De Gezondheidsraad kwam deze week met de nieuwe richtlijnen voor goede voeding. Het volgen van deze richtlijnen vormt de basis voor een betere gezondheid en verkleint het risico op allerlei ziekten en aandoeningen. Hieronder de belangrijkste punten uit dit advies. 

Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon

Naar mijn mening het beste advies wat de raad kan geven. Er zitten namelijk heel veel voordelen aan een plantaardig(er) dieet. Het eten van meer groenten, fruit, peulvruchten, volle granen, noten en zaden is dé basis voor een goede gezondheid. Iets wat we volgens mij eigenlijk allemaal wel weten.

De Gezondheidsraad adviseert ook om meer eiwitten uit erwten, bonen en linzen te halen in plaats van uit dierlijk voedsel. Wij geloven al langer in de kracht en de vele gezondheidsvoordelen van erwten en andere peulvruchten, daarom bestaan onze eiwitten uit 100% erwteneiwit.

Eet meer groente en fruit

Dit moet geen verrassing voor je zijn. Het eerste wat ik doe als ik de supermarkt in loop, is mijn wagen vullen met zoveel mogelijk groente en fruit. Volgens de nieuwe richtlijn moeten we minimaal 400 gram groenten en fruit per dag eten. Veel groenten en fruit verlaagd namelijk je kans op hartziekten, beroertes, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Deze 400 gram is overigens een minimale aanbeveling. Ik ga hier zelf ruim overheen en het is dan ook helemaal niet erg om nog een extra appel te nemen in plaats van een doorgesuikerde plak ontbijtkoek.

Eet wekelijks peulvruchten

Wekelijks? Ik eet ze dagelijks! De helft van de alle Nederlanders eet niet of nauwelijks peulvruchten. (soja-)bonen, spliterwten, linzen, kikkererwten en zijn echter supergezond. Peulvruchten verlagen je (slechte) LDL-cholesterol wat een risicofactor is voor hart- en vaatziekten.

Eet minder vlees

Volgens een commissie van Wereldgezondheidsorganisatie WHO zouden we allemaal minder vlees moeten eten. Met name rood en bewerkt vlees verhoogt namelijk het risico op kanker, beroertes en diabetes. Hoewel ik zelf geen vlees meer eet, snap ik dat er mensen zijn die dit niet op kunnen of willen geven. Roken en asbest zijn naar mijn mening nog steeds ongezonder dan het eten van een knakworst, dus nee, je hoeft niet bang te zijn dat je nooit meer een stukkie vlees kan eten.

  Wat moet ik dan eten?

Mensen hebben vaak een hopeloos ouderwets beeld bij het woord vegetarisch en het woord veganisme kennen ze vaak niet eens. Ze denken dan aan een extreem mager persoon met een gebreid vest en geitenwollen sokken en bij de stelling “eet eens wat minder vaak vlees”, denken ze aan een half leeg bord met twee blaadjes sla.

 Plantaardig eten is echter gezond, trendy en nog nooit zo makkelijk geweest!

Eet volkorenproducten

Volkoren brood, bruin brood en andere volle granen bevatten veel gezonde voedingsstoffen en vezels, die de bloeddruk en slecht cholesterol verlagen. Het vervangen van bewerkte en geraffineerde graanproducten (geen vezels!) door volkoren producten is daarom beter. Dagelijks 90 gram volkoren granen is de nieuwe richtlijn, dus ik zit goed met mijn dagelijkse kom havermout!.Eet ongezouten noten

Slechts 10% van de Nederlandse bevolking eet ongeveer de aanbevolen hoeveelheid van ten minste 15 gram noten per dag. Noten bevatten gezonde vetten die bijdragen aan een betere gezondheid. De bekendste noten zijn: walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten, pistachenoten, macadamianoten, paranoten, pecannoten. Neem trouwens de ongebrande varianten en rooster ze lekker zelf.

Drink koffie en thee

Over de voordelen van koffie heb ik al eens een artikel geschreven. Dagelijks een paar (gefilterde) bakjes koffie heeft een gunstig effect op je gezondheid. Ook elke dag 3 koppen groene (of zwarte) thee verlagen het risico op beroertes en de kans op diabetes.

Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

Het drinken van calorieën \vind ik in de meeste gevallen een slecht idee. Of dit nu komt uit een glas vers geperste sinaasappelsap, yogidrank of uit een glas cola, dranken met toegevoegde suikers verhogen de kans op overgewicht en diabetes. De gemiddelde consumptie ligt bij kinderen zelfs rond de driekwart liter per dag!

Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag

Er zitten eigenlijk geen voordelen aan het nuttigen van alcohol. Hoewel matig alcohol gebruik (bijvoorbeeld 1 glas wijn per dag) een lager risico geeft op hart- en vaatziekten, diabetes en dementie, verhoogt het juist de kans op borstkanker. Beperk daarom je alcohol tot 1 à 2 glazen per week. Dit is niet alleen beter voor je gezondheid, maar ook beter voor je prestaties.

Tot slot

De stelling dat we allemaal wat meer plantaardig zouden moeten eten, komt voor mij niet zomaar uit de lucht vallen. Het is niet alleen goed voor je gezondheid, maar je draagt ook nog eens bij aan vermindering van ons grootste milieuprobleem en minder dierenleed.

Onze missie

Orangefit wil de wereld fitter en gezonder maken. Dit doen wij niet alleen door te kiezen voor eerlijke en natuurlijke producten, maar wij kiezen ook voor 100% plantaardig. Waarom plantaardig? Omdat wij geloven dat plantaardig de toekomst is. Plantaardig betekent: Beter voor je gezondheid, beter voor het milieu en beter voor de dieren. Beter kan niet toch?!