De juiste voeding zorgt ervoor dat je lichaam alle voedingsstoffen binnen krijgt om gezond en fit te blijven en we weten vaak wel dat we meer groenten en fruit zouden moeten eten.

Waarom is het bijvoorbeeld gezond om bladgroenten te eten? Of wat zijn de voordelen van zoete aardappel?

In deze reeks van artikelen gaan we daarom maandelijks een gezond voedingsmiddel bespreken en aangeven waarom het zo belangrijk is om deze regelmatig te eten.

In dit artikel bespreken we wat je moet weten over spinazie en waarom het zo gezond is.

Wat is spinazie?

Spinazie is een groene bladgroente die behoort tot de amarant familie en is oorspronkelijk ontstaan in Perzië.

Spinazie is het hele jaar rond verkrijgbaar en wordt voornamelijk geproduceerd in de VS en China en van maart tot november volop geteeld in Nederland.

Waarom is spinazie gezond?

Spinazie is zonder twijfel één van de gezondste groenten die je kunt eten. Spinazie bevat nauwelijks calorieën, is rijk aan ijzer en zit boordevol voedingsstoffen als calcium, kalium, magnesium, vitamine A en foliumzuur en antioxidanten die een positief effect hebben op onze gezondheid.

Hieronder zetten we de belangrijkste gezonde voordelen van spinazie voor je op een rij:

1. Antioxidanten

Dit zijn voedingstoffen die ons lichaam beschermen tegen zogenaamde vrije radicalen die vrijkomen als gevolg van onze stofwisseling. De antioxidanten in spinazie verminderen deze oxidatieve stress en helpt zo tegen veroudering en het risico op ziekten.

2. Verlaagd het risico op kanker

De antioxidanten in spinazie spelen ook een belangrijke rol bij het tegengaan van ontstekingen en beschermen je lichaam op deze manier tegen de ontwikkeling en groei van kankercellen en verlaagd daarmee het risico op tumoren en (borst-)kanker.

3. Goed voor je ogen

Spinazie bevat ook een carotenoïden genaamd luteïne en zeaxanthine. Dit zijn krachtige antioxidanten die je ogen beschermen en de gezondheid ervan bevorderen.

4. Goede bron van ijzer

IJzer speelt een hele belangrijke rol bij de aanmaak van hemoglobine in het bloed en de transport van zuurstof in je lichaam.

Spinazie bevat gemiddeld 3 gram ijzer per 100 gram en is daarmee een uitstekende plantaardige bron van ijzer. Het is hierbij wel belangrijk om te vermelden dat ijzer uit plantaardige voeding minder goed wordt opgenomen door je lichaam.

Vitamine C bevordert deze opname, dus het is goed om spinazie daarom te combineren met voeding waar veel vitamine C in zit, zoals bijvoorbeeld paprika, bessen of sinaasappel.

5. Beter voor je bloeddruk

Spinazie bevat veel nitraten, die kunnen helpen bij het reguleren van je bloeddruk. Een lagere bloeddruk is beter voor je hart en verminderd je risico op hartaandoeningen.

Zitten er nadelen aan het eten van spinazie?

Spinazie bevat oxaalzuur dat in het lichaam kan binden aan calcium en zo mogelijk kan zorgen voor de ontwikkeling van nierstenen. Mensen die aanleg hebben voor nierstenen kunnen hun inname van oxaalzuur daarom beter beperken.

Maar als je gewoon een goede nierwerking hebt en verder gezond bent, dan is dit niet iets om je druk om te maken.

Nitraat

Spinazie bevat -zoals gezegd- ook een hoge hoeveelheid nitraat. Nitraat is een stof die met name van nature voorkomt in bladgroenten (paksoi, postelein, rucola, sla, andijvie en spinazie), rode bieten, rapen en bleekselderij.

Nitraat heeft een positieve werking in ons lichaam, maar kan ook worden omgezet in nitriet en uiteindelijk onder bepaalde omstandigheden in nitrosamines, die mogelijk schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Dit is de reden dat je vast wel eens hebt gehoord dat je spinazie niet kunt opwarmen of mag combineren met vis. Dit laatste is uiteraard geen probleem wanneer je helemaal plantaardig eet, maar in alle gevallen (tenzij je dagelijks geconcentreerde bietensap drinkt) is volkomen veilig om nitraatrijke groenten te eten.

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft vastgesteld dat inname van nitraat uit groenten zeer onwaarschijnlijk schadelijk zal zijn en bovendien niet opwegen tegen de gezonde voordelen van het eten van deze groenten.

Hoe kun je spinazie het beste eten?

Er zijn verschillende manieren waarop je spinazie kunt eten en gebruiken. Spinazie is bijna overal vers verkrijgbaar en ook te kopen in blik en ingevroren. Let bij het laatste wel op dat hier geen extra room of andere ingrediënten aan toegevoegd zijn.

Spinazie is lekker om zo te eten tussen een sandwich of in een salade en je kunt het gebruiken in roerbakschotels en andere gerechten. Houdt er dan wel rekening mee dat spinazie veel vocht verliest en daardoor behoorlijk slinkt.

Wil je op een makkelijke manier meer spinazie toevoegen aan je voeding? Probeer dan eens deze heerlijke gezonde ontbijtsmoothie met verse spinazie, vers fruit en onze plantaardige eiwitten!