In de serie 'Food of the month' bespreken we populaire voedingsmiddelen die bijdragen aan je gezondheid en leggen we uit wat de voordelen ervan zijn om deze voedingsmiddelen regelmatig te eten.

Deze maand bespreken we wat zoete aardappel is, waarom het zo gezond is en zetten we 5 voordelen van zoete aardappel voor je op een rij.

Wat is zoete aardappel?

Zoete aardappel of bataat is een ondergronds knolgewas dat oorspronkelijk voorkomt in Midden- en Zuid-Amerika, maar inmiddels overal ter wereld wel volop verkrijgbaar.

De meeste zoete aardappelen zijn vaak oranje, maar er bestaan ook ​​andere gekleurde varianten.

Waarom is zoete aardappel gezond?

Zoete aardappelen zijn ontzettend voedzaam en zitten boordevol voedingstoffen die bijdragen aan je lichaam en je gezondheid.

Hieronder geven we je de belangrijkste voordelen:

1. Rijk aan vezels

Zoete aardappelen zitten vol met vezels. Voedingsvezels dragen bij aan een gezonde bloedsuikerspiegel en verlagen het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Ook bevat zoete aardappel resistent zetmeel, een bepaald type koolhydraat dat een gunstig effect heeft op je darmen.

2. Goed voor je darmen

De vezels in zoete aardappelen zijn niet alleen goed voor je stoelgang en een goede darmwerking, maar zorgen er ook voor dat je langer vol zit en minder snel honger of trekt krijgt.

3. Goed voor je weerstand

Zoete aardappelen zijn net als gewone aardappelen een geweldige bron van vitamine C. Vitamine C zorgt voor een goede weerstand en een betere werking van je immuunsysteem.

4. Bevat veel antioxidanten

Vitamine C fungeert ook als een antioxidant in ons lichaam. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen schadelijke stoffen en ontstekingen.

Een andere belangrijke vitamine en antioxidant die in zoete aardappel zit is vitamine E. Deze essentiële vitamine beschermt je cellen, weefsels en bloedvaten.

5. Geeft je energie

Zoete aardappel is één van de beste bronnen van complexe koolhydraten. Ze geven je hier door een goede hoeveelheid brandstof en energie. Daarnaast zit er ook veel vitamines en mineralen in zoals; vitamine B6, kalium en mangaan. Deze vitamines spelen een belangrijke rol bij de energiestofwisseling in je lichaam.

Zitten er nadelen aan het eten van zoete aardappel?

Een nadeel van zoete aardappel is dat het oxaalzuur (oxalaat) bevat, een organisch zuur dat voorkomt in plantaardige voeding als bladgroenten, noten, zaden en cacao. Oxalaat kan zich in onze darmen gaan binden aan mineralen en kan op deze manier mogelijk de opname van voedingsstoffen in de weg staan.

Wanneer je aanleg hebt voor nierstenen, dan is het belangrijk om voeding met oxaalzuur te beperken. Voor de meeste mensen zal het eten van oxalaat in voeding echter totaal geen problemen geven en zitten er -zoals je hiervoor hebt kunnen lezen- juist veel voordelen aan het eten van zoete aardappel.

Zijn zoete aardappelen beter dan witte aardappelen?

Zoete aardappelen bevatten meer vitamine A en meer vezels. Hieruit zou je de conclusie kunnen trekken dat een zoete aardappel gezonder is dan een witte aardappel.

Er zijn daarom mensen die beweren dat zoete aardappel veel gezonder is dan een witte aardappel. Toch is er niets mis met een oer-Hollandse witte aardappel. 

Beiden aardappels zitten namelijk vol met complexe koolhydraten, vitamine C, kalium en bevatten zelfs een redelijke hoeveelheid plantaardig eiwitten.

Hoe kun je zoete aardappel het beste eten?

Zoete aardappelen zijn goedkoop, lekker en veelzijdig en je kunt ze verwerken en gebruiken in allerlei recepten en gerechten.

Denk bijvoorbeeld aan een gevulde wrap, stamppot, zoete aardappelsoep of je kunt ze gewoon poffen in de oven of in stukjes snijden en roosteren met een klein beetje olijfolie en kruiden.