Meer plantaardig eten is bezig met een flinke opmars! Dat laten de nieuwe cijfers van het marktonderzoeksbureau IRI Nederland zien.

Uit het laatste onderzoek is gebleken dat het aantal verkochte vleesvervangers in de supermarkt sinds 2017 met 51 procent is gestegen. De voorspelling was, volgens de ABN AMRO, een groei van 10% voor zowel 2019 als 2020.

Vleesvervangers winnen het dus steeds vaker van echt vlees en dat vinden wij goed om te zien. Met name de vleesvervangers die gemaakt zijn van kikkererwten, witte en bruine bonen, soja, champignons, bloemkool en broccoli zijn razend populair.

Minder rund, varkens, wildvlees en nu ook minder kip

Sinds 2017 daalde de verkoop van rund-, varkens-, en wildvlees met 9 procent. De verkoop van kip wist toen nog met 2 procent te groeien maar ook dat lijkt nu verleden tijd. In de eerste zes maanden van dit jaar daalde de verkoop van kippenvlees met bijna een half procent.

Ook stijging bij grootste supermarkten

Albert Heijn en Jumbo zijn de grootste supermarkten van Nederland en ook bij hun is te zien dat vleesvervangers steeds populairder worden. Bij AH steeg het aantal groenteburgers, vegaworsten, sojaschnitzels en andere vegetarische producten sinds 2016 met 33 procent tot honderd verschillende producten.

Jumbo gaat nog een stap verder en heeft inmiddels bijna tweehonderd vleesvervangers in de winkels liggen.

"De groei in het plantaardige assortiment is enorm. Elke keer als we de cijfers zien, vragen we ons af hoe dit toch mogelijk is,” antwoordde Nico Wormgoor, senior-assortimentsmanager.

Onderstaand de cijfers in beeld.

Redenen voor populairiteit vleesvervangers

De toenemende populairiteit voor vleesvervangers heeft met name met gezondheidsredenen en klimaat en dierenwelzijn te maken.

We weten inmiddels dat het eten van veel bewerkt vlees en rood vlees samenhangt met een hoger risico op een beroerte, diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Minder vlees eten leidt ook tot minder uitstoot van broeikasgassen, waardoor het milieu minder wordt belast en waardoor er minder dierenleed plaatsvindt.

Het eten van veel rood vlees (100 tot 120 gram per dag) hangt samen met een:

  • 10% hoger risico op beroerte
  • 10% hoger risico op darmkanker
  • 15% hoger risico op diabetes type 2
  • 20% hoger risico op longkanker

Bron: Voedingscentrum

Plantaardiger eten is dus gezonder en ook nog eens beter voor de planeet. Steeds meer mensen besluiten hierdoor om vaker voor plantaardige alternatieven te kiezen zoals vleesvervangers.

Hoe kies je de juiste vleesvervanger?

Vleesvervangers kunnen erg handig zijn maar veel kant-en-klare vleesvervangers zijn niet altijd zo gezond. "Waarom niet?" horen we je denken. Nou, veel vleesvervangers bevatten veel zout, verzadigd vet en andere suikers en toevoegingen.

Als je een gezonde vleesvervanger wilt eten, dan kun je er het beste op letten dat er per 100 gram niet te veel zout (<1.1g) of verzadigd vet in zit (<2.5g) en voldoende eiwit (ca. 10-20g) bevat.

Wil je weten wat onze Top 5 plantaardige vleesvervangers is? Lees dan dit artikel!

Je weet nu dat vleesvervangers enorm populair zijn en wat de voornamelijkste redenen zijn van deze populariteit. Ook weet je waar je op moet letten als je een plantaardige vleesvervanger wilt kiezen.

Is er een onderwerp waar je graag wilt dat wij over schrijven? Laat het ons weten!