Jeremy Reijnders (20) begon op zijn 4e met judo en heeft hiermee vele titels op zijn naam mogen schrijven. Vandaag de dag ligt de focus meer op CrossFit en maakt hij vooral naam als CrossFit talent. Zo werd Jeremy twee weken geleden 16e tijdens de Lowlands Throwdown in Apeldoorn. Jeremy is een groot talent met een prachtige persoonlijkheid die wij graag voorstellen als nieuwe atleet van Team Orangefit. jeremy-team-orangfit-blanco

Je CrossFit nu driekwart jaar, wat deed je hiervoor?

Voordat ik begon met CrossFit heb ik altijd gejudood. Hier ben ik op 4 jarige leeftijd mee begonnen en dit heb ik tot mijn 20e gedaan. In die periode heb ik veel toernooien gedraaid, zowel op nationaal als internationaal niveau. Ook ging ik naar de nationale kernploegtrainingen en heb ik het topsporttraject gevolgd.

Ik focus me nu driekwart jaar op CrossFit, maar ik ben eigenlijk al bekend met CrossFit sinds 2014. Toen deed ik het namelijk regelmatig op zaterdagochtend, naast mijn judo trainingen, want mijn judo trainingen hadden natuurlijk wel hoofdprioriteit. CrossFit was voor mij ideaal ter ondersteuning in het beter worden met judo. Van CrossFit word je namelijk een enorm complete atleet. Daarom ben ik eigenlijk sinds driekwart jaar gestopt met judo en me sindsdien volledig gaan focussen op CrossFit.

Waarom heb je de switch gemaakt naar CrossFit?

De druk om te presteren lag erg hoog en het werd steeds moeilijker om alles te combineren met mijn studie. Daarnaast raakte ik helaas steeds meer het plezier kwijt in het judo zelf. Toen ik merkte dat ik het plezier in de sport begon kwijt te raken, wist ik dat ik iets moest veranderen. Toen ben ik me volledig gaan focussen op CrossFit! 

Hoe kan het dat je nu al zo ver bent?

Door het judoën had ik al een goede basis qua kracht en conditie. Ik had eigenlijk al veel voor CrossFit getraind, zonder er daadwerkelijk mee bezig te zijn. Ik was gewend aan het vele trainen en ik kende mijn lichaam. Dit laatste heeft mij denk ik het meest geholpen. Ik probeer altijd goed naar m’n lichaam te luisteren. Zo stop ik meteen wanneer iets niet goed aanvoelt, probeer ik mijn lichaam niet te overbelasten en pak ik op tijd mijn rust om te herstellen. jeremy-quote-luisteren-naar-lichaam 

Wat doe je naast je sport?

Ik ben 3e jaars student aan de Fontys Sporthogeschool. Hier studeer ik Sports & Wellness. Momenteel ben ik bezig met een minor in Sports Performance en loop ik stage bij het CTO (Centrum voor Topsport & Onderwijs). Hier begeleid ik talentvolle zwemmers en judoka’s met krachttraining. Daarnaast coach ik sinds een half jaar met veel plezier 3 à 4 keer in de week mensen naar betere sportprestaties bij CrossFit Nul Veertig / Powerhouse040 in Eindhoven.

Waarom is topsport zo belangrijk voor je?

Ik hou ervan om mijn grenzen steeds weer te verleggen! Ik hoop, door zelf het voorbeeld te tonen en te ervaren hoe het is om jezelf te verbeteren op allerlei vlakken, ook anderen uiteindelijk te kunnen helpen en te inspireren om hun doelen te behalen.

Je bent nu atleet in Team Orangefit, maar had meerdere aanbiedingen op zak. Waarom heb je voor Orangefit gekozen?

Ik had meteen een goed gevoel bij Orangefit. Dit omdat jullie visie om de wereld fitter en gezonder te maken op een eerlijke en zo natuurlijk mogelijke manier, ook helemaal aansluit bij waar ik zelf voor wil staan! Ook vind ik het heel tof dat Orangefit samenwerkt met Spieren voor Spieren om zieke kinderen te helpen.

Wat zijn je doelen de komende jaren?

Mijn belangrijkste doelstelling is om plezier te houden in de sport en zo lang mogelijk gezond en blessurevrij te blijven, maar ik zou het natuurlijk supervet vinden om een podium plaats te pakken op de Lowlands Throwdown en wie weet ook door te stromen naar het niveau van de Regionals.

Op welke prestatie(s) ben je het meest trots?

Mijn mooiste moment met judo was de dag waarop we met ons team Nederlands kampioen werden en ik in de finale de beslissende partij won van de regerend Nederlands kampioen.
  Als we het over CrossFit hebben, gaan m'n gedachtes gelijk weer terug naar het weekend van 3 en 4 oktober. Toen werd ik 16e op de Lowlands Throwdown 2015. Dit was voor mij een fantastisch weekend waar ik nog vaak aan terugdenk!

Hoe ga je om met tegenslagen?

Bij tegenslagen probeer ik terug te blikken op mijn eigen handelen. Ik kijk dan of ik hier iets van kan leren. Maar ik wil hier niet te lang in blijven hangen, dus ga ik zo snel mogelijk weer verder. Ik weet van mezelf dat als ik slecht heb geslapen of slecht heb gegeten, ik erg moe ben en slecht herstel. Daarom let ik erop dat ik voldoende slaap en gezond en kwalitatief voedsel inneem. Zo probeer ik mijn 'slechte dagen' zoveel mogelijk te beperken.

Als ik last heb van blessures en pijntjes hou ik mij niet bezig met wat ik niet kan, maar focus ik mij met name op wat ik wel kan.

Wat is je beste fittip?

Veel mensen nemen een training heel serieus en vergeten soms plezier te hebben. Daarom is mijn fittip: Neem een training niet altijd te serieus en zorg voor zoveel mogelijk plezier. Een training is geen wedstrijd, maar een moment om jezelf te verbeteren. Werk dus aan je zwakke punten, maar doe soms ook gewoon workouts met alleen oefeningen dingen die je leuk vindt om te doen of goed kan!

jeremy-training-plezier

AUTEUR