat namelijk elk jaar onwijs omhoog. Wel zijn er een aantal toppers die dit jaar niet meedoen, zoals Elwin en Thorsten. Maar daarentegen zijn er ook weer allemaal nieuwe deelnemers, dus we zullen zien. Ik ben erg benieuwd!

Sarah: Ik verwacht dat het niveau dit jaar aardig aan elkaar gewaagd zal zijn. Behalve bij de Top 3 dan, daar ligt het niveau doorgaans wel wat hoger. Buiten deze Top 3 om zal het erg spannend worden en zullen de eindscores afhankelijk zijn van hoe de wod's eruit gaan zien.

3: Hoe heb je getraind richting de finales?

Sarah: Door de blessure en verkoudheid heb ik niet volledig kunnen trainen zoals ik wilde. Maar ik heb het hele jaar ontzettend hard getraind om mezelf te verbeteren op alle onderdelen. In deze laatste vier weken is het niet meer een kwestie van beter worden, dan is het belangrijker dat je de laatste puntjes op de 'i' zet. Zo heb ik de laatste weken nog aan m'n muscle ups en het Olympisch gewichtheffen gewerkt.

Stephan: Ik heb zelf, vanwege blessures, geen heel goed trainingsjaar gekend. Eigenlijk heb ik alleen tijdens de zomer een goede trainingsperiode gehad. Dit mede dankzij mijn trainingspartners Hidde en Remy. Daarnaast ben ik de laatste maanden erg druk geweest met de voorbereidingen voor het openen van m'n eigen CrossFit Box: Crossfit Westenwind in Warmenhuizen.

Sarah-Blog

4: Heb je iemand die je coacht?

Stephan: Nee, ik ben m'n eigen coach.

Sarah: Mijn man Dion coacht me. Hij helpt mij het meest en is mijn steun en toeverlaat. Daarnaast zoek ik zelf ook altijd naar verbeteringen. Zo zijn we afgelopen vrijdag op bezoek geweest bij Brenda Koolhaas voor het gymnastics gedeelte. Omdat op mijn handen lopen op dit moment mijn zwakke punt is, komt ook Shanna Appelman iedere week helpen. Shanna is turntrainster op hoog niveau en samen proberen we dit zwakke punt om te draaien tot een sterk punt.

5: Doe je met je voeding wat anders richting een belangrijke wedstrijd?

Sarah: We veranderen niet al te veel, alleen in de week voor de wedstrijd zorgen we voor iets meer vetten in de voeding. Dit doe ik omdat er tijdens een wedstrijd, waar je vele wod's moet doen, er meer wordt gevraagd van je lichaam. Daarom neem ik in de drie dagen voor de wedstrijd iets meer calorieën uit gezonde vetten.

Stephan: Richting een wedstrijd zorg ik ervoor dat ik meer eet en dat ik hoger in mijn calorieën zit op vrijwel alle macro's (eiwitten, vetten & koolhydraten).

6: Hoe zorg je voor je herstel na de Lowlands Throwdown?

Stephan: Na de Lowlands Throwdown zorg ik voor extra slaap, eet ik veel en breng ik tijdelijk mijn eiwitinname iets omhoog.

Sarah: Slapen, slapen en nog eens slapen. Maar voordat ik naar bed ga, gaan we eerst nog even langs La Place om wat lekkers te eten. De volgende dag wordt het een hersteltraining. Deze hersteltraining bestaat uit langzaam roeien en daarna mobilisatie oefeningen. Op dinsdag doe ik dezelfde hersteltraining en vanaf woensdag gaan we weer verder met 'echt' trainen. Aankomend weekend zal blijken waar mijn zwakkere punten liggen, hier zal ik mijn conclusies uittrekken en vervolgens weer keihard met deze verbeterpunten aan de slag gaan!

7: Welke toernooien doe je nog meer aan mee dit jaar?

Sarah: Ik doe dit jaar nog mee met de Amsterdam Throwdown en in december doe ik samen met mijn zus (Lise Postema) mee met de Njoya League, dit is een buddy wedstrijd.

Stephan: Ik moet nog even kijken of ik dit jaar aan meer toernooien ga deelnemen. Ik ga binnenkort mijn eigen box (CrossFit Westenwind) openen en hier zal de komende tijd met name mijn prioriteit liggen.

Namens Orangefit wensen wij Stephan, Sarah en alle andere finalisten komend weekend enorm veel succes toe tijdens de finales in Apeldoorn!

stephan-bulk