zijn-teveel-eiwitten-schadelijk

Eiwitten (proteïnen) zijn de bouwstenen voor alle cellen in je lichaam en essentieel voor een goede gezondheid en een fit lijf.

Eiwitrijke diëten zijn al jaren lang erg populair bij mensen die graag willen afvallen en met name bij krachtsporters, omdat de dagelijkse eiwitinname een belangrijke rol speelt bij de opbouw van spiermassa en herstel na een training.

Er wordt wel gesuggereerd dat het eten van te veel eiwitten schadelijk kan zijn voor je gezondheid. Maar is dit waar? Is een teveel aan eiwit schadelijk voor je lichaam?

In dit artikel bespreken we de voordelen en mogelijke nadelen van het eten van (te) veel eiwitten.

Eiwitten en spiergroei

Het lichaam heeft voldoende eiwitten nodig om spiermassa op te bouwen. Spieren bestaan namelijk voor een groot gedeelte uit eiwitten en na een training heeft het lichaam eiwitten nodig om deze te herstellen. Een enigszins logische gedachte die daarom vaak bij veel krachtsporters heerst, is dat het eten van meer eiwitten zorgt voor meer spiergroei.

Het lichaam bepaalt echter zelf hoeveel spiermassa er kan worden opgebouwd en zal niet meer eiwitten op gaan bouwen als je er meer van eet. Daarnaast zal je ook niet snel een tekort oplopen, omdat je lichaam veel efficiënter met eiwitten omgaat wanneer je minder eiwitten binnen krijgt.

Hoeveel eiwitten je lichaam uiteindelijk nodig hebt verschilt per persoon, maar de optimale dagelijkse hoeveelheid eiwitten ligt voor het grootste percentage van mensen tussen de 1.0 en 1.8 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht.

Is teveel eiwit schadelijk?

Eiwitten worden door je lever afgebroken tot ureum en uitgescheiden door je nieren via je urine. Eet je meer eiwitten dan zal je lichaam ook meer ureum aanmaken en daarom belastend zijn voor je lever en voor je nieren.

Er is echter tot op heden geen bewijs dat een hoge eiwitinname schadelijk is voor gezonde mensen die geen nieraandoening hebben.

Wel is het belangrijk om voldoende water te drinken als je veel eiwitten eet, zodat je lichaam het ureumoverschot kan afvoeren.

Een andere claim is dat een eiwitrijk dieet nadelig slecht zou zijn voor je botten door een hogere uitscheiding van calcium door je darmen. Een hogere eiwitinname bevordert echter de opname van calcium en uit onderzoek blijkt dat een hogere eiwitinname geen negatieve invloed heeft op je botmassa.

Nadelen van te veel eiwitten

Het eten van meer eiwitten kan een een gunstig effect hebben op je gezondheid en helpen bij het opbouwen en behouden van spiermassa en het verlagen en onderhouden van je lichaamsgewicht.

Veel mensen eten vaak meer eiwitten dan ze dagelijks nodig hebben en hoewel dit niet direct nadelig is voor je gezondheid, zitten er verder niet heel veel extra voordelen aan een hele hoge eiwitinname.

Het kan in bepaalde gevallen zelfs nadelig zijn om heel veel eiwitten te eten, omdat je bij een hogere eiwitinname minder koolhydraten en vetten kunt eten en hierdoor belangrijke voedingsstoffen kunt gaan missen. Dit is niet alleen nadelig voor je hormoonhuishouding, maar kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je meer honger krijgt.

Je kunt daarom het beste de eerder genoemde richtlijn aanhouden, zodat je nog voldoende koolhydraten en vetten kunt blijven eten.

Meer plantaardige eiwitten

Het is belangrijk om je eiwitten (en je koolhydraten en vetten) zoveel mogelijk uit ‘echte voeding’ te halen. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk (in tegenstelling tot bewerkte producten) ook heel veel andere voedingsstoffen.

Wanneer je vlees, ei en zuivel eet, dan eet je niet alleen meer eiwitten maar krijg je vaak ook meer (verzadigde) vetten en cholesterol binnen. Met name het eten van veel (bewerkt) rood vlees en verzadigd vet kan schadelijk zijn en het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet alleen maar dierlijke producten eet om aan je dagelijkse eiwitten te komen.

Het is goed voor je gezondheid om het grootste gedeelte van je dagelijkse eiwitten uit plantaardige eiwitbronnen te halen. Plantaardige eiwitten bevatten over het algemeen minder verzadigde vetten en geen cholesterol en zitten vol met vezels, vitamines, mineralen en goede onverzadigde vetten.

In dit artikel vind je een compleet overzicht van goede plantaardige eiwitbronnen.

Conclusie

Eet je dagelijks heel veel eiwitten en heb je verder een gezonde leefstijl, dan is een hoge eiwitinname niet direct schadelijk voor je gezondheid. Het levert echter ook geen hele grote voordelen op.

Als je er voor zorgt dat je dagelijks voldoende eiwitten binnen krijgt dan kan dit wel een gunstige invloed hebben op je lichaam en zelfs helpen met afvallen of het onderhouden van een gezond gewicht.

Het is hierbij belangrijk om goed te variëren en niet alleen dierlijke bronnen van eiwit te eten, maar ook vaker te kiezen voor plantaardige eiwitbronnen.

Dit zorgt er niet alleen voor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt, maar verbetert tegelijkertijd je gezondheid en je prestaties!

 

AUTEUR