Veel mensen zouden maar wat graag een strakkere buik willen hebben. Vrouwen willen daarnaast ook minder vet op hun heupen of billen, terwijl het bij mannen vaak de "love handles" zijn die weg mogen.

Als je sommige advertenties en tijdschriften mag geloven, zijn er allerlei (buikspier)oefeningen die je kunt doen of supplementen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat jij vet verliest op de plaatsen waar jij dat graag wilt.

Maar is dit wel mogelijk? Kun je daadwerkelijk plaatselijk vet verbranden?
lokaal-verbranden

Vetopslag

Vet is belangrijk voor je lichaam. Het fungeert onder andere als isolatie, beschermlaag, bouwstof en als energiereserve. Hoeveel vet je lichaam opslaat is afhankelijk van verschillende factoren, maar de belangrijkste oorzaak van de opslag van vet is een calorieoverschot.

Een calorieoverschot (positieve energiebalans) betekent dat je lichaam meer energie binnen krijgt dan je verbruikt en deze overgebleven energie wordt opgeslagen in de vorm van lichaamsvet.

Waar het meeste vet wordt opgeslagen is grotendeels bepaald door onze genen, maar wordt ook beïnvloed door onze hormonen. Zo kan teveel cortisol (stresshormoon) leiden tot meer vet op je buik (visceraal vet) en zorgt oestrogeen voor meer vet op je billen en benen en borstvorming bij mannen.

Om waar dan ook vet kwijt te raken moet je ervoor zorgen dat je totale lichaamsvetpercentage naar beneden gaat. 

Dit doe je door middel van een negatieve energiebalans, waarbij je je lichaam minder energie geeft dan het nodig heeft en zo je vetreserves moet gaan verbranden waardoor je afvalt.

Kun je plaatselijk vet verbranden?

Veel mensen denken dat ze het vet in bepaalde "probleemgebieden" aan kunnen pakken door middel van het trainen van bepaalde spieren in dit gebied.

Intensieve (kracht)training kan je er weliswaar voor zorgen dat je lichaam meer spieren krijgt, meer energie nodig heeft en dus meer vet verbrand, maar je lichaam bepaalt zelf waar deze energie vandaan komt.

Het is dus niet mogelijk om alleen op bepaalde lichaamsdelen af te vallen of plaatselijk vet te verbranden.

Wanneer je daadwerkelijk wilt afslanken, dan zal je goed op je voeding en je dagelijkse calorie-inname moeten letten.

Hoe graag je het ook zou willen, de verbranding van vet is genetisch bepaald en vindt plaats over het hele lichaam en sommige delen gaan minder snel dan anderen. Veel mensen verliezen eerst het vet in hun gezicht, armen en benen en vaak als laatste pas op hun buik en rond hun heupen.

Het uitvoeren van lichte cardiotraining (stevig wandelen, joggen, fietsen op 60-70% van je maximale hartslag) kan overigens wel bijdragen aan het verbranden van visceraal vet en op deze manier je lichaamscompositie verbeteren.

Spieren en vetverbranding

Spieren zijn steviger en harder dan vetmassa, waardoor alles strakker aanvoelt. Dit is echter het gevolg van het trainen van een bepaalde spiergroep. Het heeft niets te maken met de vetverbranding en het heeft dus geen zin om alleen maar één bepaalde spiergroep te trainen.

Het is belangrijk om je hele lichaam te trainen. Zo bouw je meer spiermassa op wat uiteindelijk een gunstig effect heeft op je stofwisseling en het verhogen van je vet verbranding.

Conclusie

Om af te vallen is het belangrijkste dat je een calorietekort aanhoudt, waardoor je lichaam in staat is om vet te verbranden.

Waar het vet verbrandt bepaalt je lichaam zelf en kun je (helaas) niet echt beïnvloeden door middel van het trainen van bepaalde spieren. Je kunt nog zoveel buikspieroefeningen doen, maar het zal je niet sneller helpen naar je (afslank)doel.

Het zijn vaak de lichaamsdelen die je als eerste slanker wilt hebben, waar het vet als laatste verdwijnt. Hier is jammer genoeg niets aan te doen. Het is gewoon een kwestie van volhouden en blijven doorgaan.

Zorg voor een calorietekort met volwaardige voeding, de juiste training en voldoende slaap. Dan verdwijnen die laatste randjes uiteindelijk vanzelf! 


We create a fitter world


Ondersteuning voor schermlezer ingeschakeld. Blogs Blog footer Bellijst Verkennen

 

We create a fitter world