Wat je eet heeft niet alleen invloed op je lichaam, maar ook een sterke invloed op hoe je je voelt. Voeding bepaalt voor een groot gedeelte ons humeur, onze emoties en ons gedrag. Zeker als we moe of gestrest zijn grijpen we vaak naar de ‘verkeerde dingen’ die ons lichaam weliswaar een tijdelijke boost geven, maar niet altijd het beste voor ons zijn.

1. Sla geen maaltijden over

2. Eet meer eiwitten

3. Eet meer (groene) groenten

4. Eet meer fruit

5. Eet gezonde vetten

Goede vetten zijn nodig voor een goede gezondheid. Met name voldoende omega-3 vetzuren in je voeding verlagen het risico op ontstekingen en houden je hersenen gezond. Goede bronnen van omega-3 zijn onder andere: lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, walnoten, olijfolie en vette vis.

6. Voldoende vitamine D

Vitamine D speelt een essentiële rol in ons lichaam en een tekort aan vitamine D kan zelfs leiden tot (symptomen van) depressie. De beste bron van vitamine D is de zon, omdat ons lichaam zelf vitamine D aanmaakt door middel van zonlicht. Andere bronnen zijn eieren, vette vis en in de winter raad ik eigenlijk iedereen aan om een supplement te nemen.

7. Minder cafeïne

8. Skip de suiker!

Producten die vol zitten met simpele suikers zijn een nachtmerrie voor je darmflora. Het overmatig eten van bewerkte suikers voedt de slechte bacteriën in je darmen en verstoren op de gezonde balans. De meerderheid van alle serotonine in ons lichaam wordt aangemaakt in onze darmen, dus een ongezonde darmflora kan de aanmaak van serotonine aanzienlijk beperken.

 

AUTEUR