Vitamine D is een hele belangrijke vitamine dat betrokken is bij vele functies in ons lichaam.

In tegenstelling tot andere vitamines, werkt vitamine D als een hormoon en is onder andere nodig voor de groei en opbouw van onze botten en tanden en een goede werking van onze spieren en ons immuunsysteem.

Voor een goede gezondheid heeft ons lichaam 10 tot 20 µg (400-800IU) per dag nodig. Dit is echter niet gemakkelijk te halen.

Een vitamine D tekort komt dan ook regelmatig voor, omdat vitamine D in onze voeding zeer beperkt is en mensen met name de wintermaanden te weinig buiten komen om voldoende vitamine D aan te maken.

Een tekort aan vitamine D is niet even eenvoudig te herkennen, maar kan wel een negatieve invloed hebben op je lichaam en je gezondheid.

In dit artikel geven we daarom 6 belangrijke signalen van een mogelijk vitamine D tekort en wat je kunt doen om een vitamine D tekort te voorkomen.

1. Vermoeidheid en gebrek aan energie

Een tekort aan vitamine D kan een potentiele oorzaak zijn van vermoeidheid en gebrek aan energie. Er zijn uiteraard meerdere oorzaken, maar wanneer je vaak moe bent of weinig energie hebt, dan kan extra vitamine D je mogelijk helpen om je energielevels te verbeteren.

2. Depressie

Veel mensen krijgen met name in de wintermaanden meer te maken met symptomen van depressie. Dit kan mogelijk de oorzaak zijn van te weinig vitamine D.

Dit onderzoek laat zien dat vitamine D3 supplementen kunnen helpen om symptomen van depressie te verminderen.

3. Spierpijn en zwakke spieren

Vitamine D draagt bij aan meer spierkracht en zorgt voor een goede werking en het behoud van onze spieren. Spierpijn en verzwakte spieren kan dus mede veroorzaakt worden door een tekort aan vitamine D.

Dit kun je eenvoudig voorkomen door dagelijks een vitamine D3 supplement te nemen.

4. Slecht gebit

Vitamine D is nodig voor het behouden van sterke botten en tanden. Dit komt mede omdat vitamine D ervoor zorgt dat calcium uit onze voeding wordt opgenomen.

Te weinig vitamine D zorgt voor slechtere tanden en ook kan een langdurig vitamine D tekort uiteindelijk leiden tot botontkalking of osteoporose.

Om je botten en tanden gezond te houden is het dus goed om voldoende vitamine D binnen te krijgen.

5. Verminderde weerstand

Vitamine D zorgt voor een goede werking van ons immuunsysteem. Het verhoogt je weerstand en helpt bij het voorkomen en genezen van infecties en ontstekingen.

Ben je regelmatig geveld door de griep of ben je vaak verkouden? Dan is de kans groot dat je lichaam te weinig vitamine binnenkrijgt.

6. Slaapproblemen

Vitamine D3 suppletie kan de kwaliteit en de duur van je slaap verbeteren. Steeds meer onderzoeken tonen namelijk een verband aan tussen een vitamine D tekort en slaapproblemen.

Dit wil je uiteraard voorkomen, omdat een langdurig slaapgebrek uiteindelijk kan leiden tot allerlei chronische ziektes en aandoeningen.

Waar zit vitamine D in?

Vitamine D3 zit met name in levertraan en in beperkte mate in vette vissoorten, eieren en roomboter. Ook wordt vitamine D vaak toegevoegd aan verrijkte voedingsmiddelen zoals; sojaproducten, vleesvervangers, plantaardige melkvarianten en margarine.

De hoeveelheid vitamine D in onze voeding is beperkt. De beste bron van vitamine D is daarom direct zonlicht. Wanneer je echter weinig buiten komt of je smeert jezelf altijd in met zonnebrand, dan zal je lichaam echter niet veel vitamine D aanmaken.

In dat geval is het verstandig om dagelijks een vitamine D3 supplement te nemen.

In onze voeding komt vitamine D voor in twee verschillende vormen. Vitamine D2 (ergocalciferol) en vitamine D3 (cholecaciferol). Beide vormen van vitamine D zijn actief in het lichaam, maar vitamine D3 is hierbij de sterkere vorm van vitamine D.

Wil je er zeker van dat je dagelijks voldoende vitamine D binnen krijgt? Probeer dan onze plantaardige vitamine D3, gemaakt van mossen en met verantwoorde dosering van 25 µg (1000IU).