Micronutriënten zijn onmisbaar voor je lichaam. Deze kleine voedingsstoffen zorgen onder andere voor groei en onderhoud en zijn betrokken bij allerlei belangrijke processen in je lichaam. Ze beschermen je lichaam tegen ziekten en zijn van essentieel belang voor het behouden van een goede gezondheid.

Ik weet zeker dat je dit vaker hebt gehoord, maar veel mensen eten er niet genoeg van en onderschatten nog steeds de effecten van goede voeding en hoeveel invloed het heeft op hun gezondheid en hun (sport)prestaties.

Het grootste gedeelte van je dagelijkse voeding zou uit een flinke hoeveelheid nutriëntrijke voeding moeten bestaan.

In dit artikel een korte uitleg over wat micronutriënten zijn, waar ze in zitten en waarom ze zo belangrijk zijn.

micros

Wat zijn micronutriënten?

Micronutriënten zijn (micro)voedingsstoffen die we onderverdelen in verschillende vitamines, mineralen, spoorelementen en zogenaamde fytonutriënten uit planten.

Micronutriënten leveren (in tegenstelling tot de macronutriënten; koolhydraten, eiwitten, vetten) geen energie, maar zijn wel van zeer groot belang voor allerlei processen in ons lichaam en ons lichaam kan dan ook niet zonder deze stoffen. Ze zijn onder andere betrokken bij onze stofwisseling, helpen bij de afbraak en opname van onze voeding, vormen hormonen en enzymen, de werking van onze spieren en nog veel meer.

Of je doel nu is om spiermassa op te bouwen, vet te verliezen of je prestaties te verhogen; zonder de juiste micronutriënten wordt het een stuk lastiger om je doel te halen!

Goede voeding

Ons lichaam kan micronutriënten (op een aantal uitzonderingen na) niet zelf aanmaken en moet deze dus binnen krijgen via voeding. Een gebalanceerd dieet dat bestaat uit goede, gevarieerde voeding levert in principe alle vitamines en mineralen die het lichaam nodig heeft.

Supplementen

Het is niet ongebruikelijk dat mensen met een sportieve en actieve levensstijl supplementen nemen om een zo voedingstekorten te voorkomen. Het is echter belangrijk om al je micronutriënten, zoals als hiervoor beschreven, zo min mogelijk uit supplementen te halen.

Hoewel het waar is dat sporters veel meer vitamines en mineralen nodig hebben dan mensen die minder actief zijn, zal iemand die dagelijks gezond en gevarieerd eet zelden lijden aan een tekort, zelfs niet door hard te trainen.

In bepaalde situaties kan suppletie nodig zijn, maar dit is geen algemene richtlijn en het is nooit een vervanging voor goede, nutriëntrijke voeding

Groenten en fruit

Micronutriënten werken samen met elkaar en worden in geïsoleerde vormen niet of nauwelijks opgenomen. Krijg je ze echter binnen uit complete voeding (dus in combinatie met alle andere vitamines, mineralen en actieve stoffen) dan worden ze beter opgenomen en kunnen ze hun taken optimaal uitvoeren.

Noten, granen, vis, vlees en ander dierlijke producten bevatten de nodige vitamines en mineralen, maar veruit de beste combinaties van micronutriënten vinden we in groenten en fruit.

Het eten van een grote variatie aan groenten en fruit vermindert het risico op (hart- en vaat)ziekten en kanker, het verlaagt je bloeddruk, verlaagt je cholesterol en helpt bij het afvallen vanwege het lage aantal calorieën (vooral groenten).

Zorg ervoor dat elke maaltijd een flinke portie verse groenten en/of fruit bevat!

Waar moet je op letten?

Het is met name belangrijk om veel te variëren, want hoe meer je varieert, hoe meer verschillende micronutriënten je binnen krijgt. Vitamines kunnen slecht tegen verhitting en het is beter om groenten niet te lang te koken en op een lage temperatuur, zodat er minder vitamines verloren gaan. Eet ook dagelijks een portie rauwe groenten (sla, paprika, spinazie, kool, tomaat, komkommer, etc.) voor een flinke boost aan micronutriënten.

Kant-en-klare maaltijden kun je het beste zo veel mogelijk vermijden. Deze zijn vaak zwaar bewerkt en door het productieproces zijn bijna alle vitaminen en fytonutriënten vernietigd.

Langdurige opslag en transport hebben een vergelijkbaar effect op voedingsmiddelen omdat licht, warmte, zuurstof en vocht ook vitamines afbreken. Het is daarom beter om (waar mogelijk) te kiezen voor seizoensproducten of zelfs te kiezen voor groenten uit de diepvries.

Conclusie

Micronutriënten zijn essentiële voedingsstoffen die betrokken zijn bij alle processen in ons lichaam. Met name de vitamines, mineralen en andere (bioactieve) stoffen uit groenten en fruit verbeteren je prestaties en verminderen het risico op ziekten.

Maak het de basis van je maaltijden en je lichaam krijgt alles binnen voor een goede gezondheid en optimale prestaties!