Een sterk, slank en fit lichaam bereik je door 50% hard en slim te trainen. De andere 50% bereik je door een gezond en goed uitgebalanceerd voedingsschema aan te houden. Wil je sneller, fitter, sterker, slanker of 'groter' worden? Dan is de juiste voeding een essentiële succesfactor.

Training-+-voeding

Training en voeding zijn één.

Het komt vaak voor dat mensen trainen zonder dat hun voeding op de trainingsactiviteiten is afgestemd. Het belang van voeding wordt (helaas) vaak onderschat. Het is een feit dat het ene niet zonder het andere kan. Uit je voeding haal je namelijk de brandstoffen en bouwstenen voor je lichaam. Om resultaat te boeken moeten training en voeding daarom met elkaar in balans zijn. Door je alleen te focussen op het trainen, zal je niet de gewenste doelstellingen behalen. Dit geldt voor zowel spieropbouw, afvallen (vetverlies), herstel als voor het leveren van topprestaties. Training en voeding moeten dus met elkaar in balans zijn. Een doelgericht en hoogwaardig voedingsschema is niet genoeg. Om tot de gewenste resultaten te komen moet het lichaam ook worden uitgedaagd, oftewel het moet een 'prikkel' krijgen. Deze prikkel krijgt je lichaam door middel van training. Het is een complexe, maar logische samenwerking. Training zorgt ervoor dat de juiste processen worden opgestart in het lichaam, terwijl voeding de noodzakelijk voedingsstoffen levert. Een goed voorbeeld is spierpijn. Iedereen kent het. Na een harde training, heb je vaak de volgende dag spierpijn. De tweede dag is de spierpijn zelfs nóg duidelijker voelbaar. Dit komt omdat training zorgt voor kleine scheurtjes in de spieren. Deze scheurtjes zijn verantwoordelijk voor de spierpijn. Je hebt je lichaam de juiste prikkel gegeven door middel van training. Nu is het belangrijk dat deze scheurtjes zo snel mogelijk herstellen. Dit is het moment dat de juiste voeding om de hoek komt kijken. Om deze scheurtjes te repareren, heeft je lichaam bouwstenen (aminozuren) nodig. Het lichaam haalt deze aminozuren uit eiwitten. Voorzie je jouw lichaam niet van eiwitten na een training, of neem je minder eiwitten op een dag dan dat jouw lichaam nodig heeft, dan zal je lichaam deze eiwitten uit je spieren halen. Spieren zijn namelijk opgebouwd uit eiwitten. Neem je niet genoeg eiwitten op een dag, dan ontstaat er spierafbraak. Als je sneller, fitter, sterker, slanker of 'groter' wilt worden, is dit iets wat je absoluut niet wilt! Maar, voeding is niet alleen belangrijk voor herstel, groei en afvallen. Voeding levert ook de energie die het lichaam nodig heeft. Zorg er daarom voor dat je voldoende koolhydraten en gezonde vetten binnen krijgt. Een handige vuistregel is het 40-40-20 principe: 40% eiwitten, 40% koolhydraten, 20% gezonde vetten. Koolhydraten zijn de hofleverancier van energie voor het lichaam. Koolhydraten worden door de spijsvertering afgebroken tot glucose, waarna het verbrand kan worden. Deze verbranding gaat erg snel en is de snelst beschikbare energie. Heb je geen energie tijdens het trainen? Dan zit je hoogst waarschijnlijk in een energie- oftewel, koolhydraattekort. Als iemand je vertelt alle vetten en koolhydraten uit je dieet te snijden, laat dit advies links liggen. Neem ze in de juiste hoeveelheden (40-40-20 of 50-30-20). Ze zijn, net als eiwitten, essentieel voor een fit lichaam.

Alle voedingsstoffen zijn belangrijk.

Wanneer we het hebben over voedingsstoffen, maken we onderscheid tussen macro- en microvoedingsstoffen. De macrovoedingsstoffen bestaan uit eiwitten, koolhydraten en vetten. Zij geven het lichaam energie, welke wordt gemeten in calorieën of kilocalorieën (kcal). De tweede groep, de microvoedingsstoffen, bestaan uit vitamines, mineralen en fytochemicaliën. Zij geven ons lichaam geen energie, maar we kunnen absoluut niet zonder ze. Ze vervullen namelijk verschillende belangrijke functies in het gehele lichaam: het transporteren, aanvullen en het omzetten van energie is onmogelijk zonder deze microvoedingsstoffen.

Voeding is niet alleen belangrijk voor training!

We weten nu dat voeding essentieel is voor het bouwen van een sterker, slanker en fitter lichaam, maar voeding is zóveel meer. Voeding is een instrument waarmee ontzettend veel processen kunnen worden gecontroleerd. Hoe nauwkeuriger elke voedingsstof is afgestemd op de behoeften van het lichaam, hoe beter het lichaam zich kan aanpassen aan invloeden van buitenaf. Een persoonlijk en uitgebalanceerd voedingsschema heeft niet alleen voordelen voor je sportieve en uiterlijke doelstellingen, maar de juiste voeding, in de juiste hoeveelheden, zorgt er zelfs voor dat je denkvermogen, concentratievermogen, welzijn en gezondheid zullen verbeteren! Als je het lastig vindt om te bepalen wat je moet veranderen in je dagelijkse eetschema, dan helpen wij je graag verder met het opstellen van een persoonlijk voedingsschema. Of je nu wilt afvallen, meer spiermassa wilt, lekkerder in je vel wilt zitten of een topprestatie wilt leveren, wij gaan samen op zoek naar het beste resultaat. Het lichaam is het kostbaarste goed van elke atleet. Zorg daarom goed voor je lichaam. Haal het beste uit jezelf met een persoonlijk, uitgebalanceerd en doelgericht voedingsschema. Wanneer jij goed voor je lichaam zorgt, zal jouw lichaam goed voor jou zorgen. Je zult zien dat je met de juiste voeding super snel vooruitgang boekt.