In het artikel over maaltijdfrequentie hebben we al aangegeven dat het voor je lichaam helemaal niet uitmaakt hoeveel keer per dag je eet. Een hardnekkige mythe die hierbij aansluit is de ontbijtmythe, die stelt dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is.

Ontbijten is beter voor je stofwisseling en je gezondheid en je ontbijt overslaan zou je risico op overgewicht aanzienlijk verhogen. Dat wordt althans vaak beweerd. Maar klopt dit wel?

Zou je elke dag moeten ontbijten? En hoe slecht is het voor je als je ’s ochtends niet ontbijt?

ontbijt-overslaan-hoe-slecht-is-het

De ontbijtmythe

Uit onderzoeken is naar voren gekomen dat mensen die dagelijks ontbijten vaak slanker en gezonder zijn dan de mensen die dit niet doen. Aan de hand hiervan zou je dus kunnen stellen dat als je elke dag ontbijt, je niet snel dik(ker) zal worden.

Hoewel men wel heeft aangetoond dat het beter kan zijn om dagelijks te ontbijten, is er echter geen enkel bewijs dat het ook beter is.

Het gaat hier namelijk om observationele studies die aangeven dat er wel een verband is (correlatie), maar geen enkel onderzoek heeft daadwerkelijk een directe oorzaak aangetoond (causaal verband) tussen niet ontbijten en overgewicht.

Dat mensen die ontbijten veel slanker zijn en minder overgewicht hebben komt niet omdat ze dagelijks ontbijten, maar omdat ze doorgaans een gezondere leefstijl en betere gewoontes hebben dan mensen die regelmatig hun ontbijt overslaan en ’s ochtends bijvoorbeeld beginnen met een kop koffie en een sigaret.

Waarom het niet uitmaakt of je wel of niet ontbijt

Je lichaam gebruikt de hele dag door energie. Deze energie kan komen uit een maaltijd die je zojuist gegeten hebt (bijv. je ontbijt) of uit opgeslagen energie uit een eerdere maaltijd (bijv. je diner van de avond ervoor). Het is dus niet noodzakelijk om te ontbijten, omdat je lichaam in principe altijd over voldoende energie beschikt.

Om aan te komen of af te vallen moet je lichaam meer of minder energie binnen krijgen dan het verbruikt. Dit noemen we de energiebalans en wordt bepaald door je totale energie inname per dag/week.

Hoe vaak je eet of wanneer je eet (wel of geen ontbijt) maakt hierbij niets uit. Waar het uiteindelijk om gaat is je totale calorie-inname.

Als jouw lichaam over een gehele dag (of langere periode) meer energie binnen krijgt dan het verbruikt, dan zal je aankomen. Zo simpel is het.

Waarom je wel zou moeten ontbijten

Er zijn mensen die ’s morgens veel honger hebben en behoefte hebben aan energie. Dagelijks goed ontbijten geeft die energie, zorgt voor regelmaat en kan met name voorkomen dat je later op de dag naar "verkeerde (calorierijke) dingen" grijpt.

Heb je in de ochtend altijd honger of merk jij dat je in de loop van de ochtend meer trek hebt? Dan kan het voor jou beter zijn om je dag te beginnen met een stevig ontbijt. Heb je echter totaal geen trek, dan is het dus geen probleem om je ontbijt uit te stellen en op een later tijdstip te eten.

Conclusie

Ontbijten is veel minder belangrijk dan men denkt. Dat je iedere dag zou moeten beginnen met een goed ontbijt is een mythe die graag in stand wordt gehouden door ontbijtgranenfabrikanten.

Wel of niet ontbijten maakt weinig uit voor je gezondheid en het één is niet beter of slechter dan het ander. Je wordt niet automatisch zwaarder als je niet ontbijt en je hoeft echt niet je motor ‘s ochtends "aan te zetten" om te kunnen functioneren.

Waar het uiteindelijk om draait is de energiebalans en de hoeveelheid calorieën die je over een hele dag naar binnen werkt. Niet op welke tijdstippen je dat doet.

Of je nu wel of niet ontbijt hangt, net als hoe vaak je eet, helemaal af van jouw doelstelling en jouw persoonlijke voorkeur.

Luister naar je lichaam. Heb je ’s ochtends honger en hou je ervan om te ontbijten? Ga je gang. Krijg jij echter geen hap door je keel na het opstaan, dan hoef je echt niet met tegenzin een ontbijt weg te werken.

We create a fitter world