Steeds meer mensen ontdekken de kracht van plantaardige eiwitten. Volkomen terecht, want plantaardige eiwitbronnen leveren niet alleen essentiële bouwstoffen voor je lichaam, ze leveren ook vele andere stoffen die bijdragen aan een optimale gezondheid.

We hebben de beste plantaardige eiwitbronnen voor je op een rijtje gezet... 

1. Spirulina en chlorella

Spirulina en chlorella zijn beide lid van de algenfamilie, zijn zeer makkelijk verteerbaar en staan bekend om hun ontgiftende werking in het lichaam. Spirulina bestaat bovendien voor wel 60-70% uit eiwitten en levert net als chlorella vele fytonutriënten, enzymen en alle essentiële aminozuren voor je lichaam.

2. Hennepzaad

Hennepzaad heeft een perfecte verhouding van essentiële omega-6 en omega-3 vetzuren (3:1) en is ook rijk aan fytonutriënten en antioxidanten. Hennepzaad is een complete bron van eiwitten (het bestaat voor bijna 50% uit eiwitten) met alle essentiële en niet-essentiële aminozuren.

3. Chiazaad

Deze zaadjes zijn een rijke bron van omega-3, antioxidanten, vezels, calcium, magnesium en potassium. Chiazaad is ook een complete bron van eiwitten en draagt bij aan een gezonde darmwerking en een betere opname van voedingsstoffen.

4. Quinoa

Quinoa wordt vaak gezien als een graan, maar valt eigenlijk onder de zaden. Het bevat alle essentiële en niet-essentiële aminozuren en heeft probiotische eigenschappen, waardoor het makkelijk te verteren is. Quinoa bestaat voor 15% uit eiwitten en is daarnaast een goede bron van mangaan, magnesium, fosfor, ijzer, koper, zink en vitamine B6 en B9.

5. Erwten, linzen en andere peulvruchten

Erwten zijn een geweldige complete bron van eiwitten, vitamine A, B-vitamines, zink, fosfor, ijzer en magnesium. Erwten bevatten bijna zo'n 10 gram eiwitten per 100 gram en linzen zelfs tot wel 20 gram! Peulvruchten zijn zeer voedzaam, bevatten weinig vet, geen cholesterol en zijn een uitstekende bron van vezels.